La Bombe Citroën 01/22

Januari 2022/nr. 415

Editorial

Een nieuw jaar, een vernieuwde La Bombe Citroën. Om het verse jaar meteen goed te beginnen, hebben we als redactie ons lijfblad hier en daar wat bijgepunt. Als eerste presenteren we jullie de nieuwe coverserie. Dit jaar zet Koen van der Lee, student fotografie aan de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie, de DS neer in een context met een actueel en telkens wisselend thema. Koen verraste ons met zijn eerste cover met als onderwerp eenzaamheid. Dat belooft wat voor de rest van het jaar! Daarnaast zijn de agenda’s van de regio’s nu opgenomen in de algemene agenda op pagina vier. En tenslotte heeft Kees-Jan Smit de vormgeving wat meer eigentijds gemaakt. Jullie reacties horen we graag.
In dit nummer lezen we meer over de coverfotograaf. Daarnaast worden we meegenomen naar Frankrijk om een DSuper5 op te halen en leren we van alles over het laten spuiten van het plaatwerk.

Ik wens jullie alvast een goede start van 2022.

Gerald Willemsen

Covers 2022

Dit jaar verzorgt fotograaf Koen van der Lee de covers van La Bombe Citroën. Deze 24-jariger Haarlemmer is bezig met de afronding van zijn opleiding aan de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie te Amsterdam.

Na achttien jaar productie toch nog verbeteringen?

In het Franse blad L’Automobile van maart 1973 verscheen een uitgebreide test over de DS23IE. Er is maar één ander automerk dat nog langer voortborduurde op hetzelfde type en dat was VW met zijn kever. De DS23 is vanaf oktober 1972 (model jaar ’73) in productie is, de Injection Électronique (IE) was al eerder leverbaar op de DS21.

Retourtje Frankrijk – DSuper5

Eind jaren tachtig kwam ik toevallig tijdens een winter-sportvakantie in contact met Martin van Harsselaar. Tijdens een gesprek bleek namelijk dat we beiden een Traction Avant in ons bezit hadden en hij zelfs eigenaar was van een Citroën-garage in Raalte. Dit was het begin van een jarenlange vriendschap. In 1993 was Martin op vakantie in de Languedoc en hij zag in een lokaal krantje een advertentie staan van een DS. Het betrof hier een groene DSuper5 uit 1974, voorzien van getint glas met 125.000 km op de teller en van de eerste eigenaar. Na bezichtiging werd de koop gesloten en werd een afspraak gemaakt om de auto enkele weken later op halen.

Het laten spuiten van een DS

De laatste werkzaamheden van de revisie van een DS IE volautomaat is om het plaatwerk te voorzien van een nieuwe laklaag. Het plaatwerk was roestvrij op de kritische posities en het plan van aanpak was om al het plaatwerk te demonteren, strak te maken en te schuren en door een spuiterij te laten voorzien van een laklaag.

En natuurlijk nog veel meer, waaronder de vaste rubriek HollanDSe Taferelen…

Deel dit artikel
  •  
  •  
  •  
  •  
Loading…
Loading…

Bienvenue