Select your language

Info regio Noord

Heb je belangstelling voor e-mail berichten over de activiteiten van Regio Noord?
Stuur een berichtje naar George van Geffen voor plaatsing op de distributielijst. Heb je suggesties voor plaatsing van stukjes/foto’s op deze site, dan kun je hetzelfde mailadres gebruiken.
Wil je per e-mail op de hoogte worden gehouden van nieuws uit onze regio? Meld je dan hier aan.

We maken van elke activiteit een verslagje voor La Bombe Citroën. Van die activiteiten worden door veel mensen foto’s gemaakt, die voor andere leden ook leuk kunnen zijn. We hebben daarom als regio een speciaal mailadres gemaakt waar je foto’s van activiteiten naar toe kunt mailen. We willen je dan ook vragen als je leuke foto’s hebt deze te sturen naar de Regio Noord

Abonneren op regio-updates

Leden van de regio Noord kunnen zich abonneren op updates van de agenda van regio. Ga hiervoor naar deze pagina van de website en vink agenda regio Noord aan. Dan krijg je automatisch bericht als er een nieuw item aan de regio-agenda toegevoegd wordt. Hetzelfde kun je doen voor de nieuwsbrief regio Noord. Nadat je de vinkjes gezet hebt, afsluiten met aanpassen. Het verzenden van nieuwsbrieven buiten de club om wordt hiermee overbodig.

Extra service Regio Noord: routebeschrijvingen van toerritten

Het bestuur van regio Noord vindt dat de routebeschrijvingen van waarde kunnen zijn voor alle leden van de Citroën ID/DS Club Nederland. Leden uit de regio Noord die op de dag van de eerder verreden toerrit niet konden of leden uit andere regio’s die bijvoorbeeld op vakantie zijn in het noorden kunnen zo’n toertocht alsnog rijden aan de hand van onderstaande routebeschrijvingen.

Kastelentocht Friesland

Kastelen in Friesland noem je stinten of states en daar zijn er meer dan 50 van in deze provincie. Tijdens deze tocht zijn er vijf hiervan te bewonderen. Het startpunt is de Dekema State in Jelsum, vlakbij Leeuwarden. Afhankelijk van de tijd van het jaar is deze state en bijbehorende tuin ook te bezoeken, evenals de Fogelsangh State in Veenklooster. Het eindpunt is Buitenpost voor een kopje koffie/thee of anderszins. Onderweg rij je langs pittoreske dorpjes en landweggetjes. Download hieronder de routebeschrijving.
ROUTEBESCHRIJVING KASTELENTOCHT FRIESLAND 2024

Met de DS de wereld rond (editie 1)

De toertocht begint op carpoolplaats Marum A7 Zuid om van daaruit de wereld te verkennen. Wist je dat Petersburg en Moskou maar 200 m uit elkaar liggen? En dat het van Willemstad naar Willemstad hemelsbreed geen 0 km is, maar 20 km? Nee? Rij dan deze tocht en aanschouw het met eigen ogen. Het eindpunt is Appelscha voor een lekker bakkie koffie of thee. Download hieronder de routebeschrijving.
ROUTEBESCHRIJVING MET DE DS DE WERELD ROND 2024

Rondtocht in zuidoost Drenthe

De toertocht begint bij camping Boslust, Jufferswijk 114 in Elim, maar men kan in principe overal starten, bijvoorbeeld ook in Coevorden (tweede deel). Coevorden is een leuk stadje om te bekijken en hier kan ook nog het kasteel bezocht worden. De tocht gaat over landweggetjes en kleine dorpjes en gaat ook nog door een stukje Duitsland. Download hieronder de routebeschrijving.
ROUTEBESCHRIJVING TOERTOCHT KAMPEERWEEKEND ELIM 2024

Rondtocht door zuidwest Friesland

Rondje vanuit camping Welgelegen, Lange Laene 11, 8711 HK Workum aan de N359, via de pittoreske dorpjes Woudsend, Balk, Stavoren en Hindeloopen. De tocht voert ook langs het IJsselmeer en doet het welbekende uitkijkpunt Rode Klif aan. Verder zijn er genoeg plekken waar gestopt kan worden voor een kopje koffie/thee met wat lekkers erbij of waar je kunt genieten van het uitzicht. Download hieronder de routebeschrijving.
ROUTEBESCHRIJVING TOERTOCHT KAMPEERWEEKEND 2023

Het regioteam


Duurt Lollinga

Citroën rijden is ook mij met de paplepel ingegoten, omdat wij thuis altijd alleen maar Ami’s, GS’en en BX’en hebben gehad. Daarnaast was het door mijn initialen (D.S. Lollinga) haast onvermijdelijk dat ik ooit een Snoek zou bezitten. Zou ik onbewust hebben gewacht tot mijn 23e verjaardag met de aanschaf van mijn eerste auto: een Citroën DS23. Deze oorspronkelijk in Nederland geleverde DS23 Pallas Injection Électronique uit 1974 heb ik na 28 jaar in mijn bezit te hebben gehad verkocht. Na acht jaar kon ik haar gelukkig weer terug kopen en nu gaat ze nooit meer weg.


