Select your language

Home Forums Technisch Forum Aandrijving Handgeschakelde bak schakelt niet!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #10829

    Versnellingbak probleem
    Mijn DS uit 1972 heeft het volgende probleem: Nadat ik de auto in de achteruit had gereden wilde ik hem in de eerste versnelling schakelen. Ik kreeg hem daarna echter niet in de eerste maar ook niet in een welke dan ook andere versnelling. Nadat ik de tunnel voor de radiator had verwijderd bleek dat ik de as die in de versnellingsbak verdwijnt niet meer kon bewegen. Op een kleine axiale richting na van enkele mm. Draaien is absoluut onmogelijk.
    Wat kan ik doen?

    #10830
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Dit probleem komt vooral voor bij 5-versnellingsbakken.
    Oorzaak: de bedieningshevel op de commando as die in het versnellingsbakdeksel zit is niet helemaal recht meer en daardoor naast de uitsparing in bedieningsas van het achteruitrijtandwiel gekomen.
    Daardoor zijn nu alle andere versnellingen geblokkeerd.
    Oplossing: de schakelaar voor de achteruitrijlampen demonteren uit het versnellingsbakdeksel aan de voorzijde van de bak en met een hamer en een drevel oid de bedieningsas met beleid (een korte enigszins ferme tik) terug slaan.
    De kans is groot dat dit euvel weer een keer optreedt. Om het definitief op te lossen moet het versnellingsbakdeksel worden losgemaakt en de hevel meer haaks op de commando as worden getikt.
    Succes!

    #11837
    A.J. BOESSENKOOL
    Deelnemer

    Enige tijd geleden heb ik dit probleem met mijn bak met Albert Jan Bulder besproken.
    Het gaat om een vijfbak die inmiddels tot 3 keer toe is geblokkeerd nadat de achteruit ingeschakeld was.
    Steeds kon ik de storing oplossen door via het gat van de achterruitrijschakelaar een tik te geven met een schroevendraaier.
    Uiteraard is dit geen duurzame oplossing.
    Albert Jan Bulder adviseerde het deksel te demonteren, hetgeen inmiddels gebeurd is.
    Maar nu? Ik zie geen kromme schakelvork oid. Of moet er nog meer gedemonteerd worden? Het volgende deksel zit gedeeltelijk onder de radiateur.
    Mijn concrete vraag, wie weet raad?

    #11838
    A.J. BOESSENKOOL
    Deelnemer

    Ik heb het deksel met de commandoas eraf, maar zie geen scheefstand en/of beschadiging van de achteruit schakelvork. De zin ‘de hevel meer haaks op de commando as worden getikt.’ begrijp ik niet. Graag nadere uitleg in deze.

    #11907
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De commandoas zit in de kap die weer is gemonteerd op het versnellingsbakdeksel. De kap is losgemaakt en de commandoas is losgenomen.
    Haaks op die as zitten twee hevels (ook wel ‘duimen’). In dit geval is de linker hevel (dwz de hevel gesitueerd aan de bestuurderskant) waarschijnlijk iets verbogen zodat hij niet altijd meer valt in de uitsparing van de (buitenste) schakelas, deze is van de achteruit.
    Om dit te herstellen moet je de hevel iets bijbuigen, zodat ie beter in de uitsparing uitkomt (en daar blijft zitten op de momenten dat het hoort en moet!)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue