Info regio Noord

Heb je belangstelling voor e-mail berichten over de activiteiten van Regio Noord?
Stuur een berichtje naar George van Geffen voor plaatsing op de distributielijst. Heb je suggesties voor plaatsing van stukjes/foto’s op deze site, dan kun je hetzelfde mailadres gebruiken.
Wil je per e-mail op de hoogte worden gehouden van nieuws uit onze regio? Meld je dan hier aan.

We maken van elke activiteit een verslagje voor La Bombe Citroën. Van die activiteiten worden door veel mensen foto’s gemaakt, die voor andere leden ook leuk kunnen zijn. We hebben daarom als regio een speciaal mailadres gemaakt waar je foto’s van activiteiten naar toe kunt mailen. We willen je dan ook vragen als je leuke foto’s hebt deze te sturen naar de Regio Noord.

DuurtDuurt Lollinga: Citroën rijden is ook mij met de paplepel ingegoten, doordat wij thuis altijd alleen maar Ami’s, GS’en en BX’en hebben gehad. Daarnaast was het door mijn initialen (D.S. Lollinga) haast onvermijdelijk dat ik ooit een snoek zou bezitten. Zou ik onbewust hebben gewacht tot mijn 23e verjaardag met de aanschaf van mijn eerste auto… een DS 23… Deze oorspronkelijk in Nederland geleverde DS 23 Pallas Injection Électronique uit 1974 heb ik 28 jaar in mijn bezit gehad. In eerste instantie is ze gewoon gebruikt voor woon-werk verkeer, daarna werd ze ingezet op zon- en feestdagen en de laatste paar jaren stond ze helaas op bokken in de garage in verband met het roestspook. Nu de kinderen het huis uit zijn hoop ik iets meer tijd te hebben om de auto hobby weer op te pakken al heb ik mijn DS inmiddels verkocht en vervangen door een CX.

 

Ad Offers: Al vanaf mijn jeugd ben ik besmet met het Citroënvirus: Wanneer mijn opa zijn nieuwe DS kwam tonen liep de buurt uit en werd het ‘opstijgen’ onder het slaken van oh’s en ah’s gadegeslagen door het toegelopen volk. Dit tot grote tevredenheid van mijn grootvader, natuurlijk. Mijn vader had daarentegen, afgezien van een enkele Eend, een Panhard en later Peugeots. ‘Omdat ie te lang was voor een Citroën,’ zei hij. Mogelijk wilde hij zich toch een beetje tegen schoonpapa afzetten? Want zijn laatste auto was toch nog een Xantia! Na de familie-Eenden zijn al mijn auto’s hydraulisch geveerde Citroëns geweest: De eerste een GSA; wat een heerlijke zorgen hebben we daarover gehad! Daarna een hele trits BX’en, Xantia’s, C5’en en nu een C6. In 2007 was het dan eindelijk zover. Welke DS ik wilde wist ik al heel lang: Tweede neus, groen systeem, halfautomaat. Maar hem vinden? Dat deed uiteindelijk mijn dochter; gewoon op marktplaats! Een zwarte DS21 Hydraulique met van die prachtige tepellampen en te betalen. Dat laatste betekende natuurlijk dat deze auto niet perfect was. Stapje voor stapje proberen we dan ook de auto te conserveren voor toekomstige generaties. Wíj zullen haar in ieder geval zo lang mogelijk houden én gebruiken want we genieten er vooral van om met onze dame op stap te gaan!

 

George van Geffen: georgeVroeger, toen ik een jaar of 4 was, had mijn vader een gele Ami, daarna heeft hij nog 3 verschillende GS’en gekocht. Om de 2 jaar werd een nieuwe gekocht. De Citroën DS was voor ons een onbereikbare auto. Het was wel de auto die onze hoofden deed omdraaien. Zo is het gekomen dat ik door het merk Citroën ben gegrepen en altijd met bewondering naar de DS heb gekeken. In 1994 was het dan eindelijk zover dat een Citroën DS in bereik kwam. Na niet zo heel lang zoeken heb ik dan ook mijn Citroën DS 21H Pallas (Sable Métallisée) gekocht bij Japie in Harderwijk, mijn eerste en nog steeds enige DS. Naast de auto als hobby, vind ik het leuk om met enthousiasme dingen te organiseren die in het verlengde van de DS liggen. De leukste herinneringen heb ik aan Objet de Culte in 2005, Laat je snoek eens brommen in 2014, het bezoek aan het Conservoitoire Citroën en de Tour de France in 2009 en natuurlijk de jubileumfeesten in Parijs in 2005 en 2015, maar ook de kleinere activiteiten zijn leuk om te organiseren.

 

ger van thoofdGer van het Hoofd: Al heel lang heb ik de ‘tic’ voor oude dingen en antiek. Variërend van dominosteentjes tot een Gazelle racefiets die haast 50 jaar oud is en waar ik elf keer de Elfstedentocht mee heb gefietst. Op een gegeven moment kwam door toeval een Ford 12M uit 1965 op mijn pad, waar ik destijds voor de lol aan de gang mee ben gegaan. Dit mondde uit in een complete restauratie, maar altijd bleef het kriebelen wanneer ik een DS met 2e neus zag. In 2002 zag ik toevallig een DS19A hydraulique uit 1966 op Marktplaats staan en na een bezoek (slechts met de aankoopadviezen van de clubsite als kennis) heb ik mijn DS gekocht. Direct lid geworden van de club en na Waterlife in Rotterdam was ik echt verkocht. In 2004 ben ik gevraagd om lid te worden van het regio Noord bestuur, dat uitbreiding zocht in verband met de organisatie van Objet de Culte, een gigantische klus. Als ontspanning na voorbereiding heerlijk naar Parijs geweest in 2005, tezamen met 1.600 andere Snoeken. In 2009+2010 is mijn DS geheel gerestaureerd en rijd ik regelmatig heerlijke ritjes. Na de restauratie alleen maar kunnen poetsen is toch ook niet alles, en na 12 jaar heb ik de DS19A verkocht. Daarna gezocht naar een 1e neus en wel uit mijn eigen geboortejaar 1959. Een ID 19p gevonden in Tours en opgehaald en inmiddels is deze mooie snoek in goede staat. Dit jaar zelfs met de snoek naar Zuid Engeland geweest en 2500 km afgelegd.

 

jan peter foto

Jan Peter Sinkgraven: Onze eerste auto in 1963 was een 18 PK 2CV. Daarna volgden er o.a. een Ami 8 Break een GSA etc. De ouders van een vriend van me reden in een DS Break. Ik raakte gepassioneerd door de schoonheid en de techniek. Ik keek altijd met veel plezier naar de films van Louis de Funes waarin de DS een rol speelde. Jaren later ging ik op zaterdag werken bij de toenmalige Citroën dealer Letmaath te Peize. En wat stond daar in de showroom? Een zwarte DS Pallas. Toen wist ik het zeker: ‘Eens zal ik mijn eigen DS bezitten’. Gelukkig mocht ik destijds in de demonstratie DS diverse ritjes maken. Als ik toen had geweten dat de DS later zo populair zou worden, dan had ik een groot deel van de ‘inruilers’ destijds zelf gekocht. Maar de tijd verstreek en op een gegeven moment werd ik getipt dat er ergens een DSuper in de kleur vert agenté te koop stond en die heb ik uiteindelijk gekocht. Omdat het kenteken met DR begint heb ik haar de naam Dame Rosalie gegeven. Dank zij de hulp van Citrest in Sappemeer heeft Rosalie een totale metamorfose ondergaan qua techniek en kleur (Bleu Royal). Inmiddels is de liefde voor de DS overgeslagen naar o.a mijn zoon en kleinzoon die Rosalie ‘Brum’ noemt. Ook hebben mijn kleinkinderen een eigen DS Cabrio. Echter.., ze moeten wel zelf trappen.

 

Wim van RijWim van Rij: Mijn eerste kennismaking met de DS was in mijn lagere schooltijd (basisonderwijs heet dat tegenwoordig). De hoofdmeester had een auto die eerst omhoog moest voordat hij weg kon rijden. Ik vond dat een bijzonder mooi gezicht waarvoor ik na schooltijd graag bleef hangen om dat wonder te aanschouwen als ik wist dat de meester met de auto weg zou gaan. Dat het hier om de DS ging heb ik toen niet bewust meegekregen. Vele jaren later, toen mijn vrouw (!) vond dat ik maar een oldtimer moest kopen, ben ik weer in aanraking gekomen met de DS. Na wat op Marktplaats te hebben gekeken viel mijn oog op de Volvo Amazone en de DS. Eén van deze twee zou het moeten worden. De keus bleek niet zo moeilijk te zijn. Na eerst in een paar Volvo’s enkele testritjes te hebben gemaakt ging ik in een DS zitten. Ik hoefde eigenlijk niet meer te rijden. Het zitcomfort van de DS was fabuleus en het rijcomfort bleek dat ook te zijn. Dit moest het worden en dat is het ook geworden. Ik ben sinds 2006 de trotse bezitter van een zwarte DS21 hydraulique uit 1968. Na een volledige restauratie van chassis en plaatwerk (voor een groot deel zelf uitgevoerd) rij ik nu alweer enkele jaren prinsheerlijk over Neerlands wegen en ver daarbuiten.

Disclaimer
Bij deelname aan activiteiten doet de deelnemer afstand van elk beroep op gerechtelijke instanties tegen de personen en/of organisatie die bij de activiteit zijn betrokken. De organiserende personen wijzen elke verantwoording en elke verplichting af voor ongevallen, ontstaan voor, tijdens of na de activiteit veroorzaakt door of aan de deelnemers, hun automobiel of meegevoerde voorwerpen/goederen. Eenieder neemt deel voor eigen rekening. De organisatie wijst elke verantwoording af voor overtreding van de wettelijke voorschriften. De deelnemer(s) is/zijn volledig verantwoordelijk voor schade, enig ongeval of overtreding van wettelijke voorschriften en zal organisatoren nimmer aansprakelijk stellen voor enige actie of nalatigheid door hen begaan.