Select your language

De eerste DS van Dinky Toys

Kleine Godinnetjes (2)

Tekst & foto’s Marten Boersma

Kleine autootjes zijn meer dan een modelletje of de waarde die er tegenwoordig voor staat. Modelautootjes kunnen niet alleen een nostalgisch gevoel oproepen, maar zorgen daarbij ook voor een intense beleving van de toeschouwer door hun sfeer, karakter of uitstraling. Er zijn nogal wat kleine Citroëns DS als speelgoed gemaakt en ze worden nog steeds volop gefabriceerd, zij het nu meestal als standmodel: een model voor de mooi, om te bekoren. Beide soorten heb ik bijna negen jaar geleden gebundeld in een boekwerk waarin 5000 kleine DS-miniaturen de revue passeren. Het was uit bezetenheid, een vervolmaking van mijn verzamelmanie. Was het boek min of meer opgezet als een encyclopedie, hier is het mogelijk om modelletjes uitvoeriger te bespreken. In een willekeurige volgorde en met grotere afbeeldingen.

Oermodel van de DS van Dinky van hout. Deze diende als voorbeeld voor de latere 24c.

Het begrip Dinky Toys staat wereldwijd voor modelauto’s. Het is een soortnaam geworden. Je kunt ze verzamelen sinds 1956. Er zijn er zóveel van gemaakt, dat je ook nu nog wel kunt beginnen met verzamelen. Zoals zoveel Zamac-miniaturen zijn ze ook sterk bespeeld nog de moeite waard. Het leven ging er dan overheen. Lakschade ontstond veelal bij het opruimen. Ze werden vaak bewaard in een wasmiddelenzeepton waar ze er van een afstandje ingegooid werden als het kroost het spelen zat was. Zo’n model met lakschade doet veel nostalgischer aan dan een nieuw ogend model. De functie van speelgoed zie je er aan af. Om er dan het oorspronkelijke doosje eronder te zetten, gaat wat ver. Dat past dan weer beter bij het vergaren van zo onbeschadigd mogelijke exemplaren. Dat is aan te bevelen, want modelautodoosjes zijn vaak getuige van hun tijd: een mooi vormgegeven weergave van de tijdgeest met aantrekkelijke grafische uitingen.

DS nummer 522, goed mee gespeeld en altijd bewaard. De Dinky DS uit mijn jeugd; er zijn maar weinig modellen met meer gevoelswaarde voor mij.

De eerste DS van Dinky is al meteen een aantrekkelijk model, zij het nog tot eind 1958 zonder ruitjes. Het was ook meteen de eerste Franse Dinky die raampjes kreeg. Het model vroeg gewoon om de gebogen vorm van de achterruit. Hij oogt daarmee meer DS. Over de vorm valt niet veel negatiefs te zeggen, hoewel de motorkap niet genoeg bolt. Maar geen kind zal zich daarover het hoofd gebroken hebben. Als je er een had als jongetje, kan zo’n autootje voor een enorme print op je jonge harde schijf hebben gezorgd. Een inprenting van de vorm Citroën DS voor de rest van je leven. Misschien zorgt dat ervoor, dat zoveel mensen zo’n model weer willen hebben als ze volwassen zijn, of zelfs in een echte Citroën DS kruipen.

Oostindische Kers ofwel Capucine

In bijna nieuwstaat met doosje zijn ze nog altijd niet goedkoop. Dat laat zich raden. Champagne/Aubergine, Vert Printemps/Champagne, Jaune Jonquille/grijs en oranje/crème (Capucine): globaal werden ze in deze kleuren gemaakt, waarbij vooral de gele aan nuances onderhevig is. Van fletsgeel tot mosterdkleurig (zeldzaam) zijn ze te vinden in zes verschillende tinten geel! Later werd de tweede en derde neus ook nog uitgebracht. Deze oudere Dinky’s verdienen een afzonderlijke omlijsting.

Vijf tinten geel
Overdrijven of niet? Hier zelfs zes tinten geel!

Abonneren op updates van Kleine Godinnetjes?

Liefhebbers van DS-miniaturen  kunnen zich abonneren op updates van de rubriek Kleine Godinnetjes.. Ga hiervoor naar deze pagina van de website en vink Kleine Godinnetjes aan. Dan krijg je automatisch bericht als er een nieuw artikel geplaatst is. Nadat je de vinkjes gezet hebt, afsluiten met aanpassen. De service is alleen voor leden van de Citroën ID/DS Club Nederland.

 

Loading…
Loading…

Bienvenue