Select your language

Home Forums Technisch Forum Motor, carburatie, ontsteking DS met injectie start niet terwijl rijdend weggezet

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #7010
    Anoniem
    Inactief

    Nadat de DS 3 maanden in de garage had gestaan een week prima ingereden. Toen een paar dagen weer teruggezet en na 4 dagen weer van plan te genieten startte zij niet meer. We hebben verkoper, ook onderhoud van meerdere DSen in beheer, erbij gehad maar het lukte niet na vervangen bougies, bobine, verdeler etc..
    Zijn advies was om de DS naar Bennekom te vervoeren en daar te repareren. Dat is redelijk kostbaar dus de vraag:
    – zit er in het noorden niet een andere expert op DS gebied met elcttonische ontsteking? Ik woon vlakbij Groningen
    – hebben jullie nog andere tips?
    – hebben jullie ervaring met gararage Wielinga in Wommels of Jansen in Bennekom?

    Het rare is dus dat zij rijdend is weggezet. De benzinepomp werkt gewoon. Mijn zwger er ook nog bij gehad maar die is geen DS kenner. Die vond het gek dat benzine terugloopt en de motor lijikt te verzuipen maar volgens verkoper wordt de benzine aan de andere kant in de injectoren gespoten. Hoe dan ook wil ik de patastelling doorbreken.
    Hoor heel graag van jullie. Wij zijn leek en hebben DS net gekocht, het is dus DS2 met injectie

    Edwin

    #7048
    Anoniem
    Inactief

    Condensator vervangen.

    #7050
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De oorzaak van het niet starten zul je moeten zoeken in het brandstofsysteem, of in de ontsteking.
    De electronische benzinepomp van het injectiesysteem werkt klaarblijkelijk, de teveel aangevoerde brandstof wordt zoals gesteld inderdaad via een retourleiding naar de tank teruggeleid.
    Bij starten met koude motor en het niet aanslaan van de motor zijn de koudstartinjecteur en het koudstartthermocontact verdacht, nog meer geldt dit voor de aansluitingen van de stekker of de goed contactmakende draadverbindingen hierbij.
    In het algemeen worden veel storingen bij een injectie-model veroorzaakt door slechte contacten/draadverbindingen.
    De ontsteking kan ook verdacht zijn, een enigszins geoefend monteur kan een bougie er uit halen en controleren of de vonk sterk genoeg is.
    Omdat de verdeler vervangen is, is het wel van belang zeker te weten dat de ontsteking ook op z’n minst in de buurt van ‘op tijd’ staat.
    Succes!

    #7073
    Anoniem
    Inactief

    Hoi Edwin,
    In je eerste bericht heb je het over een DS2, is dat een 21 of een 23?
    Ik vermoed een 21 want je hebt het over terugstromen van de benzine en dat je dat kan zien. Dan heb je waarschijnlijk nog een benzinegalerij van doorzichtig materiaal (Rilsan, lijkt op plastic).
    Dit werd gedurende de periode, dat de 21 werd geleverd al vervangen door metaal. Maar goed, in dat geval heb je ook een grote witte verbindingsstekker in de kabelboom van het injectiesysteem. Die hangt dan tussen de stuurkolom en het motorblok, tegen het schutbord, ongeveer ter hoogte van de derde en vierde cilinder. Ik vermoed dat je daar moet zoeken.
    Dit kan je doen door het contact aan te zetten en aan de gaskabel, aan de achterkant van het inlaatspruitstuk, te trekken. Je moet dan de injectoren horen “rammelen”. Tegelijkertijd moet je dan ook die stekker bewegen. Bij een verandering van geluid zit daar je storing. Die stekkers staan daar wel een beetje om bekend, namelijk.
    Uit elkaar halen (Let op de slotjes), schoonmaken voor zover mogelijk en inspuiten met contactspray. Terug monteren en proberen te starten.
    Laat even weten hoe het gaat, ik ga dit draadje volgen.
    Succes,
    Rob

    #7175
    Anoniem
    Inactief

    Beste Edwin,

    Hierboven staat al dat het probleem in hetzij brandstof dan wel ontsteking zit (of beide).

    Aanvullend:

    Om vast te stellen of de ontsteking goed werkt wil de ANWB nog wel eens startspray (te koop bij automaterialen zaak) of remmenreiniger (idem) in het luchtfilter spuiten, wel nadat u een dag niet gestart heeft (en de auto niet meer “verzopen” kan zijn, een teveel aan brandstof tov lucht. Deze sprays zijn brandbaar en te zien als een tijdelijke brandstof.
    Hiermee omzeilt u eventjes het brandstofsysteem van de i.e. die -hoewel briljant- ook onerhoudsgevoelig kan zijn.
    Naast genoemde punten kan uw benzine ook verouderd. De huidige benzinestation zijn mengsels van aardolie en biobrandstoffen en de houdbaarheid hiervan ten opzichte van jaren ’70- ’05 brandstoffen is beperkt. Het is daarom raadzaam om bij het wegzetten van de auto in het najaar een klein scheutje injectorenreiniger (zeer vluchtige brandstof toe te voegen).

    Als de auto “even” start op startspray, dan werkt de ontsteking en moet de aandacht naar het brandstofgedeelte, waarbij ik zou beginnen met injectorenreiniger toe te voegen aan de benzine.
    Start deze niet op startspray, is de ontsteking eerste punt van aandacht.
    U kunt ook een regio coördinator in regio Noord benaderen om te bezien of er wellicht hulpvaardige en kundige leden dichter bij u wonen dan genoemde garages.

    Vriendelijke groet en succes
    Victor
    Ds Ambulances

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue