Select your language

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #10684
    A. VAN NOORDT
    Deelnemer

    Bij warm weer in file rijden slaat de motor af. Koelvloeistof lampje gaat niet branden.
    Ik kan hem daarna starten op gas of benzine hij slaat ook gelijk aan maar zodra ik gas geef dan slaat hij af.
    Afkoelen en het probleem is over ( 15 min met motorkap open)
    Toch voel ik mij er niet prettig mee vorige week sloeg hij ook af net over de Brienenoordbrug geen gezellig plekje.
    Het probleem zit er al heel lang in maar ik wil het eigenlijk opgelost hebben omdat in een file terecht komen mij zenuwachtig maakt.
    Wie weet de oplossing???

    Met vriendelijke groet Aart van Noordt

    #10770
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Als het probleem zowel zich voordoet op zowel LPG als benzine ligt het voor de hand dat de oorzaak gezocht moet worden in het ontstekingssysteem.
    Een echte 123 gemonteerd en dus niet de waardeloze immitatie variant? Juiste bobine? Geen 123, dan de condensator al vervangen? Juiste type bougie?
    Voor het gemak veronderstel ik dat verschillende afstellingen (klepspeling, ontstekingstijdstip, CO) correct zijn uitgevoerd.

    #10785
    A. VAN NOORDT
    Deelnemer

    Ik heb een 123 van het alles eerst uur en aflaten stellen op de rollenbank in Goes.
    Bougie type niet gecontroleerd, welk type zou er in moeten zitten?
    Verder is alles goed afgesteld en hij loopt perfect het doet zich alleen voor in de zomer.
    Als ik hem warm weg zet in de zon en een kwartier later start dan slaat hij aan, ik geef gas en hij slaat af.
    Ik weet nu motor kap open afkoelen een half uur wachten en het probleem is opgelost, het probleem is dat ik niet in een file terecht moet komen in de zomer.
    Ik woon in de Hoeksche Waard en alles wat Je verzint loop je gewoon file risico.

    #10787
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Je kunt eea gaan doormeten, maar omdat de temperatuur van grote invloed lijkt zou ik een aantal onderdelen vervangen. Eerste verdachte is de bobine (Beru ZS106 is een hele goede, géén voorschakelweerstand monteren!), zeker als het niet een juist model is of al een hele lange tijd gemonteerd is. Als de bougies niet onlangs vervangen zijn of sindsdien het probleem zich voordoet zou ik die vervangen door bv Eyquem 705s, hetzelfde geldt voor de bougiekabels (rode van bougiecord voldoen prima). Als de bruine bougie isolatoren niet helemaal heel zijn, die ook vervangen.
    Je bent nu zo’n 85 euro armer (clubmagazijn prijzen) , maar dat is grotendeels (duurzaam) onderhoud.
    Als het probleem nu nog niet is opgelost, dan wordt de 123 verdacht. Om die uit te sluiten kun je bv het oude onstekingshuis (tijdelijk) monteren.

    #10805
    A. VAN NOORDT
    Deelnemer

    Oké, de kabels zijn rood en reeds vervangen de bougies en bobine kan ik inderdaad wel een keer vervangen, dan kan het daar niet meer aan liggen.
    Binnenkort even langs het magazijn rijden. Tot zover bedankt en hoort er nog van.
    Aart

    #12374
    A. VAN NOORDT
    Deelnemer

    Beste Albert,
    Het is alweer even geleden dat ik melde er naar te kijken, onder tussen de bougies vervangen (bobine zat het goede type gemonteerd).
    APK keuring gehad daar constateren ze wel het probleem maar weten het ook niet.
    Als ik volgende week dinsdag lang komt er mee, ben jij er dan!!. Ik dacht zelf nog om een andere carburateur te monteren (zelfde type hebben jullie misschien wel liggen). Kan ik hem thuis schoonmaken en overzetten en kijken of het probleem daardoor veroorzaakt wordt.
    Ik hoor graag je mening.
    Met vriendelijke groet
    Aart van Noordt

    #12428
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Als het probleem zich ook voordoet bij op LPG rijden ligt een carburateur vervangen niet voor de hand. Maar je bent uiteraard welkom.
    Iedere dinsdagavond zijn van de TC Harry, Dago en ik aanwezig en is, naast het magazijn, de Espace Techniek Rob Lageveen geopend.

    #12467
    R.M.A. KUHN
    Deelnemer

    Bij mij (DSpécial 1972 benzine) een soorgtelijk (ontstekings) probleem. Afgelopen zaterdagmiddag (buitentemperatuur 28 graden) plm 1 uur via de snelweg naar Schoonhoven gereden. Bij een van de rotondes slaat de motor al pruttelend af. Bij de poging om te herstarten een luide knal en zwarte rook uit de uitlaat. Uiteindelijk kon ik de auto wel parkeren. Toen ik later op de avond wegreed was er geen enkel probleem meer en startte de auto diect.

    Zelf verdenk ik een (oververhitte) bobine.

    #12478
    A. VAN NOORDT
    Deelnemer

    Het probleem zit elektrisch, ik heb een blokje elektronica vervangen wat met de gas afsluiting te maken heeft. Het lijkt er op dat het nu over is.
    Ander de ontsteking nog vervangen ( heb nu een 123 ) maar is ook al weer 20 jaar oud. Het probleem is echt alleen bij hitte.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue