Nu eens niet met een milieuzone maar via het weigeren van een parkeervergunning voor oude auto’s maakt de gemeente Amsterdam het oldtimerbezit in de stad wel heel moeilijk. Als bewoner je oudere auto met een vergunning op staat parkeren wordt onmogelijk; alleen in een eigen garage stallen van de auto blijft dan als parkeeroptie over.

Kamervragen over Amsterdams parkeren

Dit discriminerend parkeerbeleid is ook de VVD Tweede Kamerleden Dijkstra en Ziengs opgevallen en zij hebben de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat daarover vragen gesteld. Bijvoorbeeld of het niet eerlijker zou zijn om niet naar leeftijd, maar naar werkelijke uitstoot te kijken? En of de dames bewindspersonen het niet ‘zonde vinden dat iemand die in Amsterdam woont met een mooie klassieker uit de jaren 70/80 die auto niet meer kan parkeren? Ook naar de actuele luchtkwaliteit in Amsterdam wordt gevraagd: ‘welke Amsterdamse straten overschrijden in 2018 de Europese norm voor luchtkwaliteit?’

Hoeveel vervuilt een oldtimer nu eigenlijk?

Beide vragenstellers hebben ook over de Amsterdamse stadsgrens gekeken met meer algemene vragen. Interessant is vooral de vraag: ‘hoeveel viezer is een oldtimer of oudere auto die geparkeerd staat ten opzichte van eentje die van meer recente datum is.’ Ook of ‘een gemeente autonoom is om dit allemaal zelf te regelen en hoe rechtvaardig dat is’, is een vraag die nu beantwoord gaat worden.

Benieuwd naar antwoorden

Als FEHAC zijn we heel benieuwd naar de antwoorden op deze Kamervragen, omdat het in veel gevallen vragen zijn naar de onderbouwing en invulling van het beleid van de overheid inzake het gebruik van oldtimers op de openbare weg.