Foto © Robin Utrecht

Met de steeds extremere, hoge temperaturen in ons land is Rijkswaterstaat van plan nu ook steeds vaker wegen in de zomer te pekelen. Klassieke auto’s komen met de klimaatverandering nu dus ook niet meer pekelvrij door de zomer.

Het vocht uit het zout koelt het wegdek; het zout trekt het vocht uit het asfalt aan, waardoor het sterker blijft. Doordat het de afgelopen tijd erg warm geweest is en ook ’s nachts nauwelijks afkoelde, wordt het bindmiddel in het asfalt erg zacht. Bij zacht asfalt kunnen er bij optrekken en remmen sporen en beschadigingen in het wegdek ontstaan. Dit gebeurt vooral bij vrachtwagens die stilstaan voor verkeerslichten. Zodra ze wegrijden kunnen ze het asfalt meetrekken.
Vandaar dat deze actie van Rijkswaterstaat op met name rotondes en kruisingen wordt uitgevoerd. Het smeltend asfalt vormt vooral een probleem op gemeentelijke en provinciale wegen. Voor snelwegen geldt dat niet, zo laat Rijkswaterstaat weten, omdat die wegen uit zeer open asfaltbeton (zoab) bestaan. Dit betekent dat ze snel vocht doorlaten.
Nu zullen oldtimerbezitters bij heel hoge temperaturen hun klassieker doorgaans binnen laten staan; maar vanaf nu bij een hittegolf eerst bij Rijkswaterstaat nagaan of er gepekeld wordt.