Tekst Dick Esselink
Foto’s Richard Schmüll

Wat is er leuker dan een lastige sleutelklus uitvoeren met deskundig advies onder handbereik? Kijken, het enthousiasme ervaren, ervaringen uitwisselen! Iedere eigenaar heeft een verhaal. Over de auto, de ervaringen, de problemen, de eigenaardigheden. Sommigen hebben al vaker gesleuteld. Anderen horen graag hoe de klus aan te pakken, waar op te letten.

Hoe een aandrijfas demonteren? Wat zijn de afstel mogelijkheden voor een achterscherm? Wanneer zijn kleppen goed gesteld? Hoe de basisafstellingen voor een halfautomaat te doen?Waarop te letten bij het plaatsen van een temperatuursensor in een waterpomphuis? Hoe de oorzaak vinden van matig remmen?

Sommige DS-eigenaren hebben hun auto al jaren. Andere auto’s zijn pas vorig jaar gekocht. Er is zelfs een recidivist: Roland Leenders kocht zijn DS21 uit 1970 in 2000. In 2007 kwam er een Citroën CX voor in de plaats. Eind vorig jaar appte de eigenaar ,,ik wil er van af, ik rij er te weinig mee”. Sindsdien heeft hij zijn DS terug. Vandaag wil hij het achterscherm beter afhangen.
Erik Kars heeft veel ervaring met de Peugeot 404 cabriolet. Die auto was vorig jaar klaar en mocht weg. Daarna kwam er een DS20 Hydraulique uit 1974. Net als bij de Peugeot wil hij alles zelf doen aan de auto. Om te beginnen de basisafstelllingen, ontluchten van de centrifugaalregelaar en plaatsen van een temperatuursensor.
Robert Vink was vorig jaar al in de Espace Technique. Na nieuwe banden trilde de auto verschrikkelijk. Nu is er, na vervangen van de stofhoezen, in de bochten een gekraak in de aandrijfas: een defecte homokineet. Het vervangen van de aandrijfas is een uitdaging voor hem.
Wido van Drecht kwam begin jaren ’90 met zijn vader mee eens kijken naar de restauratie van mijn DS. Nu heeft hij zelf een DS21 Pallas hydraulique. Hij wil de koppelingsregelaar vervangen. Een klus waar bij het afstellen vaak fouten gemaakt worden. Andere auto’s hebben vergelijkbare klussen.

 Soms is er een teleurstelling. De stuurbekrachtiging laat het soms tijdens het rijden afweten. Dan is er een ruk in het stuur. Bij verdraaien van het stuur gaat het voorwiel schoksgewijs om. Hier helpt alleen vervangen. Een kostbare zaak.
Ian Hulsbus is er met een DSuper 1972. In 1997 gekocht door zijn vader. De auto zakt snel in en remt matig. De bedoeling is een onderzoek interne lekkages te doen. Vanwege de drukte en de beschikbare tijd komt men er niet aan toe. Dan is het verstandiger het schema “opsporen interne hydraulische lekkages” een andere keer te doen.

Na afloop zijn er grenzen verlegd. Is er voldoening over het resultaat. Zijn de hoofden rood door het werken in de zon. Tevreden terug naar huis. Tot de volgende sleuteldag in Espace Technique in Tull en ’t Waal?