La Bombe Citroën nr. 398

Edito

Wat we niet kunnen in deze tijd hoef ik niet uit te leggen. Ga ik ook niet doen. Wat we wel kunnen is veel interessanter. Zo hebben we weer wel een mei-nummer in elkaar gezet. De redactie blijkt naast vergaderen in het knusse zaaltje bij het magazijn ook heel goed te kunnen mailen, bellen en appen. Als club zijn we ook voorzien van een flink netwerk van liefhebbers die verhalen, foto’s en van alles over onze geliefde DS willen delen. Het clubarchief is onuitputtelijk groot, evenals het fotoarchief. Daar zijn nog vele bladen mee te vullen. En jullie, onze lezers blijven gelukkig niet stilzitten maar sleutelen, poetsen en repareren lekker door en delen dat met ons.
In dit meinummer doen we net of we het verslag van de voorjaarsrit niet missen. We laten jullie genieten van een USA-DS, duiken de techniek in om zelf bouten zwart te conserveren en tonen de club haar nieuwe folder en film.

Gerald Willemsen

Ledenwervingscampagne met een nieuwe film: Made for people

De Citroën DS is een mythische auto. Voortkomend uit een bewuste keuze. Uit passie, uit overtuiging, omdat er geen mooiere, fijnere of technisch meer interessante auto is. Bij de Citroën ID/DS Club Nederland begrijpen wij dat. Een auto die zijn functie overstijgt, dat is zeldzaam. Een aantrekkingskracht die een zeer diverse groep mensen verbindt. Dat zie je aan ons ledenbestand, mensen van alle leeftijden en levenspaden. Maar de tijd dat mensen zich massaal aanmelden bij klassieke autoclubs is voorbij. De belangstelling voor een industrieel ontwerp als de Citroën DS moet levend gehouden worden.

Fosfateren van bouten in eigen regie; als het echt zwart moet zijn

Restaureren vraagt aandacht voor het detail. De afwerking van de bouten en moeren is zo’n detail, vaak zijn ze gegalvaniseerd en blauw (zilverkleurig) of geel gepassiveerd. Soms vind je zwart afgewerkte bouten. Dat laatste duidt erop dat deze onderdelen zijn gefosfateerd. Het fosfateren geeft een matzwarte coating op bouten, moeren en ringen, maar ook op veren en andere onderdelen zoals de stangen van de hoogteregeling, de stabilisatorstang, of de remmen. Bij een restauratie worden deze onderdelen soms gegalvaniseerd, maar vanuit het oogpunt van originaliteit is dat jammer. Reden om uit te zoeken hoe deze zwarte afwerking weer aangebracht kan worden.

Wild West

Tot mijn genoegen zag ik een oude bekende, althans zo leek het, in een eerder clubblad. Een hele mooie Amerikaanse DS. Nou is Amerika als land en dan met name haar president, bij het linkse intellectuele
elite gezelschap der DS-rijders al enige tijd uit de
gratie. Maar een dergelijke gratie kan niemand over het hoofd zien. Een prachtige donkergroene DS Pallas. Het lijkt de wagen te zijn die ik vele lange jaren geleden importeerde uit de regio Toulouse.

Slotcilinder achterklep vervangen

Het vervangen van de slotcilinder van de achterklep is voor velen al een uitdaging geweest. Het is echter met een trucje vrij eenvoudig. Met deze stappen is het goed zelf te doen.

Out Break

Ineens staat alles op z’n kop en is mijn woon- werkverkeer gereduceerd tot traplopen. Thuiswerken is me niet vreemd. Maar dat was normaal altijd een manier om lekker rustig te kunnen werken en daardoor veel dingen weg te werken die anders bleven liggen. Hoe anders is dat nu als je met je hele gezin thuis bent en er nog een hobbycarrière als docent bij hebt gekregen.

Het zal nog even duren voordat alles weer ‘normaal’ is. Hopelijk hebben jullie net als ik wat vermaak kunnen vinden met je ID/DS. Als je daar een leuke anekdote of foto over zou willen delen lijkt me dat leuk. Mail het vooral naar labombe@citroeniddsclub.nl. Dan proberen wij er een leuk gezamenlijk overzicht van te maken.