13 februari: Lezing: Met een Traction naar Moskou door Max Westerhof. Locatie: Noordervaart 198, 1841JH in Stompetoren. Aanvang 20:00 uur.

Toen Moskou nog Moscou was

In het jaar 1934 vond er een ware revolutie plaats in de wereld van de automobiel technologie. André Citroën durfde het aan om als eerste fabrikant op grote schaal te beginnen met de productie van auto’s zonder chassis en zonder achterwielaandrijving. De productie van de Citroën Traction Avant was een voorbeeld van moed en inzicht.

Wat moet André slapeloze nachten beleefd hebben. Waarom liet hij zich ompraten door Lefèbvre? Laatstgenoemde had een afwijkende visie betreffende de autoproductie, die door Renault werd genegeerd. Lefèbvre kon met zijn vooruitstrevende ideeën terecht bij André Citroën, hetgeen resulteerde in een auto met revolutionaire kenmerken zoals:

  • Zelfdragende carrosserie
  • Voorwiel aandrijving
  • Onafhankelijke wielophanging
  • Uitzonderlijk comfort met veel beenruimte voor de passagiers
  • Comfortabele instap

Deze kenmerken waren overtuigend maar niet voldoende. Uit de autowereld kwamen sceptische reacties over de betrouwbaarheid van de zelfdragende carrosserie. Zo besloot Citroën met een reclamefilmpje het tegendeel te bewijzen. Vanaf een hoge berg werd de Traction Avant de diepte in gegooid. Na de enorme klap ziet men in het filmpje twee mannen de motorkap weer op zijn plaats brengen. De heren doen de deuren dicht en rijden verder alsof er niets is gebeurd.

Er waren ook twijfels over de voorwielaandrijving en de wielophanging. André Citroën trok zich de kritiek aan en besloot in 1934 de proef op de som te nemen door middel van een langdurige autorit. De fabrieksrijder en testchauffeur François Lecot volbracht een non-stop auto rit van Parijs naar Moskou en vervolgens vanaf Moskou weer terug naar het moederland van de Traction Avant. Hierdoor werd tevens de eerste postverbinding Parijs-Moskou geopend. De (auto)wereld was overtuigd. De productie van de Traction Avant kon nu echt beginnen.

In 1982 kwam een aantal mensen op het idee om deze rit na 50 jaar opnieuw te doen. Uiteindelijk zijn Wil de Hek en Peter Wilders hier mee aan de slag gegaan en hebben de rit compleet uitgestippeld en georganiseerd. In totaal reden in 1984 124 Tractions deze rit. Ze werden in Parijs door Jaqueline, dochter van Andre Citroën, uitgezwaaid. In 2009 werd deze rit nogmaals gedaan, deze keer met 24 Tractions.

Max Westerhof heeft met beide herdenkingsritten meegedaan en wil daar graag over vertellen. Op donderdag 13 februari komt hij zijn verhaal doen en ondersteunt dit met de nodige foto’s.