Ad Offers

Al vanaf mijn jeugd ben ik besmet met het Citroën-virus: Wanneer mijn opa zijn nieuwe DS kwam tonen liep de buurt uit en werd het opstijgen onder het slaken van oh’s en ah’s gadegeslagen door het toegelopen volk. Dit tot grote tevredenheid van mijn grootvader natuurlijk. Mijn vader had daarentegen, afgezien van een enkele Eend, een Panhard en later Peugeots maar zijn laatste auto was toch nog een Xantia!
Na de familie-Eenden zijn al mijn auto’s hydraulisch geveerde Citroëns geweest: de eerste een GSA. Wat een heerlijke zorgen hebben we daarover gehad! Daarna een hele trits BX’en, Xantia’s, C5’en en nu alweer mijn tweede C6. In 2007 was het eindelijk zover. Welke DS ik wilde wist ik al heel lang: tweede neus, groen systeem, halfautomaat. Maar hem vinden? Dat deed uiteindelijk mijn dochter. Gewoon op Marktplaats! Een zwarte DS21 Hydraulique uit 1967  met van die prachtige tepellampen! En te betalen. Dat laatste betekende natuurlijk dat deze auto niet perfect was. Stapje voor stapje hebben we dan ook de auto geconserveerd voor toekomstige generaties. Wíj zullen haar zo lang mogelijk houden én gebruiken want we genieten er vooral van om met onze dame op stap te gaan.


George van Geffen

Vroeger, toen ik een jaar of vier was, had mijn vader een gele Ami, daarna heeft hij nog drie verschillende GS’en gekocht. Om de twee jaar werd een nieuwe gekocht. De Citroën DS was voor ons een onbereikbare auto. Het was wel de auto die onze hoofden deed omdraaien. Zo is het gekomen dat ik door het merk Citroën ben gegrepen en altijd met bewondering naar de DS heb gekeken. In 1994 was het dan eindelijk zover dat een Citroën DS binnen bereik kwam. Na niet zo heel lang zoeken heb ik dan ook mijn Citroën DS21H Pallas (Sable Métallisée) gekocht bij Japie in Harderwijk, mijn eerste en nog steeds enige DS. Naast de auto als hobby, vind ik het leuk om met enthousiasme dingen te organiseren die in het verlengde van de DS liggen. De leukste herinneringen heb ik aan Objet de Culte in 2005, Laat je snoek eens brommen in 2014, het bezoek aan het Conservoitoire Citroën en de Tour de France in 2009 en natuurlijk de jubileumfeesten in Parijs in 2005 en 2015 en de reisjes die we naar Frankrijk maakten met een leuke optocht van DS’en, maar ook de kleinere activiteiten zijn leuk om te organiseren.

Ger van het Hoofd

Al heel lang heb ik de ‘tic’ voor oude dingen en antiek. Variërend van dominosteentjes tot een Gazelle racefiets die haast 50 jaar oud is en waar ik elf keer de Elfstedentocht mee heb gefietst. Op een gegeven moment kwam door toeval een Ford 12M uit 1965 op mijn pad, waar ik destijds voor de lol aan de gang mee ben gegaan. Dit mondde uit in een complete restauratie, maar altijd bleef het kriebelen wanneer ik een DS met 2e neus zag. In 2002 zag ik toevallig een DS19A hydraulique uit 1966 op Marktplaats staan en na een bezoek (slechts met de aankoopadviezen van de clubsite als kennis) heb ik mijn DS gekocht. Direct lid geworden van de club en na Waterlife in Rotterdam was ik echt verkocht. In 2004 ben ik gevraagd om lid te worden van het regio Noord bestuur, dat uitbreiding zocht in verband met de organisatie van Objet de Culte, een gigantische klus. Als ontspanning na voorbereiding heerlijk naar Parijs geweest in 2005, tezamen met 1.600 andere Snoeken. In 2009+2010 is mijn DS geheel gerestaureerd en rijd ik regelmatig heerlijke ritjes. Na de restauratie alleen maar kunnen poetsen is toch ook niet alles, en na 12 jaar heb ik de DS19A verkocht. Daarna gezocht naar een 1e neus en wel uit mijn eigen geboortejaar 1959. Een ID 19p gevonden in Tours en opgehaald en inmiddels is deze mooie snoek in goede staat. We zijn zelfs met de Snoek naar Zuid-Engeland geweest en hebben met de regio Noord La Verte Vidame bezocht.

