Select your language

(03) Rally rijden met een DS

De equipe Bart/Onkenhout passeert een geheime passagecontrole tijdens Le Citron Pressé 2014. (foto Rob Hoen)

Tekst Rob Hoen

In de derde aflevering van DS Podcast spreekt Hans Groenhuijsen met Mischa Bart en Hans Onkenhout over rally rijden met een Citroën DS. Zeker nu dit jaar de Citroën ID/DS Club Nederland dit najaar de vijfde editie van Routes D’S Ducs organiseert is dit een mooie aanleiding beide heren voor het voetlicht te plaatsen. Zowel Mischa (navigator) als Hans (chauffeur) hebben intussen een behoorlijk grote palmares opgebouwd als het gaat om rally rijden. Zij reden in 2004 voor het eerst mee aan een rally. Dat was de eerste Routes D’S Ducs. Deze rally werd georganiseerd ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de DS-club. Toen vielen zij nog niet in de prijzen. Rally rijden is een teamsport. Onderling vertrouwen moet groeien, dus werden zij tweede in de D’S Ducs van 2009. In 2011 werd Le Citron Pressé na tien jaar weer georganiseerd door een nieuwe organisatie. Ze rijden deze rally ieder jaar en ze hebben deze intussen twee keer gewonnen.

Mischa Bart en Hans Onkenhout (R)

Rond 2015 werden zij door collega rally rijder Harry Martens gewezen op de rally De Woeste Noord Wester in Noord-Holland. Sindsdien rijden ze jaarlijks al gauw een stuk of zes ééndagsrallys in Nederland en vallen hierbij regelmatig in de prijzen. Zij rijden deze rally’s in een Citroën DSuper uit 1973. Een sjofel maar robuust exemplaar die hen tijdens de rally’s nooit in de steek gelaten heeft.

In deze derde aflevering van DS Podcast komt veel voorbij over het verloop van zo’n rally. Wat is dat nu precies? Wat moet je doen om te winnen? Waarom is het leuk en zo fijn in een Citroën DS? Hoe verloopt de samenwerking tussen navigator en chauffeur? Is rally rijden slecht voor een DS? Moet deze aangepast worden voor het zware werk? Wat maakt het rijden van een rally moeilijk? Hier draait alles om precisie: de navigator dient met behulp van diverse navigatietechnieken te herleiden welke route de organisatie op de kaart heeft uitgezet. Dat is geen puzzelen, maar zorgvuldig navigeren en de bestuurder voert die instructies uit. Dat lijkt simpeler dan dat het is.

Ga hier direct naar deze DS Podcast via SoundCloud.

Spotify-gebruikers kunnen inloggen op hun account.

Ga hier naar alle eerder verschenen afleveringen van DS Podcast.

Hans Onkenhout

Amsterdammer Hans Onkenhout is net 55 jaar oud geworden. Daar heeft hij ook gestudeerd; eerst aan de Hogeschool voor Economische Studies, later aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkt ook in de hoofdstad. Hier runt hij samen met drie anderen een marktonderzoeksbureau. Dat bedrijf is intussen uitgegroeid tot een bureau met 30 medewerkers.
Hans heeft nooit andere auto’s gehad dan DS’en. De eerste kocht hij medio jaren 90 via een Speurder uit De Telegraaf. Dat was een, naar later bleek, hoogst originele DSuper in de kleur Beige Albatros. Van de eerste eigenaar zei de verkoper. Veel geloofde hij er niet van, maar achteraf kon het prima kloppen. Stempeltjes en stickers op het plaatwerk, totaal gaaf chassis en eigenlijk nergens nog roest. Dat was na een jaartje of vijf en intensief gebruik wel anders! Hij werkte destijds in Zeist en de DSuper was zijn dagelijkse auto. Hij heeft hem nooit laten staan.
Maar de DSuper was op en hij ruilde hem in voor de zwaarste kermisuitvoering: een Bleu Delta DS23ie H Pallas met zwart leer. Dat was een heerlijke auto, maar helaas knalde er een VW-bus met een bull bar over rechts er vol in. Hans bleef ongedeerd, maar de auto was total loss.
Na nummer twee komt natuurlijk nummer drie: opnieuw een Pallas, maar dan een 68’er met een nieuwe neus en oud dashboard in de kleur Gris Palladium met zwart leer. Hij kocht de auto nadat deze was gerestaureerd na een motorbrand, dus met veel nieuwe techniek. Na 17 jaar bezit hij hem nog steeds.
De vierde kocht hij een tijdje terug van een goede vriend. Dat is een DSuper uit 1973 in de kleur Vert Argenté. Hij stond al een tijdje weg te kwijnen op een oprit. Het was wel een krokant exemplaar, maar het laswerk was te overzien. En de techniek werd weer in orde gemaakt. Na een testrit van 3000 kilometer door Frankrijk wist Hans dat het een goede rallyauto zou kunnen zijn en sindsdien rijdt hij samen met Mischa veel rally’s in deze ‘Groene Pijl’.

