Grote verschillen en grote overeenkomsten: De GS: er zit ruim 15 jaar tussen de introductie van de DS en die van de GS. En er zitten nog de nodige andere versies van modellen tussen deze twee iconen van Citroën. Toch hebben beide auto’s veel gemeen.

Volgens de GS/GSA Vereniging Nederland stond het volgende in de folder van 1976 over de GS: “De GS is een hypermoderne, originele auto die volledig beantwoordt aan alle eisen die de automobilist van vandaag ook maar kan stellen. Hij heeft het voortreffelijke – reeds meer dan 20 jaar beproefde – hydropneumatische veersysteem. Hetzelfde als op de Citroën CX. Dus ook dezelfde rotsvaste wegligging, dezelfde constante rijhoogte. Hobbels, kuilen… de GS trekt er zich niets van aan. Hij vervolgt onverstoord z’n weg. Verder voorwielaandrijving en vier met hoge druk bekrachtigde schijfremmen. Het instrumentenpaneel in het dashboard vormt een overzichtelijke unit. In één oogopslag overziet u alles. Een vergelijkbaar comfort vindt u – behalve bij de Citroën CX – nergens. Z’n fraaie vooruitstrevende lijn en volkomen aerodynamische vorm harmoniëren volledig met zijn eigenschappen. En om het allemaal nóg aantrekkelijker te maken, is er niet één maar zijn er maar liefst zes GS-sen. Van de Spécial tot de Pallas. Ook voor u is er dus een GS.”

Bovenstaande nemen we als DS-rijders natuurlijk wel met een korreltje zout, maar helder is dat Citroën erg trots was op dit model met zijn karakteristieke uitstraling. Dat deze auto ook nu nog zich kan verheugen op belangstelling van Citroënrijders is helder. Het is uiteindelijke een luxe middenklasser uit de jaren ’70 en op dit moment een beetje ondergewaardeerde klassieker. De verwachting is dat dit de komende tijd zal veranderen, de GS wordt zeldzaam in het straatbeeld. Er rijden er nu minder in Nederland rond, dan de DS. Er zijn al Citroënrijders die de auto zijn gaan restaureren. Via een clublid zijn we in contact gekomen met twee GS rijders die hun verhaal willen komen vertellen over de restauratie van hun GS en wat ze daarbij zijn tegen gekomen. Geen enkele restauratie van een auto gaat zonder slag of stoot en dat geldt uiteraard ook bij de restauratie van de GS. Op 10 oktober zullen Leon van Zelst, Edwin van Baar en Dick Groot met zijn zoon in Stompetoren hier uitgebreid over komen vertellen. Edwin heeft een GS 1220 Club gerestaureerd en Dick is bezig met een GS Break, die naar verwachting in oktober klaar is. Genoeg stof tot praten dus.

Locatie: Noordervaart 198, 1841JH in Stompetoren
Aanvang 20:00 uur