Nr. 439, mei 2024 (foto © Koen van der Lee)
Dinsdagavondhectiek
De redactie vergadert zo’n vijf keer per jaar en bij voorkeur op een dinsdagavond. Waarom uitgerekend op dinsdag hoor ik je denken? Nou dat is omdat het clubgebouw in Tull en ’t Waal bij Nieuwegein iedere dinsdagavond het bruisend middelpunt van DS-rijdend Nederland is. Het magazijn en de clubwinkel zijn iedere dinsdag vanaf zeven uur open voor publiek. Boven het magazijn zitten we dan aan een absurd grote tafel op absurd grote draaistoelen ons creatieve best te doen om inhoud voor nieuwe nummers te bedenken. Iedereen die daar wel eens bij heeft gezeten weet dat die vergaderingen hectisch, ongestructureerd maar bovenal sfeervol en gezellig verlopen. Maar als we aan het eind van de avond naar huis gaan, staat de planning voor nieuwe clubbladen toch bomvol nieuwe ideeën. Op zo’n dinsdagavond moeten we eerst naar binnenkomende Snoeken kijken, onderdelen bestellen in het magazijn en bijpraten met bezoekers en de manschappen van de Technische Commissie en het magazijn. Heb je altijd al eens willen kijken hoe de redactie vergadert? Of wil je iets inbrengen, vragen, bespreken of gewoon even een kijkje nemen, dan ben je meer dan welkom op zo’n dinsdagavond boven het magazijn. Het is de trap op nèt voor de clubwinkel.
In dit mei-nummer vinden jullie de uitnodiging voor de algemene ledenvergadering, lezen jullie over de geschiedenis van een DSpécial met slechts twee eigenaren, worden jullie meegenomen naar Frankrijk om een DS te halen en krijgen jullie een boekbespreking te zien over postkaarten.
Hier ben ik wel een beetje trots op
In Amsterdam wordt sinds 1984 al door een groepje liefhebbers gesleuteld aan DS’en. Eerst in De Pijp, tegenwoordig in een werkplaats in Duivendrecht. Vele wagens zijn er als ‘rollend schroot’ binnengebracht, om een half jaar later weer als nieuw naar buiten te rijden. Een ware wedergeboorte, of beter nog: Auto Renaissance!
DS Podcast
Aflevering 2: Vrijwillige Klassieker Inspectie
In de tweede aflevering van DS Podcast spreekt Hans Groenhuijsen met Arjen Antonisse en Peter Staal over de VKI (Vrijwillige Klassieker Inspectie).
Routes D’S Ducs: minimaal 40 equipes gezocht!
Na vijf lange jaren van wachten is het hopelijk weer zover! De start van de langverwachte vijfde editie van de toer rally Routes D’S Ducs In oktober. We hebben we minimaal 40 equipes nodig om dit evenement te laten plaatsvinden, dus schrijf je hier in!
Zondag 15 september 2024
Najaarsevenement bij de DRU-fabrieken te Ulft
Herinner je je nog die knusse gashaarden van de DRU fabrieken? Waar vroeger de klinkende hamers van de ijzerindustrie klonken, schittert het DRU-complex nu als een van de meest geslaagde voorbeelden van hergebruik van industrieel erfgoed in Nederland. En dit complex vormt het decor voor het komende najaarsevenement van de Citroën ID/DS Club Nederland!
Helas, pas assez bon pour nous
Zoals de oplettende lezer weet, was Toulouse jarenlang mijn goudmijntje. Te ver rijden voor de meeste Duitsers en Nederlanders, een droog klimaat, een rijke stad. Veel D’tjes dus. Bovendien was Toulouse een leuke studentenstad en lag het in een schitterende omgeving. Nog steeds trouwens.
Boekrecensie PostCARds
La France des trente glorieuses en cartes postales
Als je niet beter weet klinkt het woord nostalgie bijna als een aandoening. Maar dan eentje uit dezelfde categorie als francofiel, of citrofiel. Een onschuldige afwijking waar je gelukkig heel oud mee kan worden, zegt de maker Eric Verhaest. Onafhankelijk van of je het met mate, of juist mateloos consumeert.
Une belle histoire: slechts twee eigenaren, toch een roemruchte geschiedenis
Evert Jan Krouwel reageerde graag op de zoektocht van de redactie naar DS’en met een sluitende historie. Zijn DS is zelfs een origineel nieuw in Nederland geleverde auto. Het kenteken 10–BR–55 van Krouwels’ DS is afgegeven op 22 maart 1974. De eerste eigenaar was een vertegenwoordiger uit de provincie Groningen. In 1976 heeft deze eerste eigenaar een hartaanval gehad. Begin 1978 is de auto doorverkocht aan Datsun-garage Bouwman in Hengelo. Datsun-dealer Bouwman heeft deze geschiedenis zo aan de huidige eigenaar overgebracht. In de herfst van 1976 was de DS betrokken bij een aanrijding met een hert. Bouwman uit Hengelo heeft er daarna een nieuw linker voorscherm opgezet.