Select your language

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: schokkerig bij warme motor tijdens het optrekken #12198
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Eerst maar eens vaststellen of dit op zowel lpg als benzine gebeurt. Is dat het geval dan is de ontsteking verdacht. Als op benzine rijden goed gaat, dan de oorzaak bij de lpg afstelling of de verdamper zoeken.

    In reactie op: Onbalans in voortrein #12152
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Trillingen kunnen verschillende oorzaken hebben, aandrijfassen of tripoiden zijn er één van. Speling hierop is redelijk eenvoudig vast te stellen.
    Verder kan gedacht worden onbalans, maar nog eerder aan hoogteslag in een (achter)wiel of meerdere wielen. Dat kan de band zijn maar ook de velg.
    Soms is het differentieel van de versnellingsbak de oorzaak. Ook een losgelopen moer van de differentieelas is een kans, die blijken opvallend vaak los te zitten. (Bijkomend gevolg: trillende rem want schijf slingert en/of versnellingsbakolie lekkage langs de keerring)
    De voorwielophanging is een aandachtspunt omdat de lassen van de draadeinden waarmee het draagarmhuis op het chassis is bevestigd nog wel eens willen scheuren.
    Vanzelfsprekend moet de voortrein rammelvrij zijn dus geen speling op fuseekogels, stabilisatorstang etc.

    In reactie op: Alarmlichten #12141
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Als de clignoteurs normaal werken is daarmee niets mis. Dan moet het dus wel in het circuit van de bedrading/schakelaar/automaat liggen. Als de kabelaansluitingen goed zijn (op de onderbreking in de kabelboom, op de schakelaar en op de automaat) dan wordt de automaat de hoofdverdachte.

    In reactie op: Handgeschakelde bak schakelt niet! #11907
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De commandoas zit in de kap die weer is gemonteerd op het versnellingsbakdeksel. De kap is losgemaakt en de commandoas is losgenomen.
    Haaks op die as zitten twee hevels (ook wel ‘duimen’). In dit geval is de linker hevel (dwz de hevel gesitueerd aan de bestuurderskant) waarschijnlijk iets verbogen zodat hij niet altijd meer valt in de uitsparing van de (buitenste) schakelas, deze is van de achteruit.
    Om dit te herstellen moet je de hevel iets bijbuigen, zodat ie beter in de uitsparing uitkomt (en daar blijft zitten op de momenten dat het hoort en moet!)

    In reactie op: Verlichting werkt niet #10839
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Eerst controleren of de lichtschakelaar spanning krijgt. Als het om een model na 9/65 gaat, is dat te meten bij de zwarte draadaansluiting van de lichtschakelaar.
    Geen spanning? Dan krijgt het contactslot dit waarschijnlikk ook niet en moet de oorzaak gezocht worden bij de aansluiting op de pluspool van de accu.
    Wel spanning? Dan is de oorzaak vrijwel zeker de lichtschakelaar. In dat geval: vervangen.
    Voor de modellen na 9/69 zijn er twee typen, het onderscheid zit ‘m in de aanwezigheid van halogeenlampen of niet. De binnenste secundaire koplampen worden dan apart geschakeld. (In combinatie met grootlicht)
    Deze schakelaar komt het meest voor, maar gaat helaas ook het meest stuk. Verstandig is daarom om extra relais’ in te bouwen voor dimlicht . In een LBC van enkele jaren terug staat hiervoor een beschrijving.

    In reactie op: Handgeschakelde bak schakelt niet! #10830
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Dit probleem komt vooral voor bij 5-versnellingsbakken.
    Oorzaak: de bedieningshevel op de commando as die in het versnellingsbakdeksel zit is niet helemaal recht meer en daardoor naast de uitsparing in bedieningsas van het achteruitrijtandwiel gekomen.
    Daardoor zijn nu alle andere versnellingen geblokkeerd.
    Oplossing: de schakelaar voor de achteruitrijlampen demonteren uit het versnellingsbakdeksel aan de voorzijde van de bak en met een hamer en een drevel oid de bedieningsas met beleid (een korte enigszins ferme tik) terug slaan.
    De kans is groot dat dit euvel weer een keer optreedt. Om het definitief op te lossen moet het versnellingsbakdeksel worden losgemaakt en de hevel meer haaks op de commando as worden getikt.
    Succes!

    In reactie op: Afslaan in file #10787
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Je kunt eea gaan doormeten, maar omdat de temperatuur van grote invloed lijkt zou ik een aantal onderdelen vervangen. Eerste verdachte is de bobine (Beru ZS106 is een hele goede, géén voorschakelweerstand monteren!), zeker als het niet een juist model is of al een hele lange tijd gemonteerd is. Als de bougies niet onlangs vervangen zijn of sindsdien het probleem zich voordoet zou ik die vervangen door bv Eyquem 705s, hetzelfde geldt voor de bougiekabels (rode van bougiecord voldoen prima). Als de bruine bougie isolatoren niet helemaal heel zijn, die ook vervangen.
    Je bent nu zo’n 85 euro armer (clubmagazijn prijzen) , maar dat is grotendeels (duurzaam) onderhoud.
    Als het probleem nu nog niet is opgelost, dan wordt de 123 verdacht. Om die uit te sluiten kun je bv het oude onstekingshuis (tijdelijk) monteren.

