Select your language

Home Forums Technisch Forum Motor, carburatie, ontsteking Koelvloeistof verversen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #32213
    12240
    Deelnemer

    Hallo allen,

    ik bezit een ID 19 p, geboren op 8 december 1962 in Parijs, op eerste kenteken op 1 april 1963 in Villefranche de Rouergue.

    Bij mijn weten heb ik om koelvloeistof af te tappen 2 punten.
    1: het kraantje onderaan bij de radiator
    2: een plug in het motorblok aan de rechterzijde (als je voor de auto staat, vanaf bestuurder links van blok).

    Volgens mijn waarneming ligt punt 1 lager dan punt 2. Dus zou je zeggen: punt 1 opendraaien en je vangt alle oude vloeistof.
    Maar… Als je eerst punt 1 doet en leeg laat lopen, en vervolgens punt 2 opendraait, gaat het hier toch nog (rijkelijk) stromen.

    Heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen en wellicht tips? Of is mijn hoogtegevoel tussen punt 1 en 2 niet goed?

    #32217
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Gelukkig is ook dit ‘fenomeen’ eenvoudig te verklaren.
    De gedachte is dat de radiator en het motorblok twee communicerende vaten zijn. In zekere zin is dat ook zo alleen de verbinding tussen deze twee vaten (het communicatiekanaal) zit vrij hoog. Dat is ter hoogte van de waterpomp/waterpomphuis.
    Zodra het koelvloeistof niveau onder het waterpomphuis komt is er van communicatie geen sprake meer en zijn het twee aparte vaten.
    Om veruit de meeste koelvloeistof af te tappen moeten van beide vaten de genoemde aftappunten dus worden open gedraaid.
    In de kachelradiator (en eventueel in het lpg-systeem) blijft ook koelvloeistof achter. Om meer volledig te werk te gaan kun je deze na het aftappen vervolgens apart demonteren en leeg laten lopen.
    In een ID19 van 1962 zit waarschijnlijk een zgn.nul graden kachel, zo’n kachelradiator waar bij draaiende motor continu koelvloeistof doorheen stroomt en een kachelkraan ontbreekt. Daar zal de meeste koelvloeistof al uit lopen na het opendraaien van de plug op het motorblok.
    In de metalen bocht tussen radiator en waterpomphuis (onder de dynamo) blijft meestal ook koelvloeistof staan. Een overweging kan zijn deze ook los te maken.

    #32241
    12240
    Deelnemer

    Dank voor deze heldere uitleg!

    Om hoeveel liter gaat het uiteindelijk?
    Dan krijg ik beeld hoeveel ik ‘gevangen’ heb.

    #32755
    F.H. Van de Laar
    Deelnemer

    Hoi, ik ben ook bezig om alle vloeistof te vernieuwen en heb me daarom een beetje ingelezen, bij mijn super 5 van 1973 is er ongeveer 13 liter aanwezig als het systeem compleet vanaf ‘droog’ gevuld moet worden, als ik er 10 liter uit krijg ben ik al heel tevreden

    vr.gr. Frans

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue