Select your language

Home Forums Technisch Forum Motor, carburatie, ontsteking Motor temperatuur DS

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #22308
    D.J.A. VERBEEK
    Deelnemer

    Ik heb een DS 21 (1966) met een 2,3 liter (gereviseerde) motor met het bekende standaard metalen dashboard met een temperatuurmeter zonder graden.
    Ondanks de 3-rij radiator gaat de temperatuurnaald bij heel warm weer net vanuit het wit in het rood staan.
    De motor blijft overigens perfect lopen, maar omdat ik geen idee heb of deze te heet wordt heb ik met een infrarood temperatuurmeter de waarden gecheckt.
    De hoogst gemeten temperaturen zijn:

    Bovenkant radiator Links 98,9 graden
    Bovenkant radiator Rechts 97,8 graden
    Aansluiting temperatuur sensor 92,8 graden
    Cilinderkop 91,5 graden

    Ik kom er nergens achter wat de marges zijn die nog verantwoord zijn?
    Uiteraard gebruik ik koelvloeistof en geen water.

    Ik hoor graag!
    Dick Verbeek

    #22340
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De 23 motoren zijn van oudsher gevoelig voor (te) warm worden. Dat vermoedde ze bij Citroën al, vandaar de extra elektrische venn bij deze motoren. De sensor daarvoor (fabrieks montage) schakelde de elektrische venn in vanaf ongeveer 104 graden. Er zijn ook sensors verkrijgbaar die eerder inschakelen. De vermelde gemeten temperatuur waarde’s zijn hoog maar nog tolerabel al heb je niet veel marge meer.
    Voor een goede koeling is vooral de radiateur van belang.
    Er zijn diverse 3-rijige radiateurs leverbaar.
    Verschillen zitten in de dikte van het koper, het aantal koelschachten en de vorm van de lamellen. Hoe dikker het koper en hoe meer koelschachten in combinatie met een S-lamel, hoe beter de koeling. Dat verklaart ook de soms aanzienlijke prijsverschillen tussen gereviseerde radiateurs.
    Het verschil gaat zelfs zover dat een kwalitatief goede 2-rijige radiateur beter kan koelen dan een kwalitatief minder uitgevoerde 3-rijer.
    Vanuit koelings-perspectief gezien is regenwater een beter koelmiddel dan koelvloeistof. Maar vanuit corrosie-perspectief kun je er beter niet voor kiezen.
    Bij de 23 motoren en de 21IE is een radiateur met expansievat gemonteerd. De dop hiervoor verschilt in drukwaarde (500 ipv 280 mbar) met de dop op de radiateur. Prettig om de juiste gemonteerd te hebben!
    Met een goed afgestelde motor en een koelsysteem in de fabrieksconfiguratie hoef je met een ID/DS geen koelproblemen te hebben.

    #23852
    D.J.A. VERBEEK
    Deelnemer

    Beste heer Bulder,
    Tot mijn schande heb ik u nog niet bedankt voor uw uitgebreide antwoord op mijn vraag over hoge motortemperatuur!
    Ik ga een en ander binnenkort met mijn garage bespreken.
    Bij deze dus mijn dank!
    Vriendelijk groet,
    Dick Verbeek

    #25202

    Mijn DS 21 IE 1970 heeft een probleem met de motor, een paar jaar geleden na een langere rit van een paar honderd kilometer maar nu na een half uurtje al, slaat de motor af als ik bij het stoplicht op wil trekken en het komende half uur of langer slaat hij niet meer aan. Dit zou een vapor lock kunnen zijn door de opgestuwde warmte?
    Dit probleem werd echter steeds erger tot voor kort ik echt maar een half uurtje kon rijden en dat was het.
    De Klassieker Citroën garage in de buurt (München, D) heeft er al vaak naar gekeken maar nooit iest gevonden. Ook het vermogen is erg afgenomen.
    Nu heb ik er een 123 ontsteking in laten zetten met de hoop dat het beter werd maar helaas is het tegendeel het geval.
    Volgens de garage (nu een andere) is de ontsteking perfect en de uitstoot ook goed.
    Ze zoeken wel naar een lek in de koeling. De motor liep altijd al erg warm maar nu kookt hij over na een korte rit.
    Dus, de motor loopt warm en heeft nu zelfs koud ook geen vermogen meer. Ik kan er op dit moment Helaas niet meer normaal in rijden.
    Enig idee?

    Ik hoor het graag.

    Ronald Keersmaekers

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue