Evolutie

Modeljaar 1956

Oktober 1955 Motor: 4cilinders in lijn. Boring: 78 mm. Slag 100 mm.
Cilinderinhoud: 1911 cm3.
Compressieverhouding: 7,5 : 1.
Fiscaal vermogen: 11 CV.
Bruto vermogen 75 PK bij 4.500 tr/min.
Maximaal koppel 14 kgm bij 3000 tr/min.
Driemaal gelagerde krukas. Aluminium cilinderkop.
Ontsteking via dubbele onderbrekerpunten zonder verdeler. Twee bobines. 6 Volts installatie met een accu van 75 Ah. Versnellingsbak: Halfautomatisch geschakelde 4-versnellingsbak, waarvan 3 versnellingen gesynchroniseerd. Wielophanging: 4 onafhankelijk hydropneumatisch geveerde wielen.
Remmen: Bekrachtigde remmen op alle 4 de wielen; Schijfremmen voor. Trommelremmen achter.
Besturing: Bekrachtigd stuurhuis.
Wielen en banden: Wielen met centrale wielmoer. Banden voor: Michelin 165X400 achter: 155X400.
Prestaties: Maximale snelheid: 140 km/h.
Verbruik 10 l/100 km.
Februari 1956 Handbediende hoogteverstelling die het mogelijk maakt de afstand tot de grond te wijzigen (voor geaccidenteerd terrein en het verwisselen van banden).
April 1956 Verhoogd stationair toerental om de grootst mogelijke souplesse te verkrijgen tijdens het rijden met lage snelheden.

Modeljaar 1957

September 1956 Aandrijving van de hogedruk hydrauliekpomp via dubbele v-snaren in plaats van de enkele snaar.
Juni 1957 Achterruit van plexiglas.

Modeljaar 1958

Oktober 1957 De stof van de zittingen wordt uitgevoerd in Hélanca (dit is exclusief voor Citroën: thermische isolatie, uitgebreid versterkt, kreukvrij en de stof verkleurt nagenoeg niet).
Februari 1958 Be- en ontluchting van de benzinetank via een capilair.

Modeljaar 1959

September 1958 Twee ruitensproeiers op de motorkap i.p.v. één. Spiegeltje bevestigd op de zonneklep i.p.v. opgeborgen in het handschoenenkastje. Het type Prestige wordt gepresenteerd.
Mei 1959 Een elektrisch klokje van Jaeger wordt in het dashboard geplaatst in tegenstelling tot het voorgaande mechanische klokje dat op het asbakje zat.

Modeljaar 1960

September 1959 Cilinderkop met inwendige inlaatkanalen. De ontsteking van de ID wordt gewijzigd in een gebruikelijk type met verdeler en bobine. Op de voorspatborden verschijnen roosters met luchtinlaten voor de motorkoeling. Verlenging van de achterspatborden met ingebouwde reflectors. Een deel van het spatbord wordt gewelfd om plaats te bieden aan de uiteinden van de bumper. Stuur wordt zwart omwikkeld i.p.v. wit.
December 1959 Verbeterde geluidsisolatie van de motorkap en delen van de spatborden.

Modeljaar 1961

September 1960 Introductie van de DS Décapotable. Nieuwe koppelingsbediening via de centrifugaalregelaar die de lagedruk pomp vervangt. Deze wijziging bewerkstelligt een verbeterd karakter van de koppeling bij het optrekken alsook een verbeterde ontkoppeling tijdens afremmen. De elektrische installatie wordt overgezet naar 12 Volt met een accu van 12 Volt 40 Ah en een dynamo van 300 Watt. Verstelling van de rugleuning via een knop die tijdens het rijden kan worden bediend. Gewijzigd kofferbakslot, waardoor de kofferbak met één hand kan worden geopend. Verbeterde ruitensproeierpomp. Verzwaarde ruitenwisserbladen. De leidingcircuits van de voor- en achterremmen worden gevoed door de veercircuits van de voor- en achtervering.
15 maart 1961 Motor: Verbetering van het vermogen:
Bruto vermogen bedraagt 83 PK bij 4500 tr/min.
Het maximum koppel bedraagt 14,5 mkg bij 3.500 tr/min.
Compressieverhouding 1 : 8,5.
Prestaties: Maximale snelheid: 150 km/h.
Verbruik 10 l/100 km.

Modeljaar 1962

September 1961 Nieuw dashboard met een vakje voor de radio. Ruitenwisser die automatisch terugkeert naar de ruststand. Vergroot achteruitkijkspiegeltje met antiverblindings-stand. Ontwaseming van de zijruiten. Sigarenaansteker.

