Select your language

Is een elektrische klassieker nog een oldtimer?

Foto Rob Hoen

Onder deze titel kwam De Volkskrant op 29 mei 2022 met een groot artikel over het ombouwen van oldtimers naar elektrische aandrijving. Een antwoord op deze vraag in de kop kwam er niet, maar met ‘de volhardende romantici vinden dat erfgoedvernietiging’ werd de toon wel gezet.

Elektrische ombouw levert een aardig verhaal op

Een ombouw naa.r elektrisch van een oldtimer is autobladen en kranten wel een artikeltje waard. Het is een uithoekje in de trend van toename van het elektrisch rijden. Het wordt als duurzaam en verantwoord beschouwd en het levert een aardig verhaal op over veranderingen in de wereld van mobiel erfgoed. Dan wordt de “benzineslurpende en rokende oldtimer” (citaat Volkskrant) opgevoerd die betrekkelijk eenvoudig elektrisch is te maken. De honderdste make-over van een oldtimer in het programma S.O.S. Car Rescue was een elektrisch gemaakte MGB GT, waarvan overigens niets origineels – zelfs de carrosserie niet – meer bruikbaar was.

Prijskaartje ombouw is fors

De redenen om een bestaande fossiel aangedreven auto elektrisch te maken zijn divers. De een heeft oprechte zorgen over klimaat en luchtvervuiling, maar wil wel oldtimer blijven rijden. Een ander zoekt een auto voor dagelijks gebruik in een nostalgische verpakking. Soms is het simpel: een parkeervergunning is alleen nog te krijgen voor een stekkerauto. Ombouw naar elektrisch is niet alleen ingrijpen in de aandrijving, maar vergt ook aanpassingen aan derest van de auto. De plek voor het accupakket moet verstevigd worden, de auto wordt veel zwaarder waardoor remmen en wielophanging ook aangepast moeten worden. Kortom: een onderhuids volledig aangepaste auto. Het prijskaartje van dit alles ligt al gauw op een 20.000 tot 30.000 euro.

Trend of incident

Om na te gaan of dit een veel voorkomende trend vormt of bij een sporadisch incident blijft, heeft de FEHAC per 1 juli 2022 bij de RDW de aantallen opgevraagd van de 30+ elektrisch aangedreven personenauto’s, bestelwagens en motorfietsen. De RDW komt dan op 109 personenauto’s, 20 bedrijfswagens en zegge en schrijven 1 motorfiets: 130 in totaal. Dit op een bestand van 360.000 30+ personenauto’s, 60.000 30+ bedrijfswagens en 220.000 30+ motoren. Tellen we alle elektrische voertuigen, vooral dus de nieuw verkochte exemplaren, dan komt de RDW nu op 293.000 personenauto’s, 12.000 bedrijfsvoertuigen en 1.410 motorfietsen. Of je het nu vergelijkt met mobiel erfgoed of met het recent opgebouwde elektrische wagenpark: een elektrisch aangedreven oldtimer komt maar heel weinig voor.

Na ombouw geen oldtimer meer

De FEHAC vindt een massale ombouw naar elektrische aandrijving van oldtimers geen goede zaak. Een oldtimer is volgens de internationaal aanvaarde definitie een voertuig van 30 jaar of ouder, origineel in de uitvoering zoals die uit de fabriek kwam, en niet dagelijks in gebruik. Een ombouw elektrisch voertuig is in de techniek nieuw en daar dus niet ouder dan 30 jaar; is zeker niet origineel af fabriek. Er wordt niet veel in de ombouw geïnvesteerd om er vervolgens niet in te rijden. Met een echte oldtimer heeft het dus niets meer te maken. Het is moderne mobiliteit, in – toegegeven – een aantrekkelijke, ouderwetse en karakteristieke verpakking.

Citroën en Volkswagen vaak omgebouwd

Er zijn maar vier origineel elektrische oldtimer personenauto’s op kenteken in ons land: alle vier van 1915 of eerder van de merken Pope Waverley en Baker Electric. De RDW-cijfers bieden ook nog een aardig inzicht in de merken van de voertuigen die naar elektrisch omgebouwd zijn. Bij de 20 bedrijfsvoertuigen zijn negen stuks van het merk Citroën: vaak busjes van het type HY om er een foodtruck van te maken. Bij de personenauto’s zitten 23 Citroëns, vaak Eenden, en de 27 elektrieke Volkswagens zijn bijna allemaal Kevers. Ook is er een Trabant en een Yugo omgebouwd naar elektrisch: dat zijn op het eerste gezicht toch niet de meest voor de hand liggende autotypen om veel geld aan te spenderen voor een elektrische ombouw.

 

Loading…
Loading…

Bienvenue