Zondag 15 september 2024
Aanvang 11:00 uur
Op zondag 15 september zijn alle DS-rijders van harte welkom op het historische DRU-terrein in Ulft. DRU in Ulft staat symbool voor de metaalindustrie in de Achterhoek, die sinds de 18e eeuw furore maakte. Lange tijd was DRU de belangrijkste werkgever in de regio. Inmiddels is de industriële bedrijvigheid vertrokken. DRU staat voor Diepenbrock en Reigers Ulft. De oude fabrieksgebouwen hebben als industrieel monument bijna allemaal een tweede leven gekregen.
Reserveer uw lunch
Wil je lunchen op het Najaarsevenement, reserveer hier een lunch bij door een e-mail te sturen naar vice-voorzitter@citroeniddsclub.nl vòòr woensdag 11 september.
Betaling is ter plekke op het DRU-terrein.
De lunch bestaat uit:
Drinken: koffie, thee, melk, karnemelk en Achterhoekse troebele appelsap
Eten: punten oerbrood belegd met jonge kaas, achterham en gerookte kipfilet (twee punten per persoon)
Prijs €17,75 per persoon.
Bezoek per boot Partner Garage Cyril Sars: speciaal voor ons zal de rondvaartboot de Lesseganger
halverwege de vaart aanleggen bij Partner Garage Cyril Sars om zo kort kennis te maken met het bedrijf van Cyril. Natuurlijk kan je ook op eigen gelegenheid Cyril Sars bezoeken (ca. 4,5 km van DRU-terrein in Terborg)
Het ambulanceconcert gaat niet door. Helaas zijn er teveel ambulances in de ziekenboeg! Zij ondergaan een restauratie of zijn niet mobiel. Daarom is het concert afgelast. Maar er blijft genoeg leuks en interessants over om je te vermaken op dit evenement.
Waarom mag je dit evenement niet missen?
- Rijke geschiedenis: het DRU-terrein kent een indrukwekkende 275-jarige geschiedenis van ijzeren producten.
- Gezellig ketelhuis: Het markante Ketelhuis Ouhrlokaal met horecavoorzieningen is die dag ons eigen honk. De koffie is gratis en je kan hier ook lunchen.
- Overdekt terras: Voor het Ketelhuis is een groot overdekt terras met een prachtig uitzicht over de Oude IJssel en onze eigen parkeerplaats. Er is Franse muziek uit de jaren 60 en 70 gedraaid door Muziek Trafic.
- Kofferbakverkoop: op de parkeerplaats zelf is er een kofferbakverkoop.
- Handelaren: Diverse handelaren zijn aanwezig met hun producten in een overdekte ruimte.
- Gratis vaartochten: Er is twee keer de mogelijkheid om met de fluisterboot De Lesselganger een gratis vaartocht van een uur over de Oude IJssel te maken.
- Horeca: bezoek de diverse horecagelegenheden op het terrein.
- Rondleidingen: gedurende de middag kun je gratis met ervaren gidsen een bezoek brengen aan verschillende fabrieksgebouwen op het terrein en een duidelijk beeld krijgen van de rijke geschiedenis.
- Filmvertoning: bekijk een film over de fabrieksgeschiedenis van het DRU-complex.
- Twentsche werkpaarden: je hebt luxe paarden en werkpaarden. Deze DS’en hebben hard moeten werken gedurende hun loopbaan!
We verwachten een hoge opkomst en zijn ervan overtuigd dat we een prachtig najaarsevenement hebben opgetuigd.
Aanmelden handelaren en kofferbakverkoop en informatie via e-mail: vice-voorzitter@citroeniddsclub.nl
Route en parkeren
Aanvang 11:00 uur
DRU Industriepark is uitstekend bereikbaar met de auto. Volg de N317 de bruine toeristische borden volgt met daarop ‘DRU Industriepark’. Bij de nieuwe rotonde bij Silvolde sla je af richting de grote parkeerplaats van het DRU-park. Daar is ruimte voor 400 DS’en en ID’s!
Adres
Hutteweg 24
7071 BV Ulft
Navigatie via Google Maps
DRU
In de 18e eeuw maakte de fabriek vooral haardplaten, kanonskogels, potten en eenvoudige kachels. In de loop van de 19e en 20e eeuw werd het assortiment uitgebreid met onder meer badkuipen, emailleerwerk, plaatwerk, machineonderdelen, auto-onderdelen en gashaarden. Rond 1900 werd er een nieuwe fabriek gebouwd, de Oude IJssel werd verlegd en vanaf toen werd er regelmatig uitgebreid. Veel van de gebouwen uit die tijd zijn nu industrieel erfgoed.
In de jaren vijftig komen DRU-gaskachels op de markt met thermostatische regelingen en gesloten systemen. In 1954 viert DRU het 200-jarig bestaan en krijgt het bedrijf het het predicaat ‘Koninklijk’. In 1963 komt prinses Beatrix op bezoek. DRU beleeft aanvankelijk een ongekende omzetgroei in de jaren zestig met een alsmaar toenemende vraag naar gaskachels. Midden jaren zestig van de vorige eeuw werkten er zo’n 1500 mensen en werd er naar 23 landen uitgevoerd. Maar met de opkomst van de centrale verwarming komt het bedrijf steeds meer in de problemen. In 1973 wordt de ijzergieterij ontmanteld.