Leden Technische Commissie

foto Richard Schmüll

Albert-Jan Bulder

volgt.

Dago Langen

In 1984 haalde ik mijn rijbewijs en mochten mijn zus en ik onze eerste kilometers gaan maken in een Citroën GSpécial, 1015cc op LPG. Het Citro-virus sloeg toe, dus kwam al snel een DS23 Pallas halfautomaat, nog meer DS’en GS’en en zelfs een Panhard 17 Break. Is het toeval dat ik docent Autotechniek ben op de Hogeschool Arnhem Nijmegen? Sleutelen aan het oude Franse rijdende erfgoed blijft een passie, evenals het helpen van mensen met een technische vraag op DS-gebied.

Dick Esselink

Begin jaren 60 kocht mijn vader een IDéal19, een witte met een rood dak. Daarna volgden nog twee ID’s. Twintig jaar later sloeg bij mij het virus toe. Er werd een DS23IE Hydraulique uit 1972 gekocht die een zes jaar durende restauratie onderging. Het begin van een inmiddels 30-jarige ervaring met restaureren en onderhoud, waarbij een Citroën 2CV uit 1968 en een ID19P uit 1958 in concoursstaat werden gebracht. Ik begeleid de workshops ‘versnellingsbak’.

Gerald Belder

Ik ben niet opgegroeid met de DS, zelfs niet met Citroëns. Wel had ik van jongs af aan interesse in (auto)techniek. Als klein jongetje maakte de Snoek van de huisarts – die altijd voor de praktijk onder een carport stond – grote indruk. Daar zal de liefde voor de DS wel zijn ontstaan. Zo’n 25 jaar later leidde dat tot de aanschaf van een tweede neus uit 1967. Inmiddels kent die niet veel geheimen meer, maar er valt nog genoeg bij te leren over vroegere en latere modellen in al hun varianten. Saai wordt deze hobby nooit!

Harry de Bliek

Op mijn 17e had ik mijn eerste DS. Een jaar later reed ik ermee naar school. Mijn vader had een paar jaar daarvoor een DS gekocht, waaraan nogal wat te verbeteren was. Ook een oom had zo’n auto. Ik keek gefascineerd toe en leerde ervan. Later begon ik ook voor anderen te repareren. Na mijn diensttijd ben ik voor mezelf begonnen. Niets is leuker dan technische problemen op te lossen.

Herman Huis in ’t Veld

Ooit begon ik in 1962 met een ID19 Comfort uit 1958 en na zesmaal overstappen is het nu al jaren een DS21H Pallas (1967). Jarenlang ben ik actief geweest in de regio Arnhem – onder meer als regio- en sleutelcoördinator. intussen heb ik  de cursussen Hydraulique, Électrique en Technique gerealiseerd en gegeven. In de avonduren ontwierp ik het bekende hydraulische demonstratiemodel van de club.

Joris Mulder

Al in de jaren 80 en 90 ging ik op vakantie met een Citroën HY, toen was dat al bijzonder. Op 10-jarige leeftijd zag ik voor het eerst een Citroën DS. Vele boeken over de techniek volgden. Die heb ik allemaal stuk  gelezen. Na brommers en de eerste auto, volgde in 2003 een DSpécial uit 1971, waaraan veel technisch en laswerk gedaan werd. Intussen was ik student HTS-autotechniek en gebruikte de DS om ermee naar school te gaan. Toen kluste ik bij door allerhande autoreparaties te doen. In 2007 maakte de DSpécial plaats voor de gedroomde DS23IE Pallas halfautomaat uit 1973. Vooral de injectie en de hydrauliek van deze auto hebben mijn interesse. Ik geef de cursussen Hydraulique en Techniek.

Ruud Bouman

Het zal 1983 geweest zijn toen ik een DSuper5 kon aanschaffen. Een heerlijke auto waaraan ik heb leren sleutelen op moeilijk bereikbare plaatsen. Enkele DS’en later is het zelf oplossen van technische problemen gebleven. En zoals mijn broer met een ID19 eens opmerkte: “Als ze even later in het zonnetje staat te glimmen, is alles weer vergeven.”  Ik geef de cursus Électrique.

Loading…
Loading…

Bienvenue