1975. Een memorabel jaar waarin een eind komt aan de Amerikaanse interventie in Vietnam, waarin de Spaanse dictator Franco sterft en koning Carlos de troon bestijgt. De film One Flew Over the Cuckoo’s Nest sleept een hele rits Oscars in de wacht én op 24 april loopt de allerlaatste – en dus jongste – DS van de band: nummer 1.330.755 is een DS23 in Bleu Delta.

 

De wereld staat in brand wanneer in april 1975 de Rode Khmer Phnom Penh binnenvalt. Politieke en militaire kopstukken en ook de meeste buitenlanders hebben de stad ontvlucht, en de Amerikanen beëindigen hun militaire interventie. Ook in het Midden-Oosten spookt het: de Arabische olieproducerende landen hebben twee jaar eerder maatregelen tegen landen afgekondigd die Israël steunden in de Jom Kipoeroorlog. De olieprijs is in 1973 met 70 procent verhoogd en de productie met 5 procent verminderd, waardoor de prijs per vat explosief is gestegen. De zo gecreëerde schaarste leidt tot een ware oliecrisis, autofabrikanten gooien het roer om en laten zich bij de ontwikkeling van nieuwe modellen leiden door brandstofreductie. Citroën maakt een einde aan de samenwerking met Maserati, waarmee een eind komt aan de legendarische SM. Maar ook onze oude dame – hoewel toch bijzonder goed gestroomlijnd – moet plaatsmaken voor iets wat een nog betere stroomlijn heeft: de CX. Op 24 april 1975 stopt Citroën met de productie van de DS. De allerlaatste – en dus jongste – DS loopt na twintig productiejaren van de band: nummer 1.330.755 is een DS23 in Bleu Delta. Opvallend genoeg heeft ook de CX niet wat de DS moest ontberen: een eigentijdse motor. Sterker nog, net als de DS moet de CX het doen met de motor van zijn voorganger…