La Bombe Citroën 04/22

LBC 418 – april 2022

Editorial: Nieuwtjes

Een nieuw seizoen met veel nieuwe zaken. Daarmee laat de DS-club zich weer eens van haar goede en vooral actieve kant zien. De voorjaarsrit staat voor 10 april op de agenda. Dat was al bekend. Maar er is ook een najaarsevenement in de maak. Alsof het niet op kan. Regio Zeeland trekt de kar van het najaarsevenement en nodigt heel DS-rijdend Nederland uit om op 11 september naar Neeltje Jans te komen. Dat belooft weer flink wat bijpraatmomentjes tussen de Snoeken. Het laatste nieuwtje is de oprichting van een kakelverse regio Midden- en Zuid-Limburg. Op de regio-pagina’s stellen de initiatiefnemers zich aan ons voor. En op de achterpagina zien we bij HollanDSe Taferelen hoe het er in die meeste zuidelijke regio tientallen jaren geleden uitzag.

In dit nummer bezoeken we een hele oude en fraai gedecoreerde DS19, ontdekken we hoe een DS op bietensap loopt en legt de Technische commissie uit hoe de koplampbak van een derde neus-DS gemonteerd zit.

Gerald Willemsen

 

Spanning en sensatie met een DS19 die loopt op bietensap

“Een geniale uitvinder ontwerpt een motor die loopt op bietensap, die zuinig is en ecologisch, en die net zo goed presteert als een benzinemotor! Een ‘kleine Franse auto’, om precies te zijn een sublieme Citroën DS, zal daar een demonstratie van geven. De auto hoeft alleen nog maar naar Frankrijk vervoerd te worden, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Niet iedereen is blij met deze revolutionaire motor, met name de lobby van de olie-industrie niet! Daarom wordt er een unieke man uitgekozen om de auto te begeleiden en ‘ongelukjes’ en andere sabotage te voorkomen: een zekere Brian Bones!”

Citroën DS19(56) nr. 7776

Schuurvondsten zijn altijd spannend en omgeven met mysteries. Zeker als het een bijzonder exemplaar betreft. Dit verhaal gaat over eentje die 58 jaar geen daglicht gezien heeft. Het is bovendien geen gewone Citroën DS, maar een heel speciale. Voorzien van een absurd aantal originele accessoires, gevormd door een bijzondere geschiedenis. Wat maakt een auto door, die jaren ergens verborgen staat zonder ook maar een meter te rijden? Op een plek waar mensen dagelijks een met graffiti bespoten garagedeur passeren en geen weet hebben van het wonderlijke unicum dat er achter staat. Is deze DS een vorm van kunst? Niet alleen de auto, ook de tijd heeft hier stilgestaan. Deze DS heeft in de duisternis onbewogen de moord op John F. Kennedy meegemaakt, de eerste maanlanding, de oliecrisis, de explosie van de kernreactor van Tsjernobyl, de aanslagen van 09/11 door Al Qaida. De wereldgeschiedenis van de afgelopen zestig jaar gaat aan deze auto voorbij, terwijl de banden steeds leger raken, de hydraulische olie langzaam vergaat en de benzine dik en stroperig wordt. Dit is het verhaal van een DS19 uit 1956, het jaar van de Hongaarse volksopstand tegen het stalinistische bewind van de Sovjet-Unie. Ik zie als historicus paralellen met wat er nu gebeurt in Oekraïne. We ontrukken een bijzondere auto aan de vergetelheid. Hij heeft het chassisnummer 7776, een kilometerstand van 40.842 en als datum eerste toelating 14 november 1956. Dat is vier dagen nadat de revolte van de bevolking van Hongarije bloedig is neergeslagen.

Espace Technique: Goede sier

Je gaat met allerlei mankementen aan je DS gewoonlijk naar je vertrouwde DS-garage. Maar er blijven altijd kleine ergernissen waar je best eens zelf mee aan de slag kunt gaan. Sleutelen aan je DS is ook leuk en bevredigend als het je lukt om een probleempje op te lossen. Ditmaal de sierrand van de koplampbak bij een derde neus.

Daarnaast staan er natuurlijk ook de vaste rubrieken, columns en advertenties in. Veel leesplezier!

 

Deel dit artikel
  •  
  •  
  •  
  •  
Loading…
Loading…

Bienvenue