Select your language

Home Forums Technisch Forum Aandrijving trillingen tijdens het rijden

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #21200
    12120
    Deelnemer

    Al enige tijd heb ik last van resonanties tijdens het rijden met een snelheid van 100 – 110 km/uur. De wielen zijn gebalanceerd. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik er aan (laten) doen? Mijn auto is een DSpecial bouwjaar 1974.
    Esse van den Burg

    #21463
    B. WIELENGA
    Deelnemer

    Kijk eens goed naar de lassen van de bevestigingsbussen t.b.v. de draagarmen. deze willen na verloopt van tijd wel eens gaan scheuren. Onze ds’n waren immers niet gemaakt om 50 jaar of langer mee te gaan.

    #21481
    R. BAARS
    Deelnemer

    Ik herken de klacht van trillen bij die snelheid, had exact hetzelfde een paar jaar geleden. En ja het lassen van scheurtje in de bussen van de draag arm heeft eea verholpen.
    Recent voel ik weer een kleine resonantie, maar daar kan ik mee leven. Net zoals andere geluiden die ik hoor šŸ™‚

    #21607
    M. Postma
    Sleutelbeheerder

    Bij deze snelheid is de DS zeer gevoelig voor trillingen. Als je de wielen hebt uitgesloten : speling fusees, stuurkogels, aandrijfassen onbalans, diffstukken,tripoids, veerbollen voor etc. Erg moeilijk om de juiste diagnose te kunnen stellen. In welke gevallen is het erger ? In bochten, bij remmen, bij optrekken, in lagere versnelling ook ?zo kun je wat differentieren. Lukt het dan nog niet : uitwisselen onderdelen met niet trillende ds enige kans.

    #21617
    B.F. Sloof
    Deelnemer

    Inderdaad de bussen. laat deze eens nakijken, helaas wel behoorlijke impact scheurtjes kunnen zowel binnen (motorruimte) en buiten zitten en moeten beide kanteen gerepareerd worden. Ff blokje uitbouwen. 😉

    #21618
    B.F. Sloof
    Deelnemer

    Foto uploaden mislukt tweede poging

    #21626
    M. Postma
    Sleutelbeheerder

    Buitenzijde net zo gedaan? Zal al veel uitmaken. Nu alles er uit is kun je mooi ook de hulpstuurhuizen afstellen. Kan alleen goed met de motor er uit en de halve voortreinen er uit zoals nu.met speciaal gereedschap van magazijn. BeĆÆnvloedt ook stand en uitlijning van het stuurhuis, stuurstang. Maakte bij mij wereld van verschil (stonden ook flink verkeerd)

    #21628
    B.F. Sloof
    Deelnemer

    Buitenkant is nu aan de beurt ! Noodzaak om er iets aan te doen lijkt mij duidelijk.

    #21651
    M. Postma
    Sleutelbeheerder

    Denk je er aan dat de bussen eigenlijk vooral aan de binnenplaat moeten worden gelast? je ziet dat er een dubbele plaat is rond de bussen met een smal randje waar een goede hechting aan moet zijn. Dus mooi kaal maken met de dremel oid. En bij lassen mooi schuin laten verlopen zodat er geleidelijke overgang is voor geleidelijk overbrengen van de krachten. ik zag al meerdere DS’sen die later opnieuw werden gelast, waar een soort verstevigingsbeugel op was gemaakt om opnieuw scheuren te voorkomen etc. Maar ik denk dat bij goed schoonmaken en in verloop lassen dat niet nodig zal zijn. (wat vindt het magazijn daarvan ?)

    #21652
    M. Postma
    Sleutelbeheerder

    hierbij wat foto’s

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue