la Bombe Citroën 372 – november 2017
Edito – Blik benzine bij het clubmagazijn?
Eindelijk hebben we een nieuwe regering. Het regeerakkoord lijkt niet veel over het rijden van oldtimers te beschrijven. Oké. De brandstofauto gaat als nieuw-aankoop in de ban vanaf 2030. Dat lijkt me een stap de goede richting uit om de steden bewoonbaar te houden. Benzine wordt dan langzaamaan lastiger te verkrijgen lijkt me. Wellicht kan het clubmagazijn al een voorraadje aanleggen. Verder zal het parkeren met onze CO2-brakers lastig worden. Ook wil Rutte-III een eenduidiger systeem voor milieuzones. Dat laatste kunnen we alleen maar toejuichen. Zeker omdat de èchte oudjes, zoals onze DS’en waarschijnlijk vrijgesteld blijven van beperkingen.
In dit novembernummer staan we stil bij het overlijden van Leo Brom. Van Leo heb ik rol van redactiecoördinator overgenomen en daarna met hem nog jaren erg plezierig samengewerkt aan la Bombe Citroën. Als eerbetoon aan deze grondlegger van de bladformule van ons lijfblad plaatsen we één van zijn beste columns die hij schreef onder de naam Lebon. De techniek van deze uitgave gaat over dat wat onze auto’s zo bijzonder maakt, namelijk de veerbol. Verder keren we de DSuper5 van Tracy van Ham binnenstebuiten. Zij rijdt dagelijks in haar Snoek en blijft dat nog wel doen voorlopig. Rob Oudshoorn neemt tenslotte zijn vers gerestaureerde Pallas mee voor een retourtje Frankrijk.
Gerald Willemsen
In memoriam: Leo Brom (Lebon) 1948-2017
Op dinsdag 19 september is Leo Brom overleden. Leo was al geruime tijd ernstig ziek. Leo begon in 1985 als ‘regiocommissaris’ van de regio Utrecht en was medeorganisator van de eerste grote landelijke evenementen van onze club. Naast aanvankelijk redacteur van la Bombe Citroën te zijn geweest, was Leo medeverantwoordelijk voor de enorme kwaliteitssprong die ons landelijk clubblad maakte. Niet alleen inhoudelijk, ook heeft hij jarenlang de grafische opmaak van la Bombe Citroën verzorgd. Uiteindelijk heeft zijn inbreng er mede toe geleid dat ons clubblad in 1999 door de RAI werd uitgeroepen tot het beste en fraaist vormgegeven clubblad van dat moment. Als eerbetoon aan Leo Brom plaatsen we graag nog een keer één van zijn beste Lebon’s: ‘Cartier, Dior, Chapron’.
Terug van gelaste naar geschroefde veerbollen: Nothing beats cubic inches
Een blijvende zoektocht naar ‘het origineel’, het streven naar maximaal veercomfort en gewoon lekker aan de DS sleutelen. Met die ingrediënten ging Gerald Willemsen aan de slag om alle vier de gelaste veerbollen te vervangen voor geschroefde bollen. Het was geen zaak van even omschroeven. Dat zou ook te simpel zijn. Uiteraard was hij erg benieuwd of zijn Snoek met die geschroefde bollen meer zou zweven.
Interview clublid Tracy van Ham: Die Snoek is mijn eiland
Tracy van Ham staat in de voortuin van haar huis in Utrecht de wingerd te snoeien als ik kom aanlopen voor het interview. Ze is een beetje ‘ouwe hippie’ zoals ze zichzelf noemt, met een grote bos krullende dreadlocks en zomerse sandalen. Ze rijdt al sinds 1992 in haar blauwe DSuper5 die ze deelt met haar inmiddels ex-man Jeroen van Hettema. Hij het lidmaatschap van de ID/DS club, zij de auto. Een mooie verdeling. Er staat ook een blauwe fiets in de voortuin, maar die is niet expres de kleur van de Snoek gemaakt, dat is toeval.
Najaarsevenement ‘Club Centrale’, een terugblik
Cees, Dienie, Irene & Pieter blikken terug op een fantastisch najaarsevenement: “Na een weekend uitpuffen van het organiseren van het najaarsevenement is het een mooi moment om terug te kijken en een terugblik te schrijven. We zijn trots en tevreden en hebben de indruk dat ook anderen genoten hebben.”
Met een vers gerestaureerde DS21 naar Bergerac
Daar sta je dan, enigszins onwennig met de sleutels van een vers gerestaureerde Citroën DS21 in je hand. Ruim een jaar heeft de restauratie bij AutoRenaissance geduurd, maar dan heb je ook wat. Een heuse Pallas uit midden 1967 (groene vloeistof!) met een aantal mooie extra’s, waaronder de lederen bekleding, een Jaeger tableau, een originele airconditioning uit die tijd en een onontbeerlijke vijf-versnellingsbak. Technisch en cosmetisch is de auto zeer vakkundig gerestaureerd, bekroond door eersteklas spuitwerk in Gris Palladium met een Gris Argent dak.
De lakmoesproef voor de restauratie wordt echter een korte, snelle rit naar Zuid-Frankrijk: in vijf dagen heen en terug naar een vriend in Bergerac. Mede gezien de garantie van 5000 kilometer, wil ik deze zo snel mogelijk afleggen. Dan Davidson van AutoRenaissance vraagt zich mompelend af of dat nu meteen zo snel moet, maar begrijpt mijn drang naar het (test)avontuur natuurlijk ook wel. Aangezien het inhouden van de motor nog niet helemaal is opgehouden, krijg ik naast veel goede raad ook een reserve benzinefilter mee.
En verder natuurlijk nog veel meer moois. Heerlijk om weer te lezen vanuit uw (DS-) stoel met een goed glas van ’t een of ’t ander!