Clubblad

La Bombe Citroën nr. 390, september 2019

Honderd jaar Citroën, veertig jaar DS-club

En zoals beloofd zijn we na de vakantie weer terug. Heel veel DS-rijders hebben deze zomer niet stilgezeten. Dat bleek onder andere in het aantal bezoekers van het eeuwfeest in Frankrijk. Volgens de statistieken waren er in het weekend van 19 juli 60.000 bezoekers en 4.200 Citroëns op het evenement. Natuurlijk was de bijeenkomst fantastisch, groots en indrukwekkend, maar ook een beetje massaal. Wat ik stiekem nog veel leuker vond, was dat je overal in de omgeving van La Ferté Vidame oude Citroëns tegen kwam. Ineens een viertal zwarte Tractions tegemoetkomend op een bergweg, een Ami6 op een binnenplaatsje bij een chambre d’hôtes of een HY en een Dyane op een pleintje gebroederlijk naast elkaar pal in het zicht bij de dorpskerk. Ik zag overal die oude ansichtkaarten in het echt voor me. Fantastisch. Verder bleven al die vierduizend auto’s in de weken erna door heel Frankrijk zwerven, leek het. Zo stond ik oog-in-oog met een Zweedse ID en een gele DS cabriolet eerste neus bij le Mont Saint Michel, trof ik een gepoetste BX bij een tankstation aan ergens onderweg en op bijna iedere camping verder naar het zuiden stond minstens één Traction of twee Eenden.
Nu het eeuwfeest weer een beetje geluwd is, nemen we u mee naar de beginjaren van de veertigjarige ID/DS-club. De DS is weer getuige van een belangrijk moment en de Technische Commissie maakt haar handen vuil en vet aan de aandrijfas.
Gerald Willemsen

Getuige DS: Colombey-les-Deux-Églises

Het is donderdag 12 november 1970. Er staat een helikopter op een grasveld, juist voorbij een braak liggend stuk land, waar de afgelopen zomer nog tarwe gestaan heeft. Het tafereel speelt zich af langs een smalle weg. Dat weggetje loopt naar Colombey-les-Deux-Églises. Dit is La France Profonde. Het Frankrijk dat echte Parijzenaars minachten, maar waar ze wel al te graag op vakantie gaan om de 24-uurs hectiek van de lichtstad te ontvluchten. Het zijn dorpjes en kleine steden waar de luiken om acht uur ’s avonds dichtgaan en je verder nooit meer iemand tegenkomt wanneer het begint te schemeren. Colombey-les-deux-Églises is de woonplaats van Charles de Gaulle (1890 – 1970). Een jaar eerder is hij afgetreden als president van de Vijfde Republiek. De Gaulle komt tijdens zijn ambtsperiode ieder weekeinde naar zijn huis Colombey-les-Deux-Églises. Hier is hij bij zijn echtgenote Yvonne, bij zijn gezin. En hier sterft hij vredig voor een man met een zo turbulente geschiedenis. De man die Frankrijk naar de vrijheid leidt tijdens de Tweede Wereldoorlog en gedurende de wederopbouw van Frankrijk gezien wordt als de leider die boven alle partijen stond.

Veertig jaar ID/DS-club

“Asbakken op tafel, veel haar en ribstof pakken: wat een tijdsbeeld!”, was de eerste reactie van Kees-Jan Smit, redacteur en vormgever van La Bombe Citroën, bij het zien van de foto’s van de oprichtingsvergadering van de ID/DS-club. En toen had Smit het menu van het diner dat de leden op het eerste clubevenement kregen voorgeschoteld nog niet eens gezien: huzarensalade, haaskotelet en ijs toe. Ook nogal 1980, dat maal.

Espace Technique

Het begon met een APK-afkeur op gescheurde hoezen van de aandrijfassen. Een klus die samen met de garagehouder werd uitgevoerd. Daarna was er iets anders. In elke bocht, zowel naar rechts als naar links, was een zware tik te horen. Niet als de bocht rustig werd genomen. Consultaties met deskundigen. Proefritjes. Voorwiel op de krik. Alles wijst erop dat het tripoïdehuis versleten is. Of toch de homokineet aan de wielzijde? Het finale oordeel valt op dinsdagavond in de Espace Technique. De homokineet heeft in één richting een axiale speling van één cm. Een andere gebruikte aandrijfas biedt uitkomst. Kun je zelf op zaterdag sleuteldag in de Espace Technique monteren!

En verder natuurlijk nog veel meer…