Modeljaar 1963

September 1962 Nieuwe stroomlijn van de neus met als gevolg betere prestaties. Nieuw bumperontwerp met twee rubberstootblokken. Verbeterde koeling van de remschijven door luchtkanalen in de neus. De luchtinlaten voor de motorkoeling worden vanaf nu niet meer toegepast. Nieuwe luchtbehandeling: ventilatie en verwarming verbeterd bij stilstand; de lucht wordt ingenomen door de openingen onder de koplampen.
Prestaties: Maximale snelheid: 160 km/h. Verbruik 9,5 l/100 km.
Oktober 1962 Alle typen worden standaard voorzien van bevestigingspunten voor veiligheidsgordels.
December 1962 Als optie leverbaar: handbediende versnellingsbak met koppelingspedaal.
Maart 1963 De schokbrekers worden verbeterd. Er wordt een gat van 2 mm dwars doorheen geboord. Verbetering van het comfort.

Modeljaar 1964

Maart 1964 De lichtsignaalknop wordt samengebouwd met de richtingaanwijzerschakelaar.
April 1964 Als optie leverbaar: Driepunts veiligheidsriemen leverbaar op voor- en achterzitplaatsen.

Modeljaar 1965

September 1964 Evenwijdige ruitenwissers met twee snelheden.
Presentatie van de DS19 Pallas uitgerust met twee extra jodiumlampen. Accu 12 Volt 50 Ah. Dynamo van 400 Watt. Nieuwe hydrauliekvloeistof: LHS2. Deze is kleurloos om hem van de tot dan toe gebruikelijke rode LHS te kunnen onderscheiden.
Oktober 1964 Nieuwe Michelins: ZA2.
November 1964 Standaard wordt een watertemperatuurmeter gemonteerd.

Modeljaar 1966

September 1965 Twee nieuwe modellen: de DS21 en de DS19A.DS21
Motor: Volledig nieuwe motor met een boring van 90 mm en een slag van 85,5 mm.
De cilinderinhoud bedraagt 2175 CC.
Compressieverhouding: 1 : 8,75.
Fiscaal vermogen: 12 CV. Bruto vermogen 109 PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 17,7 mkg bij 3.000 tr/min. Vijfmaal gelagerde krukas.
Versnellingsbak: Volledig nieuw ontworpen met vier volledig gesynchroniseerde versnellingen. Nieuwe koppelingsregelaar voor verbeterde werking bij overschakelen.
Remmen: Remblokken met tegenover elkaar liggende remcilinders. Aparte parkeerrem. De remblokken zijn van een draadje voorzien dat een waarschuwingslampje op het dashboard laat branden bij vergaande slijtage.
Koplichten: dynamische hoogteregeling van de koplampen.
Vering: versterkte schokbrekertjes.
Banden en wielen: Wielen die met 5 moeren worden bevestigd. Nieuwe Michelins; voor: 180X380 Xas, achter 155X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 175 km/h. Verbruik 9,8 l/100 km.DS19A
Motor: Boring 86 mm, slag 85,5 mm.
Cilinderinhoud van 1985 CC.
Compressieverhouding 1 : 8,75.
Fiscaal vermogen: 11 CV. 5-maal gelagerde krukas.
Versnellingsbak, vering, remmen en banden identiek aan DS21.
Prestaties: Maximale snelheid: 160 km/h. Verbruik 9,4 l/100 km.
April 1966 Als optie is een stuurslot van Simpson leverbaar.

Modeljaar 1967

September 1966 Er wordt een nieuwe, groene, hydraulische vloeistof geïntroduceerd: LHM. Als optie zijn de voorzetels in hoogte verstelbaar.
Juli 1967 De 12 Volts dynamo wordt vervangen door een wisselstroomdynamo van 520 Watt. De accu is 12 Volt, 40 Ah. Stuurkarakteristiek verbeterd.

Modeljaar 1968

September 1967 De overbrengingsverhoudingen van de tweede en de derde versnelling zijn verhoogd. De neus wordt gewijzigd zodat er 4 lampen in een geïntegreerde koplampbak kunnen worden ondergebracht. Standaard worden de typen Pallas, Prestige en Cabriolet uitgevoerd met meesturende verstralers en koplampen die dynamisch in hoogte verstelbaar zijn.
December 1967 Startmotorbediening via een solenoide.
November 1967 Het hydraulisch systeem wordt voorzien van een voorrangsklep die voorrang verleent aan de voorremmen en de stuurinrichting.

