FEHAC Commissie Duurzaamheid neemt vervuiling door oldtimers serieus

Schonere brandstof kunnen tanken in oldtimers en luchtkwaliteit zijn bij de FEHAC Commissie Duurzaamheid belangrijk thema’s. Ook oldtimersbezitters moeten weten wat zij kunnen bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit in steden en op het platteland. Daarbij komt nog dat de motoren van klassieke voertuigen nog meer ethanol in benzine slecht verdragen en schade kunnen oplopen. Hoog tijd dus om eens op een rijtje te zetten wat er nu al aan nieuwe en schonere vervangende brandstoffen op de markt is.

 

Premiumbenzine tanken is nu al het advies

Een oude verbrandingsmotor loopt beter op brandstof zonder ethanol. Nadeel van ethanol in benzine is dat het vocht aantrekt (gevolg: roestende tanks) en kan zorgen voor gomvorming in leidingen en carburateurs en dat het rubber slangen aantast. Advies is dus: tank een benzine waar geen ethanol in zit en dat zijn op dit moment Shell V-power, BP Ultimate en Competition 102. Deze benzines hebben ook een hoger octaangetal dan de gebruikelijke RON95 in Euro 95. V-power en Ultimate hebben een octaangetal van 98, Competition 102 heeft -zoals de naam al zegt- een octaangetal van 102. Deze speciale benzinesoorten zijn nu alle drie aan de pomp verkrijgbaar.

Minder giftige stoffen en vooral minder walm en stank

Het grote publiek waardeert oldtimers om hun charme, om hun uiterlijk en het roept herinneringen op aan de tijden waar deze auto’s, motoren en bedrijfswagens eigendom waren van vorige generaties. Maar vaak hoor je direct daarna: “alleen ze moesten niet zo stinken”. Daar is nu een oplossing voor: veel minder walm en stank en bovendien nog schoner ook. Drie nieuwe alternatieve brandstoffen zorgen ervoor dat er én minder giftige uitstoot is én klassieke voertuigen veel minder geur en rook verspreiden. Op de door de FEHAC georganiseerde benzineavond vertelden FEHAC-bestuurslid Duurzaamheid Doede Bakker en de aanbieders van deze nieuwe innovatieve brandstoffen voor oldtimers over de alternatieven voor diesel, benzine en tweetakt. Deze drie alternatieven zijn wel veel schoner, maar leveren geen reductie op van de CO2 uitstoot. CO2 is ook niet giftig, er komt alleen teveel van in de lucht terecht door kolencentrales, scheepvaart en wegverkeer. Het aandeel oldtimer-km’s in het wegverkeer is maar 0,2 % van het totaal aantal gereden kilometers.

Alternatieven voor diesel, benzine en tweetakt

Shell brengt met GTL (Gas to Liquid) een uit aardgas gewonnen synthetische brandstof op de markt die nu al een direct toepasbaar alternatief voor diesel is. Deze dieselvervanger kan ook zo toegepast worden in oude dieselmotoren. Groot voordeel is dat het geurloos is en veel schoner verbrandt: stinkende diesels behoren hiermee tot het verleden. GTL is aan de pomp verkrijgbaar bij een aantal grote tankstations in heel Nederland. Ewald Breunesse van Shell vertelt over GTL in het filmpje.
Ecomaxx, een van de businesspartners van de FEHAC, komt met een speciale oldtimerbenzine. In deze benzine ontbreekt het giftige benzeen en tolueen. Ethanol zit er ook niet in en deze benzine blijft lang stabiel waardoor die ideaal is om de winterstop schadevrij door te komen. Het wordt binnenkort geleverd in 20-liter cans via een dealernetwerk in heel Nederland. Peter van Gelder vertelt over deze speciale oldtimerbenzine in het filmpje.
Triboron levert mengsmering voor tweetakt in een verhouding 1:100, dus de helft van de gebruikelijke 1:50. Dit zorgt voor belangrijk minder stank en walm; er zijn nu al brommerclubs die bij toerritten alleen Triboron toevoegen in de tweetakt brandstof. Triboron wordt geleverd in flessen van 500 ml. Sjoerd van der Zee van Future To Green vertelt over Triboron in het filmpje.
De prijzen: Shell GTL aan de pomp kost ongeveer € 0,10 meer dan V-power diesel, een liter Ecomaxx oldtimerbenzine het dubbele van een liter E95 en Triboron kost bijna € 30,- per fles (0,5 liter).