Clubblad

La Bombe Citroën 388 – mei 2019

Edito

Als redactie beleggen we ongeveer één keer per twee maanden een redactievergadering. Locatie clubhonk, of zoals dat officieel heet Le Salon. Redacteurs Marcel, Bram, Fred en ondergetekende vullen samen met vormgever Kees-Jan en webredacteur Rob vrijwel een hele avond met het voorbereiden van twee uitgaven van la Bombe Citroën. De vergaderingen verlopen zonder uitzondering met veel lol en sterke verhalen over oude Snoeken, afgewisseld met serieuze zaken zoals die op de agenda staan. Le Salon ligt boven het magazijn. Met slechts een smal trapje is dat magazijn en de aangrenzende Espace Technique Rob Lageveen te bereiken vanuit de vergaderzaal. En dat maakt deze locatie tot een echt clubhonk. Tijdens onze redactievergaderingen loopt vaak even een bestuurder binnen, of zoals laatst in april Léon van het magazijn met mijn bestelling: een pakketje 10.000 km beurt met zes liter olie, vier bougies, een oliefilter en wat ringen en pakkingen. Eigenlijk beginnen en eindigen de vergaderingen in het magazijn, al kletsend met de techneuten en bezoekers. Voor nieuwe redacteuren hebben overigens nog plek. Heb je interesse, loop tijdens een bezoekje van het magazijn gerust le Salon binnen om de sfeer te proeven.

Het meinummer blikt terug op de voorjaarsrit. Het zonnige weer maakte het plaatje compleet. Kijk maar op de pagina’s hiervoor. Verder zien we dat het niet makkelijk was een goede DS te kopen, zelfs niet voor een goede prijs destijds. En de DS was weer getuige van een belangrijke gebeurtenis. Ditmaal uit de vaderlandse geschiedenis.

Gerald Willemsen

Schrijf u nu in voor de 4e editie van Routes D’S Ducs

Ervaar hoe het is om een echte classic car-rally te rijden. Samen over achterafwegen rijden door schilderachtige landschappen. Bocht na bocht doemt er een ander landschap op. Lunches, stops en diners op prachtige locaties. Genieten van de mooie dingen die het leven biedt.

Vrijdag 11 oktober ’s avonds aankomst in Rolduc kennismaking met de équipes in de bar. Uitleg rally. Zaterdag 12 oktober 8:00 uur melding equipes, documentencontrole 9.00 uur start eerste équipe (vervolgens om de eerste minuut) 13.00 uur lunch onderweg 16:30 uur aankomst eerste équipes 19.30 uur diner Rolduc Zondag 13 oktober 8:30 uur start équipe numero 1 (vervolgens om de eerste minuut) 13:00 uur lunch onderweg 15:00 uur aankomst eerste équipes 17.30 uur diner met prijsuitreiking in Rolduc Deelname De Routes D’S Ducs is een jubileumevenement van de Citroën ID/DS Club Nederland voor en door clubleden. Deelname is alleen mogelijk voor clubleden en met een Citroën ID/DS. Deelname kost e 485,- per equipe en is inclusief twee overnachtingen (vrijdag, zaterdag) en de diners zaterdag en zondag, maar ook de lunches en koffie onderweg zitten in de prijs. Overige dranken ook tijdens het diner zijn wel voor eigen rekening. De accommodatie is een simpele tweepersoonskamer. Luxere accommodatie is mogelijk tegen extra kosten zie website.

Inschrijving kan via de site, sluitingsdatum vor inschrijvingen is 23 juni.

Download hier het inschrijfformulier voor Routes D’S Ducs!

Grote bos bloemen

De vorige keer vertelde Robert Boeren over Marja van Putten. Zij woonde aan de westkant van Frankrijk, dus dat was een handige stop vanuit Toulouse of Auch. De oostkant van Frankrijk doorkruiste hij minder. Dat had een aantal redenen. Ten eerste, de Meuse, de Vogezen, de Bourgogne, de Ardeche, de Alpen, het zijn allemaal plekken waar het veel regent en de auto’s dus veel vaker verroest waren. Daar kwam bij dat de côte d’azur over het algemeen te duur was en ook wel heel ver rijden. Tenslotte lag deze kant dicht bij Duitsland en ondervond ik concurrentie van Zuid-Duitse DS-snuffelaars die er binnen een dag konden zijn. Maar toch, hij kwam er heus wel eens en heeft er al met al vele mooie DS’en gekocht.

Getuige DS: Paleis Soestdijk

Het is zaterdag 11 oktober 1971. Een dag eerder is de Japanse keizer Hirohito geland met een DC8 op Schiphol voor een zeer omstreden privébezoek aan Nederland. Tijdens zijn bezoek, rijdt er altijd – als een zwaan-kleef-aan – een zwarte Citroën DS achter Hirohito’s gepantserde Chrysler New Yorker. Die zwarte DS heeft bijna een rol als in een spannend jongensboek. De Chrysler haalt de keizer af op Schiphol, brengt hem naar de Euromast in Rotterdam, naar Artis, het Rijksmuseum en het Japanse Okura Hotel in Amsterdam, en uiteindelijk ook naar dit tafereel op Soestdijk. Hirohito wordt met deze auto ook weer op Schiphol afgeleverd. Die zwarte DS volgt hem als een schaduw. In naam van Hirohito zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Pacific miljoenen mensen omgekomen; door oorlogshandelingen, dwangarbeid en internering van burgers.

Espace Technique: De opbouw van een deur

Het is soms een dilemma. Een godin op leeftijd, oud geworden in weer en wind. De sporen van een lang leven zijn zichtbaar. Haar verleden is af te lezen aan de vele laklagen en roest. Kun je daarmee leven? Het niet meer strakke plaatwerk charmant vinden? Zoiets vraagt respect. Een auto ‘dans son jus’ laten. Roest conserveren, techniek onderhouden, accepteren dat niet alles perfect is. Rijden en genieten.

En natuurlijk nog veel meer. Lekker lezen!