Lezing over Injectie door Peter van Kouteren.

14 november 2019
Locatie: Noordervaart 198, 1841JH in Stompetoren
Aanvang 20.00 uur

Altijd als ik over injectie hoor, heb ik daar beelden bij van naalden die in een arm gestoken worden. Een medische associatie dus. Dat is niet zo gek, omdat mijn vrouw bij een organisatie werkt die bloed verwerkt en zij zelf buisjes bloed bij mensen afneemt. Makkelijk hoor, een maal per jaar zo’n prikster aan huis. En ik doneer bloed bij de bloedbank, dus ik ben niet zo bang voor naalden. Toch is de associatie onjuist. Het woord injectie heeft betrekking op de inhoud van de naald, er wordt iets ingespoten in plaats van eruit gehaald. Inspuiten, injecteren dus, is waar het allemaal om draait. Of het nu gaat om een medische behandeling of om benzine in een auto, er wordt ergens een vloeistof in gespoten.

Op Wikipedia staat het volgende over injectiemotoren: Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waar de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terechtkomt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik. Frederick William Lanchester van de Forward Gas Engine Company in Birmingham experimenteerde in 1889 als eerste met brandstofinjectie. Al aan het eind van de jaren 50 werd in luxeauto’s (bijvoorbeeld Mercedes 300 “Adenauer”) mechanische brandstofinjectiesystemen ingebouwd, terwijl in kleine auto’s nog tot het begin van de jaren 90 carburateurmotoren werden toegepast.

Nu heb ik zelf een DS met elektronische injectie uit 1972. In die tijd al een luxe uitvoering van de DS. Maar het blijkt nog beter te kunnen. Op 14 november houden we een (technische) lezing over de injectie motor. We willen eigenlijk allemaal wel dat onze oude dame een gunstiger verbruik en mooiere loop heeft. Daarover gaan we proberen die avond wat meer licht te laten schijnen. Het gaat een avond worden over moderne aanpassingen aan onze godin. Of het nu een auto met carburateur is of al een injectiemodel. Injectiemodellen kunnen tegenwoordig door ingenieuze ingrepen worden voorzien van een modern injectiesysteem, zodat de auto eigenlijk aan de moderne voorwaarden voldoet. Lambdaregeling is compleet via de computer in te stellen, dit in tegenstelling van het oude injectiesysteem. Ook worden wat verschillen getoond tussen het oude injectiemateriaal en het nieuwe. Zelfs auto’s met carburateur kunnen van dit systeem voorzien worden door de zogenaamde throttlebody. Dit alles gaat aanschouwelijk gemaakt worden door een opstelling en een draaiend exemplaar. De lezing zal gegeven worden door Peter van Kouteren, een gerenommeerd lid van de Citroen SM club, bijgestaan door Jeroen ten Hove.