Clubblad

La Bombe Citroën november 2019 nr. 392

Edito: winterbanden

Zijn er nog permarijders? Aan diegenen die niet weten wat ‘permarijders’ zijn, doe ik een poging dat woord te verklaren. In de jaren negentig werden DS-rijders plots zuiniger op hun auto’s en ging een fors deel van de leden over op het stallen van hun Snoek tijdens de wintermaanden. Diegenen die dat onzin vonden werden ook in La Bombe Citroën aangemerkt als ‘permarijders’. Eigenlijk zijn dat echte ouderwetse rijders die een DS gebruiken waarvoor die gemaakt is, namelijk rijden. Sinds een jaar of zeven-acht zijn de meeste van deze soort overgelopen naar het kamp van de winterstallers. En daarmee is het beeld van een DS in de sneeuw, een DS op een gepekelde snelweg en een DS die na vijf jaar volledig weggeroest is verleden tijd. Ik vraag me af of er nog winterbanden, tweede kachels of opgeplakte achterruitverwarmingen worden inzet. Ik vrees dat ook die winteraccessoires verleden tijd zijn.

In dit novembernummer blikken we kort terug op het najaarsevenement in Soesterberg, sleutelen we lekker me met de TC en smullen van de DS als getuige van de eerste grote bankoverval.

Gerald Willemsen

Bestuur

100 jaar Citroen is nu bijna achter de rug, met Célébration Centenaire Citroën in La Ferté-Vidame als hoogtepunt. Vooraf op donderdag 18 juli was er een gezamenlijke start vanuit Oosterhout, met dank aan Gefco Automotive voor het beschikbaar stellen van de startlokatie en het ontvangst. Drie dagen rondgebanjerd, wat een feest. Daarna zijn we met de familie doorgereden naar de Pyreneeën. Ook een feest, door Frankrijk via binnenwegen in een DS. Dit jaar was ook het 8e lustrumjaar van de Club. Als je dit leest zijn de laatste twee lustrumevenementen (najaarsevenement bij het Nationaal Militair Museum en Route D’S Ducs) bezocht en verreden. Op naar het 41e jaar. Tot slot een pluim voor de serie “Getuige DS”. Fraaie verhalen in ons clubblad met de DS in de hoofdrol.

Getuige DS: Goedemorgen heren, dit is een overval!

Dit is de opening van De Telegraaf op zaterdag 16 oktober 1965. De foto hiernaast is later gemaakt en is een andere dan die op de voorpagina van De Telegraaf staat. Een dag eerder – op vrijdagmorgen – hebben acht mannen een brutale bankoverval gepleegd op de AMRO Bank aan de Heuvelring van Tilburg. De politie vindt later die dag één van de twee achtergelaten auto’s van de bankrovers terug. De vluchtauto’s zijn twee spierwitte Citroëns DS. Hold-up’s zijn begin jaren 60 geen nieuw verschijnsel in Nederland. Maar een buit van 900.000 gulden is voor die tijd een ongekend hoog bedrag. Eerdere bankovervallen in ons land zijn kruimelwerk vergeleken met deze bankroof op de Tilburgse AMRO Bank. Het is de eerste uit een reeks overvallen gepleegd door een Franse bende die in Nederland uitsluitend witte ID19’s of Idéals gebruikt als overvalauto. Die bende krijgt de faam onder de naam ‘de witte Citroën-bende’. Behalve de witte ‘strijkijzers’, gebruiken ze zware wapens. Op 15 oktober 1965 maakt Nederland kennis met écht zware jongens.

Espace Technique: Cursus Technique & Électrique

Op 7 december 2019 is er een ééndaagse cursus Technique. De cursus is bedoeld om alle ID/DS-aspecten op een wat elementair niveau uit de doeken te doen en kan worden gezien als een basis voor de cursussen Hydraulique en Électrique. Beide cursussen worden gegeven door Herman Huis in ’t Veld in le Salon (boven het magazijn) in Tull en ’t Waal. De cursus start om 10.00 uur en eindigt om ongeveer 16.15 uur. De kosten zijn per cursus € 40,- inclusief koffie, thee, lunch en cursusboek. Geef je op via technischecommissie@citroeniddsclub.nl.

DS-specialist Losson opent nieuw pand

Philippe Losson: een van de bekende Franse handelaren die er voor zorgde dat menig liefhebber – waar ook ter wereld – een bijzondere DS of ID kon aanschaffen. Op zijn website treffen we een overzicht aan van wat hij de afgelopen jaren verkocht: 40 Chaprons & cabriolets ‘série’ plus zo’n 140 berlines & breaks, waarvan sommige in letterlijk museale conditie. En dan hebben we het nog niets eens over de zeventig andere Citroëns: van 2CV via CX, Traction, Ami6 en M35 tot HY.

Sleutelen

Het afgelopen seizoen was er maandelijks een sleuteldag op zaterdag in de Espace Teschnique Rob Lageveen in Tull. Een uitbreiding van de wekelijkse dinsdagavond opening. Onder begeleiding van de technische commissie zelf sleutelen aan je voiture. Dick Esselink schreef enkele voorbeelden op die de Technische Commissie van de DS Club tegenkwam.

En uiteraard nog veel meer lezenswaardigs in deze uitgave van uw lijfblad.