Hans heeft Mischa leren kennen in de DS-club. Toen hij zijn eerste DSuper kocht is hij ook gelijk lid geworden van de club en heeft hij een tijdje met Mischa in het bestuur gezeten, onder het bezielende voorzitterschap van Gerrit van Hofwegen. Nog steeds ziet hij zaken uit die tijd terug in de club die het nu is.
Hans heeft niet een specifiek moment dat hij met het DS-virus besmet is. Het is gewoon de enige auto die hij wil hebben. Niet dat hij extreem eenkennig is. Maar er kan nu eenmaal niets tippen aan een Citroën DS. In zijn ogen is de DS een boeiende auto waar veel over valt te vertellen en die tot vandaag de dag nog steeds onoverwinnelijk is qua concept, techniek en bovenal design. De moderne Franse auto-industrie vindt hij maar niks.

Mischa Bart

De 58-jarige Mischa Bart is een geboren Rotterdammer en opgegroeid onder de rook van diezelfde stad in de Hoeksche Waard. Voor zijn studie technische natuurkunde is hij naar Delft verhuisd en woont daar nog steeds met zijn echtgenote en een zoon van 25. Zijn dochter van 27 is intussen uitgevlogen. Mischa is werkzaam als ICT Service Manager voor grote KPN-klanten.
In 1993 kocht hij een Citroën DS en is toen meteen lid van de club geworden, waar hij een regelmatige bezoeker was van evenementen georganiseerd door de regio West. Je kon hem vaak vinden bij lezingen, sleuteldagen, toerritten en kampeerweekenden. In 1998 tot 2010 zat hij in het bestuur van de DS-club als ledenadministrateur. Daar heeft hij ook de digitale revolutie meegemaakt; van veel telefoneren en snailmail naar e-mail en website.
Mischa heeft tot zijn tiende zijn eerste kilometers gemaakt in een 2CV. Zijn ouders reden bij zijn geboorte in een Deux Cheveaux. Later kochten zij een Simca. Maar in zijn eerste levensjaren is zodoende een stevige band met het merk Citroën ontstaan. In de Hoeksche Waard reden toen geen DS’en, maar zijn ouders wezen Mischa wel op een DS als ze onderweg waren. Het werd hem duidelijk dat de DS een bijzondere auto was.
Na twee Renaults kocht hij ook een 2CV. De echte kennismaking met een DS kwam tot stand nadat een studievriend zo’n auto gekocht had. Die ging gewoon niet stuk en bleef maar rijden! Hij rijdt nu in een Citroën DSpécial. Dat is de auto die hij in 1993 kocht, na een zoektocht in Frankrijk met een stel vrienden: 15 DS’en bekeken in vier dagen tijd, waaronder die DSpécial. Die is intussen ruim 30 jaar in zijn bezit en 175.000 km verder.
Als 4-jarige was hij al gek op auto’s, kende toen het KNAC Kies uw Auto jaarboek uit zijn hoofd. Mischa heeft nog steeds een grote belangstelling voor auto’s, met name oude auto’s. Hij kijkt wat breder dan het merk Citroën alleen. Want hij heeft naast oude Renaults, ook een klassieke Volvo en VW bus gereden. Dagelijks rijdt hij in een Citroën Xantia en heeft ook nog een CX als hobbyauto.

 

 

 

Loading…
Loading…

Bienvenue