Select your language

MRB-vrijstelling oldtimers

Van de FEHAC
Leestijd ca. 3 minuten

De FEHAC heeft een paar langetermijnprojecten op stapel staan waarmee we de
oldtimer tot in lengte van jaren op de weg willen houden. Als belangenbehartiger van klassiek rijdend Nederland moet je een duidelijke visie hebben op het rijdend voortbestaan van de oldtimer op korte en (middel)lange termijn.

De drie belangrijkste visies voor oldtimergebruik

De drie belangrijkste visies voor oldtimergebruik op lange termijn pikken we er even uit. Allereerst is dat het stimuleren en aanbevelen om synthetische brandstoffen als alternatief voor fossiele brandstoffen in de toekomst te gaan gebruiken. Als na 2035 de elektrische auto de dienst uitmaakt, rijden er nog talrijke fossiel aangedreven oldtimers rond. Deze voertuigen, die op benzine en diesel rijden, zullen dan geleidelijk overschakelen op e-fuel: een al bestaande uit waterstof en elektriciteit gemaakte synthetische brandstof. Daarvan weten we inmiddels dat deze het prima doet in bestaande oude motoren.
Het tweede is dat we oldtimers vooral als mobiel erfgoed zien en niet als oud vervoermiddel.
De erfgoedwaardige rijdende monumenten worden samen met klassieke boten, vliegtuigen en treinen/trams opgenomen in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed NRME.
De derde pijler wordt de Vrijwillige Klassieker Inspectie VKI. Dit draagt eraan bij dat oldtimers nog heel lang in technische topconditie blijven, ook al gaan ze – als ze ouder zijn dan 50 jaar – niet meer naar de APK.

Bedreiging vrijstelling MRB

Een enkel keertje popt er ineens een kwestie op die direct een grote invloed kan hebben op het rijden met een oldtimer. Dan moet je er snel bij zijn om een beginnend brandje te blussen voordat het een uitslaande brand wordt. De tweemansfractie Volt – met steun van de PvdA en GroenLinks – was dit keer de boosdoener, want die stofte bij de behandeling van het belastingplan 2023 in de Tweede Kamer een oud PvdA-idee af. In 2012 werd namelijk al voorgesteld om alle oldtimers de volledige motorrijtuigenbelasting te laten betalen. Dat probeerden ze nu met z’n drietjes weer. Dit keer: wèg met de overgangsregeling die nog tot 2028 loopt en wèg met de vrijstelling bij 40 jaar en dat direct per 1-1-2023. Dit voorstel betekende wel dat de FEHAC onmiddellijk samen met BOVAG en ANWB/KNAC aan alle partijen in de Tweede Kamer een e-mail heeft gestuurd met ons gezamenlijk standpunt: stem vooral tegen dit voorstel. De argumenten waren: het is in 2012 al eens geprobeerd en leverde toen nauwelijks extra belastinginkomsten op. Oldtimers rijden maar heel weinig. Vol belasten is dan echt niet rechtvaardig. En iedereen gaat bij vol moeten betalen de MRB schorsen; dat vermindert de verwachte extra opbrengst aanzienlijk. Ten slotte: rekeningrijden staat voor 2030 op de planning. Laten we dat eerst maar eens goed regelen.

Vrijstelling blijft nu bestaan

Dit voorstel werd door een grote meerderheid van de Tweede Kamer naar de prullenbak verwezen. Naast de indieners Volt plus PvdA|GroenLinks stemden ter linkerzijde vóór het voorstel PvdD, Denk en SP plus de leden Den Haan en Simons. Tegen waren alle vier de coalitiepartijen en de SGP, PVV, Forum, JA21 en Van Haga, plus de éénpitters Omtzigt en BBB.

De FEHAC heeft een paar langetermijnprojecten op stapel staan waarmee we de oldtimer tot in lengte van jaren op de weg willen houden. Als belangenbehartiger die de FEHAC vooral is, moet je een duidelijke visie hebben op het rijdend voortbestaan van de oldtimer op korte en (middel)lange termijn.

Loading…
Loading…

Bienvenue