Select your language

Home Forums Technisch Forum Aandrijving Smering 5e versnelling handgeschakelde bak.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #9297
    E.S.W. PORTEGIES
    Deelnemer

    Mijn 5 bak ligt deels uit elkaar. Doel was om de bak lek-vrij te krijgen.
    Het is echter duidelijk dat het bovenste tandwiel – synchro vd 5-bak weinig olie krijgt.
    De olie-afscheider was compleet verstopt. Die is nu schoon. Dat geeft ongetwijfeld verbetering maar in de bergen omhoog rijdend zou dit nog steeds weinig olie toevoeren naar dit tandwiel.
    Is er een beproefde methode om de olietoevoer voor dit tandwiel te verbeteren? Kan ik bijvoorbeeld de bovenste M9-bout voor het hulpcarter bij her-montage achterwege laten? Het lijkt er immers op dat het hulpcarter geen andere functie heeft dan het behuizen van de olie. Of heeft het hulpcarter ook een mechanische functie?
    Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik dat graag lezen.
    Groet,
    Erwin

    #12363
    P.F. VAN GENT
    Deelnemer

    HML adviseert om één liter smeerolie meer een een 5-bak te doen dan Citroën voorschreef.

    #12427
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Als je het deksel aan de voorzijde er toch (nog?) af hebt, is het verstandig de moer van de secundaire as (drijft het kmtellertandwiel aan) op,vastzitten te controleren. Deze zit geborgd, maar kan , hoewel op z’n plaats door de borg, toch los zijn gaan zitten. Dit is de opmaat voor ellende. Het is al vaak voorgekomen en ernstig gevolg is oa een kapot kroonwiel/pignon. Deze zijn van 5-bakken dan ook behoorlijk zeldzaam. Niet voor niets worden ze inmiddels nagemaakt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue