Clubblad

Edito – De eerste zonnestralen

De dagen worden alweer langer, zonnestralen hebben voelbaar steeds meer kracht. Veel DS-rijders trekken na die lange saaie winter hun garagedeuren open voor de eerste rit van het seizoen. Met spanning. Acculader in de aanslag, want de prik zou eens uit de accu zijn gevroren, even rommelen en vroem.
Nog niet zo lang geleden kon de DS zich nog altijd prima meten met de dagelijkse auto. Die tijd ligt steeds verder achter ons. Voor het alledaags gebruik is dat wellicht een bedreiging, maar voor het ultieme genieten een zegen. Zeker die eerste ritjes over binnenwegen met de zon op de ruiten doen je dat beseffen. Geen kreukelzones of airbags, dus extra alert rijden. Geen groot scherm op je dashboard, dus alle oog voor de omgeving en de vormen van la déèsse binnen en buiten. En vooral niet connected met de digitale buitenwereld, dus geen afleiding van het zwevend genieten. Ik heb er weer zin in.

Ons maartnummer staat weer vol traktaties. Bram wisselt even een cilinderkop, Rob geeft Jacky Kennedy een podium en de Technische Commissie laat oude tijden herleven met good old garagetechniek.

Gerald Willemsen

Getuige DS: Two Americans in Paris

Het is dinsdag 30 mei 1961. Zojuist is de recent gekozen president van de Verenigde Staten, John F. Kennedy, samen met zijn echtgenote Jackie met de Air Force One geland op de luchthaven Orly van Parijs. Ze zijn op weg naar het stadhuis van Parijs. Het is Kennedy’s eerste bezoek aan Europa als president. Hij is een begaafd spreker, een man met allure, charme en charisma. Hij verwacht wat van de mensen die hij vertegenwoordigt. “Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country.’’ Dat zegt hij bij zijn inaugurele rede als jongste president van de VS, waarmee hij zijn landgenoten weet te inspireren. Dat is nodig ook, gezien de dreiging van een nucleaire oorlog tussen Oost en West.

Espace Technique – Modern ouderwets testapparatuur

Papa is blijven hangen aan de sixties… Paul van Vliet schreef de tekst in 1985. Papa mijmert over vroeger: idealen, lange haren, Dylan, flowerpower. Na 20 jaar is de wereld veranderd. Zijn kinderen zeggen “Pas je aan, ga iets doen.” Zijn idealen zijn achterhaald. Ook in de techniek gaan de veranderingen snel. De ontsteking met contactpunten, een wonder van ingenieurskunst, wordt nu gezien als achterhaald, vervuilend en onbetrouwbaar. De introductie van elektronica, zoals de transistorontsteking en later bij voorbeeld de 123-ignition, was een grote verbetering qua onderhoud en prestaties. De meeste DS’en zijn er nu mee uitgerust. Alles is digitaal opgeslagen in een chip. Slimme regelingen optimaliseren het geheel.

Met de DS naar IJsland, wie verzint dat nou?

Vervolg van Bart Rijvers vakantietrip door IJsland met de DS. (deel 1 stond in la Bombe Citroën 383 – december 2018).
De 1000 km naar Noord-Denemarken zouden we op 30 juni 2017 gaan doen, althans dat hadden we de kinderen verteld. In Duitsland waren echter ‘Baustellen’ op de Autobahn bij Bremen en op het gehele stuk van Hamburg naar de Deense grens. Om die reden was ik de middag ervoor even gaan rusten en vertrokken we om 10 uur ’s nachts. Om 3 uur ’s ochtends reden we als enige auto door de Elbe-tunnel bij Hamburg en ontbijt was net ten zuiden van Kolding. Rond het middaguur reden we op het strand van Uggerby (ja, dit is legaal).

Koprevisie in één dag

Duidelijker kan mijn garage de boodschap niet brengen; ‘de kop is op’ staat er in juni 2018 bovenaan de factuur van de onderhoudsbeurt, vlak voordat we met de DS op vakantie willen gaan. Niet dat dat zo’n verrassing is. Al sinds een paar jaar heb ik het idee dat de auto steeds futlozer wordt; langzaam bij het optrekken en meer moeite om een fatsoenlijke snelheid op de snelweg te halen en vast te houden. Ze wordt dan ook niet gespaard, van mij moet ze gewoon mee met het verkeer, 120 tot 130 km/u op de teller kan best en met een heel gezin + bagage op vakantie vind ik nu eenmaal het leukst om te doen met de DS. De keerzijde is dat ze dan hard aan het werk mag op de hellingen. Ruim 250.000 kilometer heeft ze al gereden, sinds km stand 100.000 op LPG. Sinds die tijd is er behalve kleppen stellen nooit aan de motor zelf gesleuteld, en voor zover ik kan nagaan in alle documentatie die bij de auto kwam ook daarvoor niet.

En nog veel meer natuurlijk…