Select your language

La Bombe Citroën 02/24

Nr. 436 februari 2024

Koud? Lekker lezen bij de kachel!

Ik schrijf dit editorial op blue monday. Je weet wel, de meest depressieve dag van het jaar. Voor ons klassiekerliefhebbers zijn alle maanden tussen oktober en maart zwaar om door te komen omdat het klassiekerleven dan zo goed als stil staat. Daarbovenop verscheen het eerste nummer van La Bombe Citroën ook nog eens meer dan een week later dan gepland. Daarvoor bied ik jullie mijn excuses aan.
Gelukkig is dat uit Amerika overgewaaide blue monday-gedoe zwaar overdreven allemaal want tijdens de winterslaap van de DS is er van alles te beleven. De eerste beurs van het jaar in het Mecc in Maastricht bleek een groot succes, zoals ik heb vernomen. Ook is er weer volop gesleuteld en gerestaureerd in schuurtjes en garages zodat de bolides de komende lente weer stralend naar buiten kunnen. Mijn eigen DS is weer de garage uit en staat vandaag met de neus net niet in de sneeuw, nadat ik afgelopen zaterdag een lekzak, een oliedruksensor en de linker spoorstang heb vervangen. En om het leed van het late januari-nummer wat te verzachten, ontvangen jullie een dikker nummer dan gebruikelijk. Lekker om lang te lezen bij de kachel, ver van het koude buitenweer. In deze dikke februari-uitgave zien jullie de verzameling van Dick Veldhuizen op de voorpagina, zien we wat een ferme brand kan aanrichten, mogen we genieten van een voorbeschouwing van het ontwerpwerk van Henry de Ségur Lauve en duiken we in de geschiedenis van een Franse Amerikaan.

Gerald Willemsen

Voorjaarsrit museum Visscher Classique te Buren

Waan je even terug in de jaren zestig en zeventig. Zondag 14 april belooft een mooie dag te worden. Waarschijnlijk qua weer, maar ook qua inhoud. Henk Visscher zet met zijn nieuwe museum Visscher Classique de tijd eventjes stil. Het straatbeeld uit je jeugd herleeft dankzij ruim 140 tentoongestelde met name Franse auto’s uit de periode 1926-2018.

Schenk de GS maar aan je zoon

Het is vrijdag 22 december, vlak voor Kerstmis. Ik ben op weg naar mijn laatste fotoklus voor de jaarwisseling. Hoewel de klok pas dertien uur slaat, lijkt het buiten al te schemeren. Een stevige windvlaag met de naam ‘Pia’ blaast mijn Berlingo haast van de polderweg en ik beland op de oprijlaan van de boerderij van Dick Veldhuizen. Ik word verwelkomd door twee dolenthousiaste Akita’s. Onder het genot van een kop koffie vertelt Dick aan de eettafel over zijn eerste Citroën. Toen zijn vader in 1981 bij de aankoop van een nieuwe Datsun zijn oude GS wilde inruilen, moest de garage daar niets van weten.

Het ‘volkstuintje’ is niet meer

Hijzelf noemde het zijn ‘volkstuintje’: de loods op landgoed Beukenberg waar Joost Sablerolle aan Citroëns ID en DS werkte, te midden van een grote voorraad onderdelen. Na een verwoestende brand begin december is er niets van over. Toch is hij vastbesloten opnieuw te beginnen. Lees hier verder.

Boekbespreking Henry de Ségur Lauve & Citroën

Een mooie samenwerking tussen uitgeverij Citrovisie en CitroExpert leverde vorige maand het boek ‘Henry de Ségur Lauve & Citroën’ op, over een wonderlijke kant van ons geliefde merk. Hoe kon het dat een Amerikaanse industrieel ontwerper voor Citroën honderden schetsen en maquettes ging maken?

Amerikaan is nooit in Amerika geweest

Frank Jonkers uit Heenvliet las eind vorig jaar de oproep in La Bombe Citroën om met verhalen te komen over DS’en met een sluitende, liefst Nederlandse geschiedenis. Zijn ID19P van 1963 voldoet aan bijna alle eisen voor zo’n verhaal. Dat de blauwe ’63’er ID niet nieuw in Nederland geleverd is, doet weinig af aan het interessante levensverhaal. De Amerikaanse uitvoering en roerige geschiedenis maakt de wagen des te aantrekkelijker.

 

Loading…
Loading…

Bienvenue