Select your language

La Bombe Citroën 10/23

Nr. 432 oktober 2023

Editorial

Klein gebaar, groot plezier

Op het zonovergoten najaarsevenement in Groesbeek stond de Duitse clubwinkel tegenover haar Nederlandse evenknie. De vriendelijke man achter de tafel begon een gesprek en gaf me een op het eerste oog onopvallend boekje mee dat toch een beetje opviel vanwege een foto van het dashboard van een Citroën Visa met satellietbediening. Het vrijheidsmuseum zelf en het prachtige palet DS’en op het glooiende grasland rondom het museum maakte zoveel indruk op me, dat ik het boekje bijna vergeten was. Later, thuis kwam het weer onder mijn aandacht. De schrijver maakte in 26 paginaatjes duidelijk dat allerlei, vaak achterlijke hulpmiddelen al het rijplezier uit nieuwe auto’s halen. En dat de oudere, ervaren chauffeur absoluut niet weet om te gaan met al die nieuwe toepassingen. Een beetje overdreven is het vlot geschreven boekje wel, maar het simpele gebaar om een verhaal om over na te denken te krijgen van een andere DS-rijder stemde me meer dan vrolijk.

In het oktobernummer kijken we nog even terug op het najaarsevenement en het geweldige ambulanceconcert van de afgelopen maand. Verder hebben we alle antwoorden op de vraag wat een Pallas nu en Pallas maakt. En aan Rob Dörr de eer om zijn verhaal te vertellen als actieve pijler van de club.

Interview van de maand: Rob Dörr
‘Iedereen moet altijd rijdend naar huis kunnen’

Elke eerste zaterdag van de maand is de sleutelwerkplaats Kudelstaart open. “Entrée bij Joop en Ria van Leeuwen Bloemen- en plantendecoratie, het erf oprijden tussen de kassen door, achteraan de (metalen) kas aan uw rechterhand” staat er op de website. Deze sleutelwerkplaats is binnen de club een zelfvoorzienend instituut, dat misschien een nadere introductie verdient. Wat gebeurt daar? Wie draait die tent? Wie komen er en waarom? En waar ligt dat Kudelstaart nou eigenlijk helemaal wel?

La Pallas, du luxe et du bon goût

De Citroën DS Pallas uitgelicht

Begin jaren zestig staat West-Europa aan de vooravond van een sterke welvaartstijging. De werkgelegenheid groeit enorm: stijgende lonen, meer vrije tijd, in combinatie met modernisering en technische vooruitgang. Er heerst optimisme en de toekomst ziet er zowel economisch als maatschappelijk hoopvol uit. De sobere jaren vijftig van de wederopbouw lijken voorgoed voorbij en de vraag naar luxe consumentenproducten groeit explosief. Daarom introduceert Citroën in oktober 1964 de DS19 Pallas, het nieuwe topmodel uit de serie, die later door evolueert tot de DS20, DS21 en DS23 Pallas.

Hoeder van Henri Chapron

Op een steenworp afstand van Maastricht werd Rein Janssen hartelijk ontvangen door
Richard Reinders, de man die ooit bij onze club de Chapron-coördinator was maar zelf ook beschikt over een benijdenswaardige collectie van vijf Chapron-creaties, een ID19 (1969) uit de tv-serie ‘De Stamhouder’ alsmede een Delaye en Delage. Vijf jaar geleden beschikte hij zelfs over veertien auto’s waaronder drie Palm Beaches, waarvan toen de helft verkocht werd op een veiling in Parijs.

Loading…
Loading…

Bienvenue