Modeljaar 1969

September 1968 Verhoging van het vermogen van de motoren. De DS20 vervangt de DS19A.DS21
Motor: Bruto vermogen 115 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 106 DIN-PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 17,4 mkg SAE bij 4000 tr/min 17 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Banden en wielen: Velgenmaat 5 ¸ J, Michelins voor: 180X380 Xas, achter 165X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 178 km/h. Verbruik 11,3 l/100 km.DS20
Motor: Cilinderinhoud 1985 CC. Bruto vermogen 103 SAE-PK bij 6.000 tr/min, 91 DIN-PK bij 5.900 tr/min.
Maximaal koppel 14,9 mkg SAE bij 4.000 tr/min 14,4 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Banden en wielen: Wielen met vijf wielmoeren, Michelins voor: 180X380 Xas, achter 155X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 165 km/h. Verbruik 10,39 l/100 km.
Op alle modellen: een nieuw dashboard, elektrische ruitenwissersproeiers, standaard stuurslot, nieuwe voorstoelen met verstelbare rugleuningen, nieuwe verwarming en als optie leverbaar: achterruitverwarming.

Modeljaar 1970

DS21 injection électronique
Motor: Cilinderinhoud 2175 CC.
Fiscaal vermogen: 12 CV.
Bruto vermogen 139 SAE-PK bij 5.500 tr/min, 125 DIN-PK bij 5.250 tr/min.
Maximaal koppel 20 mkg SAE bij 4.000 tr/min 18,7 mkg DIN bij 2.500 tr/min.
Banden: voor: 185X380 Xas, achter 185X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 188 km/h. Verbruik 10,8 l/100 km.
Op alle typen het nieuwe dashboard met de drie ronde klokken.
April 1970 Standaard veiligheidgordels voor de voorpassagiers.

Modeljaar 1971

Een handbediende 5-versnellingsbak wordt standaard op de DS21 carburateur- en injectieversies gemonteerd.
Op de typen Pallas, Prestige en Cabriolet worden in de koplampen standaard jodiumlampen gemonteerd.
Deze is als optie op de andere typen leverbaar.DS23 injection électronique
Motor: Boring 93,5 mm, slag 85,5 mm. Cilinderinhoud 2347 CC.
Fiscaal vermogen: 13 CV. Compressieverhouding 1 : 8,75.
Bruto vermogen 141 SAE-PK bij 5.500 tr/min, 130 DIN-PK bij 5.250 tr/min.
Maximaal koppel 20,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 19,9 mkg DIN bij 2500 tr/min.
Versnellingsbak: drie versies voor het type 23-carburateur.
Prestaties: Maximale snelheid: 188 km/h. Verbruik 11,6 l/100 km.

Modeljaar 1972

Vermogenverbetering voor de DS20.
Motor: Bruto vermogen 108 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 99 DIN-PK bij 5500 tr/min.
Maximaal koppel 15,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 15,1 mkg DIN bij 3500 tr/min.
Prestaties: Maximale snelheid: 169 km/h.
Verbruik 9,9 l/100 km.
Op alle modellen: slijtage-indicatoren op de banden, versterkte constructie van de voortrein, inliggende portiergrepen, slotje op het dan verlichte handschoenenkastje, kindersloten op de achterportieren, verlichting van het contactslot, verlichting van de bedieningsorganen van de verwarming/ventilatie.
November 1971 Optioneel verkrijgbaar: Borger Warner automatische 3-versnellingsbak.

Modeljaar 1973-1975

September 1972 DS20
Er worden geen technische wijzigingen voorgesteld. Het model 1973 wordt af-fabriek geleverd met een in hoogte regelbare bestuurdersstoel. Prestaties: Maximale snelheid: 169 km/h. Verbruik 9,9 l/100 km.DS23 carburateur
Motor: Boring 93,5 mm, slag 85,5 mm. Cilinderinhoud 2347 CC. Fiscaal vermogen: 13 CV. Compressieverhouding 1 : 8,75. Bruto vermogen 124 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 115 DIN-PK bij 5.500 tr/min. Maximaal koppel 19,1 mkg SAE bij 4.000 tr/min 18,7 mkg DIN bij 3.500 tr/min. Versnellingsbak: drie versies: 5 versnellingen, handgeschakeld, 4 versnellingen hydraulisch bediend en 3 versnellingen automaat (Borg Warner). Prestaties: maximale snelheid: 179 km/h. Verbruik 10,7 l/100 km.DS23 injection électronique: Geen geregistreerde wijzigingen