Select your language

La Bombe Citroën september 2020

La Bombe Citroën 401 – September 2020

Edito: Kleine grote reis

Het eerste nummer na de vakantie is andere jaren rijk gevuld met foto’s van Snoeken die ver weg zijn geweest. Dit jaar is de reislust wat ingedamd bij de meesten, dus veel vakantiefoto’s hebben jullie ons niet toegestuurd. Zelf ben ik dit jaar ook min of meer bewust in eigen land gebleven. De grote reis, die ik meestal in de zomervakantie maak, bleef dus uit. Maar de wat kleinere grote reis naar de noordelijke provincies was ook aangenaam. Goed, je zit geen uren achter elkaar in de DS, maar het landschap, de mensen en de steden zijn in ons eigen land ook nog altijd verrassend.
Een lange zomervakantie hebben we als redactie ook niet gehad. Het extra dikke nummer 400 vergde toch veel tijd, waardoor we zo ongeveer doorlopend met het septembernummer aan de slag mochten. Dit nummer beschrijft het afscheid van een bekende partnergarage, neemt ons mee terug in de tijd naar ‘La France Profonde’ en laat ons kennismaken met de zeldzame techniek van de automatique.

Gerald Willemsen

 

Sluiting Partnergarage DS Keyzer: Partir c’est mourir un peu

Het nieuws dat David van de DS Keyzer zijn garage in Amsterdam-West ging sluiten wisten sommige klanten al wat langer, maar de meesten van hen waren echt volledig verrast door het nieuws en uit het lood geslagen. Men kreeg een uitnodiging om te komen naar een in tijdblokken verdeelde afscheidsreceptie (corona). De beeldbepalende garage in de Gillis van Ledenberchstraat, het adres om je auto in vertrouwde handen te geven, is nu gesloten. Voor veel klanten was het reden er uitgebreid stil bij te staan. De drie dochters en vrouw van David organiseerden diverse verrassingen en zo ook de genoemde afscheidsreceptie in een volledig onttakelde en leeggeruimde garage, in het laatste weekend van juni.

Interview met David Kostelijk, de DS Keyzer. Het einde van het DS Keyzerrijk

In Amsterdam-West is al bijna veertig jaar een beeldbepalende garage gevestigd, het is dé plek die veel citrofielen in deze regio met een voorliefde voor ID en DS en zelfs SM al tientallen jaren weten te vinden. Ze komen langs voor raad en daad, voor onderdelen als ze hun geliefde automobiel weer onderhanden nemen of laten hun berline, break of cabriolet liever achter in de goede handen van de garagist David Kostelijk en zijn helpers.

Fotosouvenirs: Glos-la-Ferrière 1958

Een straatbeeld met een alledaags tafereel van het leven in een dorp. De foto zou in ieder willekeurig Frans dorp gemaakt kunnen zijn. De ansichtkaartenfotograaf heeft de tijd even stil gezet op een doordeweekse dag. Een Citroën DS19 wordt volgetankt met Esso-benzine. Tijdens het tanken wordt even bijgepraat over de laatste nieuwtjes. In de verte loopt een kind op straat. Hier gebeurt nooit veel; de dagelijkse werkelijkheid sleept zich voort. Traag, maar ook veilig. Quatorze julliet is het jaarlijkse hoogtepunt. Dit is La France Profonde. Dat is alles wat zich buiten Parijs bevindt. Dit is Glos-la-Ferrière. Een gewone en bijna besloten gemeenschap. Sinds 2016 behoort Glos-la-Ferrière tot de nieuwe gemeente van La Ferté-en-Ouche, omdat het als bestuurlijke eenheid geen bestaansrecht meer heeft. Ook Frankrijk ontkomt niet aan gemeentelijke herindeling.

DS-bril zweeft als een snoek op je neus

Coert Schelfhout heeft een passie voor brillen, maar zijn tweede liefde is zijn klassieke Citroën DS. Werkzaam als opticien in het Zeeuwse Terneuzen heeft hij een bril ontworpen heeft die de lijnen van de Citroën DS draagt. Die DS-bril zweeft als een snoek op je neus. Al dertig jaar broedde Schelfhout op de ultieme bril, gebaseerd op zijn grote liefde. De naam van de bril: Coert’S DS.

Revisie van een Borg Warner automaat

Ik heb de auto medio 2017 aangeschaft met een niet werkende motor en een volledig plat hydraulisch systeem. De reden om aan de revisie te beginnen was dat de carrosserie in een goede staat verkeerde en dat er bij de kilometerregistratie van het RDW geen kilometerstanden bekend waren, dat de auto vele jaren niet in gebruik is geweest, en dat je jezelf uitdagingen moet stellen (ik citeer uit het boek DE SNOEK van Jan de Lange: “de DS23 injection électronique automatique, een zeer gevreesde verschijning in de werkplaatsen”).

Opsporing verzocht!

Rond de 1e van de maand altijd nieuwsgierig naar la Bombe Citroën, ik neem dan de tijd om rustig met een goed gevuld glas rode (Franse) wijn het clubblad te lezen. Zo ook rond de 1e van de maand mei was dit het geval. In het artikel Wild West van Robert Boeren viel mijn oog eerst op het dashboard op de rechter bladzijde en hier viel mij op dat ik er ook zo een had. Ik las de tekst en bladerde door het artikel en zag de Franse nummerplaat en dit kon geen toeval zijn, het nummerbord ken ik uit mijn hoofd dus dit was mijn auto.

Column Rolph: Break bout

Heerlijk een weekje kamperen in eigen land. Samen met vrienden gaan we naar een Natuurkampeerterrein in Overijssel. De DS wordt flink volgestouwd met kampeerspullen. Het karretje erachter. En de kano op het dak. Als we normaal al wat bekijks hebben is dat nu nog eens extra trouwens. Ondanks de hittegolf is het een hele fijne reisauto richting de eindbestemming. Een hele 1,5 uur rijden…

En nog veel meer zoals u elke maand van ons gewend bent. Veel leesplezier!
Loading…
Loading…

Bienvenue