Wim van Rij

Mijn eerste kennismaking met de DS was in mijn lagere schooltijd (basisonderwijs heet dat tegenwoordig). De hoofdmeester had een auto die eerst omhoog moest voordat hij weg kon rijden. Ik vond dat een bijzonder mooi gezicht waarvoor ik na schooltijd graag bleef hangen om dat wonder te aanschouwen als ik wist dat de meester met de auto weg zou gaan. Dat het hier om de DS ging heb ik toen niet bewust meegekregen. Vele jaren later, toen mijn vrouw (!) vond dat ik maar een oldtimer moest kopen, ben ik weer in aanraking gekomen met de DS. Na wat op Marktplaats te hebben gekeken viel mijn oog op de Volvo Amazone en de DS. Eén van deze twee zou het moeten worden. De keus bleek niet zo moeilijk te zijn. Na eerst in een paar Volvo’s enkele testritjes te hebben gemaakt ging ik in een DS zitten. Ik hoefde eigenlijk niet meer te rijden. Het zitcomfort van de DS was fabuleus en het rijcomfort bleek dat ook te zijn. Dit moest het worden en dat is het ook geworden. Ik ben sinds 2006 de trotse bezitter van een zwarte DS21 hydraulique uit 1968. Na een volledige restauratie van chassis en plaatwerk (voor een groot deel zelf uitgevoerd) rij ik nu alweer enkele jaren prinsheerlijk over Neerlands wegen en ver daarbuiten. Elk jaar gaan mijn vrouw en ik in de zomer op vakantie met de DS. En dat bevalt ons prima.

Imke Oosterkamp

In mijn jeugd was ik al gek op auto’s en techniek. Mijn vader had  VW Kevers, een DKW junior, Renault 6, AlfaSud en Renault 14. Niks Citroën dus. Wel reed er in ons dorp een fantastische, bijzondere auto rond. We kenden hem alleen als Snoek. Toen al een genot om naar te kijken! Mijn schoonvader was eind jaren 60 en in de jaren 70 BMW-dealer. Ik kwam daar in 1978 (op mijn brommer) in de familie. Al snel werkte ik in mijn vrije tijd mee in het bedrijf, dol op technische vraagstukken. Iedereen reed daar natuurlijk BMW. Ik kreeg er met de paplepel ingegoten dat Franse en Engelse auto’s al in de folder roesten, technisch niet deugden en werkhokken waren. Mijn eerste eigen auto was een rode 2CV van de automarkt, gemakkelijk om de surfplank in te vervoeren en om mee naar school te gaan. Mijn eerste echte kennismaking met een Citroën DS was de groene DS20 van een pooier uit Groningen, waarin door het bedrijf van mijn schoonvader LPG gebouwd moest worden. Wat een prachtige auto was dat qua vormgeving! Het bruine leer rook geweldig en het zitcomfort was ongelofelijk. Het zou nog een aantal jaren duren voordat ik ervan overtuigd raakte dat ook Citroën DS’en te bedwingen waren. Er kwam een witte DS20, die auto heb ik zelf strak gemaakt en deze werd later door de plaatselijke schilder gespoten. Het werd een plaatje! Hierna volgden nog vele Citroëns. Heerlijk om de techniek te doorgronden en de auto’s een nieuw leven te geven. Het laatste project is een Citroën DS20 Break in de kleur Rouge Massena, waarvan de bijna gehele achterkant weggeroest was en waarbij ook technisch alles aangepakt moest worden.

Diclaimer

Bij deelname aan activiteiten doet de deelnemer afstand van elk beroep op gerechtelijke instanties tegen de personen en/of organisatie die bij de activiteit zijn betrokken. De organiserende personen wijzen elke verantwoording en elke verplichting af voor ongevallen, ontstaan voor, tijdens of na de activiteit veroorzaakt door of aan de deelnemers, hun automobiel of meegevoerde voorwerpen/goederen. Eenieder neemt deel voor eigen rekening. De organisatie wijst elke verantwoording af voor overtreding van de wettelijke voorschriften. De deelnemer(s) is/zijn volledig verantwoordelijk voor schade, enig ongeval of overtreding van wettelijke voorschriften en zal organisatoren nimmer aansprakelijk stellen voor enige actie of nalatigheid door hen begaan.

 

 

 

Loading…
Loading…

Bienvenue