Warm en koud tegelijk

Ieder jaar als het wat kouder werd en er zelfs vorst in de lucht zat, begon een collega van mij over de tocht over het IJsselmeer die hij met zijn vader gemaakt had in 1963. Het vroor toen zo stevig dat het IJsselmeer bedekt was met een ijslaag van wel 80 centimeter dik!

Het ijs kon gemakkelijk een auto dragen. Hij reed toen door de havens van Enkhuizen naar Stavoren en weer terug. Een lange stoet auto’s op gepaste afstand van elkaar, als een tweebaansweg op de Noordpool. Er kon zelfs getankt worden op het ijs! Een mooi filmpje is te vinden op YouTube. Zowel een eend van de Wegenwacht als een DS komen voorbij rijden. Prachtige nostalgie in zwart-wit.

Bij allerlei temperaturen is het zaak om zowel de koeling als de kachel in de auto goed op orde te hebben. Is het ’s zomers erg heet en zeker als in de bergen gereden wordt of in een file, dan is de kans erg groot dat de motor te heet wordt. Koeling is dan van groot belang. Daartegenover is het erg onaangenaam als bij erg lage temperaturen de kachel het niet goed doet of het zelfs helemaal laat afweten.
Onze eerste lezing van het nieuwe jaar staat in het teken van warm en koud. Leden van de Technische Commissie (TC) van de Citroën ID/DS Club Nederland zijn bereid gevonden om op 10 januari een lezing te geven over dit onderwerp. In deze presentatie krijgt het koelsysteem de nodige aandacht. De opzet van het systeem, de verschillende typen radiateurs en koelblokken komen langs evenals de werking van de waterpomp. En uiteraard aan het andere eind van het spectrum van temperaturen, wordt er ook aandacht aan de kachel besteed. Zoals gebruikelijk is er volop gelegenheid om vragen te stellen. Of het nu warm of koud is deze januari maand van 2019, interessant zal het zoals altijd weer worden.

Kom dus op donderdag 10 januari 2019 naar Stompetoren,
Locatie: Noordervaart 198, 1841JH in Stompetoren, we beginnen om 20:00 uur.