Select your language

Citro-Classica 2022

Foto Rob Hoen

Tekst & foto’s Rob Hoen

Na twee keer afgelasten door COVID-19 was het eindelijk zover. Citro-Classica 2022 op Vliegveld Twente was in Nederland het eerste grote evenement sinds tijden voor alle Citroën-liefhebbers. Met duizenden bezoekers was Citro-Classica een groot succes met bezoekers uit heel Europa en zelfs van daarbuiten.

De Verweggistanprijs is voor een bezoeker afkomstig uit Dubai. Hij is eigenaar van een Citroën XM, die in Nederland gestald staat. We hebben de vliegkilometers er voor het gemak maar even bij opgeteld. Omdat Vliegveld Twente dichtbij de Duitse grens ligt waren er relatief veel oosterburen. Maar evengoed waren er Polen, Italianen, Belgen en Fransen die de weg naar Enschede gevonden hadden. Dat kon niet van de randstedelingen gezegd worden; die leken dit fantastische evenement terzijde te hebben geschoven. Voor hen is het verre oosten blijkbaar te ver weg. Die hebben wat gemist. “Maar die komen volgend jaar wel”, aldus de organisatoren Arie Haneepen en Richard Langelaar. Die organisatie was een beetje met de Franse slag, maar zorgde juist daardoor voor een hele ontspannen sfeer. Niets moest en alles kon. Ook al stonden er dertig mensen in de rij voor koffie of andere snacks, er was geen enkele wanklank. Tekenend is dat de organisatie na vertrek van de gasten op de camping aan een halve vuilniszak genoeg had om de rommel op te ruimen.


Vliegveld Twente is een mooie en perfecte locatie voor evenementen als deze. Mooie omgeving, ruime parkeergelegenheid, een lange strip met verkoopstraat voor auto’s en kramen. Verder werden er vroegere vliegtuigbunkers gebruikt als verkooppunt en clubstands.  Complimenten voor de organisatie voor de locatie en aan de catering voor de zeer acceptabele prijzen. Kortom: Citroën-minnend Nederland verheugt zich op de editie 2023 van Citro-Classica.

Hoogtepunt van Citro-Classica voor ID/DS-rijders én Tractionisten was zonder twijfel de ID19 Normale (1958) van Marco Lagarde. Het is de soberste ID ooit gebouwd en voorzien van een Traction-motor. Jan de Lange noemde deze auto in zijn boek ‘De Originele Citroën DS’ (1996) nog een sjofele auto. Marco heeft intussen deze met oog voor detail en gevoel voor originaliteit hersteld, zonder over te restaureren. In het oktobernummer van La Bombe Citroën komt het grote ID19 Normale verhaal. Er zijn maar 393 exemplaren van dit model gebouwd en deze Normale is één van de vier resterende auto’s.

 

 

 

Loading…
Loading…

Bienvenue