Tekst & filmpjes Hans Peter Fukkink, alias JeePee

Hans Peter Fukkink vindt zichzelf geen Citrofiel, maar hij werd wél verliefd op een echte Flaminio Bertoni: een Citroën DS19 uit 1959. Hij maakte een videoverslag van 17 filmpjes van de restauratie van deze auto.

Het is september 2012 als ik mijn volgende restauratieproject in de garage heb staan: een Godin uit 1959 type DS19 halfautomaat. De auto heeft lang stilgestaan maar is in een respectabele staat. Ik heb haar gekocht bij Citro Classique. Ik dacht eerst dat ze uit 1958 was, maar na het nodige speurwerk blijkt de auto van modeljaar 1959 te zijn. Ze valt op door haar bijzondere kleur Bleu Delphinium.
Uiteindelijk kies ik voor een totaalrestauratie, met andere woorden: het geheel strippen en weer opbouwen. Ik verwacht dat ik er zo’n 1300 tot 1500 uur aan ga gaan besteden, bovendien zal er een ombouw plaats vinden van LHS naar LHM. Net zoals mijn vorige restauratie zal ik alles zelf uitvoeren, behalve het spuitwerk en de revisie van de hydraulische onderdelen.
Het strippen verloopt voorspoedig en de oude godin laat al snel zien dat het chassis in een perfecte staat is gebleven.
Vlak voor Kerstmis 2013 wordt het chassis weggebracht om te worden gestraald.
Tijdens deze winter wordt het motorblok door mij gereviseerd. Mijn motto is gewoon proberen en aanpakken.
In de lente en zomer van 2014 wordt de godin opgebouwd. De afwijkende ontsteking, dubbele bobine en lage druk (water)pomp zorgen voor de nodige uitdagingen. Het in goede conditie brengen van de plexiglas achterruit is een hele klus: twee dagen schuren en polijsten totdat dit bijzondere onderdeel weer in topconditie is.
Oktober 2014 staat in het teken van plaatmateriaal afhangen en de auto geheel spuitklaar maken. De DS wordt in de kleuren gespoten waarin ze afgeleverd is: Blue Delphinium (AC603), het dak in de kleur Blanc Carrare (AC144). Bovendien wordt de DS behandeld met roestwerende producten aan de buitenzijde en in de holle ruimten. In mei 2015 wordt het totale interieur opnieuw aangebracht, de Jersey stoelbekleding (Blue Royal) is apart geleverd. Zoals zo vaak blijkt het opbouwen van een Citroen DS vergt meer tijd te vergen dan gedacht. Dat duurt tot augustus 2015. Intussen is de DS19 nagenoeg af… Het is een bijzonder exemplaar geworden.
De werkzaamheden zijn aanzienlijk geweest, alles weer perfect. Mijn idee: ga zaken zoals passiveren, verchromen, reviseren, polijsten niet uit de weg. Dit soort auto’s verdient het om grondig te worden opgepakt en weer klaargemaakt voor het asfalt. Zoals de verkoper destijds zei: “La première de la première”…  ik hoop dat ik hem en deze mooie Godin eer heb aangedaan. Zoals in veel van mijn restauraties zal dit exemplaar belanden bij iemand waarvoor deze auto ooit gemaakt is: genieten van de eigenschappen van deze auto door er mee te rijden. Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen, ik ga weer verder met de restauratie van een DS19 uit 1966.