    In reactie op: Afslaan in file #10770
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Als het probleem zowel zich voordoet op zowel LPG als benzine ligt het voor de hand dat de oorzaak gezocht moet worden in het ontstekingssysteem.
    Een echte 123 gemonteerd en dus niet de waardeloze immitatie variant? Juiste bobine? Geen 123, dan de condensator al vervangen? Juiste type bougie?
    Voor het gemak veronderstel ik dat verschillende afstellingen (klepspeling, ontstekingstijdstip, CO) correct zijn uitgevoerd.

    In reactie op: temperatuur indicator uitgevallen na vervangen draadboom #10406
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De temperatuurmeter wordt geschakeld met massa, dit gebeurt door de sensor in het waterpomphuis.
    De meter in het dashbord krijgt ‘plus’ vanuit het contactslot (de paarse aansluiting) , de massa krijgt de meter van de blauwe aansluiting, dit is dus de draad die op de sensor is aangesloten.
    Om te bepalen of de meter werkt kun je eenvoudig met het contact aan een verbinding maken tussen de blauwe aansluiting en massa.
    Er hoort geen spanning gemeten te worden tussen de draadaansluiting op de sensor en massa! Ergens zit dus een aansluitingsfout ( het meest waarschijnlijk) of anders een foutje in de kabelboom…

    In reactie op: Claxon toetert bij starten ds 1972 #10296
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Niet moeilijk te veronderstellen dat er een paar draadjes verwisseld zijn…
    Oplossing: dezelfde kleurtules met elkaar verbinden. Als die verkleurd zijn, dmv metingen bepalen welke draad voor wat bestemd is.
    Dat kan eenvoudig met een voltmeter (of een lampje) en eventueel vwb de losgekoppelde kabelboom in het voorscherm met een ohmmeter.
    Op de cursus electrique wordt dat allemaal uitgelegd en voor gedaan. Komende zaterdag vindt ie weer plaats.
    Andere mogelijkheid: draadjes naar de claxon losmaken en op een dinsdagavond naar de clublocatie in Tull en ‘tWaal rijden, daar word je geholpen bij het vinden van de oorzaak en het oplossen van het probleem.

    In reactie op: Omhoog komen van de auto bij het starten #9957
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Het kan zijn dat de regelas in de hoogteregelaar wat vast zit als gevolg van vervuiling van de hoogteregelaar. Oplossing: hoogteregelaar demonteren en schoonmaken.
    Een andere mogelijke oorzaak, en zeker zo voor de handliggend, is een vastzittende commandostang van de hoogteregelaar. Deze commandostang zit vast midden op stabilisatorstang (je stelt er de wagenhoogte mee af) en loopt naar een ‘oog’ vast gelast op het chassis. In dat oog eindigt de commandostang met een bolletje en dat bolletje zit dan vast in het oog. Oplossing: met goede kruipolie en een beetje wrikken eea weer gangbaar maken.

    In reactie op: Onbekende handel op het dashboard #8222
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De handle dient om met de hand de koppelingsbediening drukloos te maken. Dit bereik je door de handle van je af te duwen en deze vervolgens met een opwaartse beweging te fixeren. Je doet dit wanneer je de DS wilt aanslingeren of om afstellingen uit te voeren aan de koppeling.

    In reactie op: 123 ontsteking #7949
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Het lijkt erop dat het lpg-relais niet gevoed wordt door de inductie stroom. Vermoedelijk is de betreffende draad niet (goed) aangesloten. Er zijn twee aansluitingsmogelijkheden: 1): draad zit/zat gewikkeld om de bobinekabel (tussen bobine-verdeelkap) , 2): draad zit/zat aangesloten op de MIN-zijde van de bobine (dus de kant waar ook het zwarte draadje van de 123 en de toerenteller op zijn aangesloten.
    Voor één van deze twee mogelijkheden is bij inbouw van de lpg-installatie gekozen.
    Als de inductieverbinding naar het relais er wel is, is het relais mogelijk stuk.

    In reactie op: 123 ontsteking #7945
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Het probleem kan meerdere oorzaken hebben en is niet perse 123 of bobine gerelateerd.
    Het is vooral belangrijk te controleren of alle aansluitingen in orde zijn. Goede type bobine gemonteerd? (Beru ZS106). Plus- en minaansluiting niet omgewisseld? Ontsteking juist afgesteld? Is er een lpg installatie aanwezig en zijn in dat geval de afsluiters van benzine en lpg en het lpg-relais (inductie) goed aangesloten? Of is er alleen sprake van benzine? Niet toevallig een filter ietwat verstopt?
    Betreft het een originele 123 of de beruchte imitatie variant?

    In reactie op: "officiele hoogte" #7074
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De officiële rijhoogte voor en achter is verschillend voor de oudere en nieuwere modellen. En een break heeft weer een afwijkende maat voor de achteras.
    De waarden zijn te vinden in het werkplaatshandboek. Daar staat ook tot in detail beschreven hoe en waar je moet meten tussen wegdek en stabilisatorstang.
    Dat je moet letten op je bandenspanning etc. Als binnenkort de technische ruimte van de club operabel is kunnen ook o.a. deze controles daar onder kundige begeleiding worden uitgevoerd.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 57)
Loading…
Loading…

Bienvenue