Select your language

La Bombe Citroën: het juni-nummer

Vakantienummer

Rond 1 juni valt het laatste nummer van la Bombe Citroën van voor de zomervakantie op de mat. Hierna komt ‘ie pas weer in september. De redactie kan dan even uitrusten van al het schrijf-, bel- reis-, test-, en interviewwerk. Tijdens dit reces gebeurt er natuurlijk wel van alles om te gebruiken voor de komende nummers. Want wat denk je van reizen in de zomervakantie met de DS? Of eindelijk die uitgebreide reparatieklus aanpakken? En natuurlijk zijn er tal van evenementen in binnen- en buitenland waar we als DS-rijders graag naartoe rijden. Je begrijpt dat we dat als redactie met beide handen aanpakken en omzetten in smeuïge verhalen voor la Bombe Citroën. Krijg je ook zin om voor ander DS-rijders te schrijven? Zo af en toe of zelfs met enige regelmaat? Bel of mail me gerust. Ons redactie- en vriendenteam is altijd op jacht naar nieuw talent.
In dit juni-nummer laten we alvast een voorproefje zien van het najaarsevenement in fort Wierickerschans. Daarnaast delen we weer fraaie brochures, dit keer uit de Verenigde Staten. Als tegenhanger van de ID uit 1958 voelen we voor jullie een verrukkelijke Panhard Dyna aan de tand. Hiermee kom je de zomervakantie wel door, dunkt ons.

Een fijne zomervakantie namens het hele redactieteam,
Gerald Willemsen

Tweedaagse Cursus Hydraulique in onze clublocatie in Tull en ‘t Waal

Voor zaterdag 22 september en zaterdag 29 september aanstaande organiseert de Technische Commissie opnieuw een cursus Hydraulique. Ook ‘t gevoel dat uw auto wat stug in de benen is? Te lage druk in de veerbollen kan daarvan een reden zijn. Of verbeeldt u het zich nou? Zeker is: meten is weten! Een van de meest unieke aspecten aan onze ID’s en DS’en is het hydraulisch systeem. Wie wil daar nou niet het fijne van weten? Klik hier voor meer informatie.

Workshop 10.000km-beurt op locatie!

Voor 29 september aanstaande organiseren wij weer een workshop 10.000 km-beurt. Ditmaal zijn wij te gast in Eindhoven. Onder professionele begeleiding van de leden van onze Technische Commissie kun je leren hoe je zelf periodiek onderhoud uitvoert. Tijdig en juist uitgevoerd onderhoud aan je DS is van het grootste belang. Dat ligt voor de hand. Maar dat dit ook leuk kan zijn en met voldoende kennis vrij gemakkelijk zelf te doen is, dat is mogelijk bij minder leden bekend. Klik hier voor meer informatie.

Najaarsevenement 2018: Cultureel erfgoed, koester oud, denk nieuw

Een uitgebreide kennismaking met de locatie, het thema en de organisatoren van het najjarsevenement van dit jaar. Fort Wierickerschans en Kernteam Regio West stoppen veel enthousiasme in de organisatie van dit traditioneel grootse evenement van het jaar van de Citroën ID/DS club Nederland. U komt toch ook op zondag 16 september? Kijk hier voor meer informatie.

Espace Technique

Het is me wat, dat milieu. Stijgende temperaturen, smeltende poolkappen, klimaatverandering. De bestrijding ervan lijkt een religie. Een schoon milieu, een schoon geweten. Wereldwijd zijn ingrijpende afspraken gemaakt om deze uitstoot te verminderen. Belangrijke oorzaken zijn landbouw, scheepvaart, (vlieg)verkeer en industrie. Ook de oudere auto krijgt aandacht. Milieuzones, waarin de vervuilende oude auto uit de stadskern wordt geweerd, schieten in Europa als paddenstoelen uit de grond. Vervuilend vanwege fijnstof en de uitlaatgassen CO en CO2. Sommigen stellen dat oldtimers een marginale bijdrage leveren aan deze uitstoot. Weinig kilometers, weinig uitstoot. Andere bronnen aanpakken is effectiever. Er zijn ook mensen die zich afvragen hoe ze kunnen bijdragen aan een beter milieu.

Tijdgenoten: Panhard Dyna en Citroën ID19 1958. Wie is hier de diva?

Twee zwarte tijdmachines razen door het Amsterdamse verkeer. Eerst naast elkaar door tunnels, dan weer achter elkaar, bumper-aan-bumper over drukke kruisingen. Het is lente. De zon schijnt. De meeste weggebruikers lijken zich daardoor helemaal niet te ergeren aan deze twee volkomen vreemd aandoende automobielen die het stadsverkeer telkens hinderen. Of komt dat misschien door dit rijdend charme-
offensief in tweevoud? Wat rijdt er dan zo afwijkend van de hedendaagse eenheidsworsten door de straten? De ene zwarte tijdmachine is een Panhard Dyna Z12 Grand Standing. De andere een Citroën ID19 P Confort. De overeenkomsten tussen deze twee onmiskenbaar Franse automobielen zijn op één hand te tellen. Maar over de verschillen raakt niemand uitgepraat. Tijd om die karakters eens tegen elkaar uit te spelen, tijd voor een duel. De foto’s zijn van © Erik Buis.

Code rood

De afgelopen winterperiode is er door het KNMI een aantal keer gewaarschuwd voor code rood. “Als je de weg niet perse op hoeft, ga dan niet.” Dit vanwege de verwachte weersomstandigheden. Voor de meeste DS-rijders had deze waarschuwing geen betekenis. De DS staat immers veilig in de winterstalling en zal niet eerder de stalling verlaten dan wanneer de pekel van de weg is gespoeld. Maar wat weet u van LHS en de overzeese DS? Als variant op de vraagstelling bij het tv-programma De slimste mens. In de uitgave van januari 2018 van la Bombe Citroën hebben we kennis gemaakt met de collectie van Ward Hagenaar. Deze keer scans van de Citroën DS als exportproduct naar de Verenigde Staten van Amerika

En als dit allemaal nog niet genoeg is, er is natuurlijk ook nog het regionieuws, de magazijnaanbieding (zie elders op deze site), de columns en de cartoon. Bonne vacances!

Loading…
Loading…

Bienvenue