Select your language

Elektrische Oldtimers

Er gaat geen week voorbij of we horen iets over de toekomst van het elektrisch autorijden. Er rijden inmiddels zo’n 22.500 volledig elektrische auto’s rond in ons land, waarvan het overgrote deel nieuw is aangeschaft door zakelijke leaserijders.

De gewone consument wil er nog niet aan. De meeste mensen vinden een elektrische auto te duur (nu vaak rond de € 35.000), vinden de 300 km die je per dag mee kunt rijden te weinig en het ‘tanken’ bij laadpalen is veel te lastig. Een radicale verandering staat wel voor de deur: de regering wil dat alle nieuwe auto’s al over 12 jaar emissieloos de weg op gaan.

Elektrisch legde het af tegen benzine

Rond 1900 leek de elektrische auto de toekomst te hebben, maar die eerste poging om massaal volledig elektrisch te rijden haalde het niet. De benzineauto deed het uiteindelijk beter, werd krachtiger, reed harder en startte ook makkelijk door de uitvinding van de startmotor. De elektrische auto’s verdwenen en de overblijvers van toen zijn met stoomauto’s nu rariteiten in de automobielmusea. Er staan maar enkele geheel elektrische auto’s in het oldtimerbestand: volgens de RDW zijn dat er nu welgeteld 37 stuks van 30 jaar en ouder. Dat zijn een paar origineel elektrische auto’s uit 1915 en daarvoor. Maar voor de rest gaat het om later omgebouwde auto’s. De FEHAC kent geen voorbeelden van ombouw van vrachtwagens, bussen of motorfietsen.

Oldtimers ombouwen naar elektrisch

Er zijn tal van ombouwprojecten van oldtimers naar elektrisch aangedreven voertuigen. Een oldtimer zonder de elektronica en boordcomputer leent zich nu eenmaal wat beter voor een ‘elektrische harttransplantatie’ dan een youngtimer van pakweg 15 jaar oud. Het zijn ook leuke, technisch uitdagende projecten, die al gauw enkele tienduizenden euro’s kosten. De EU heeft er zelfs subsidiepotjes voor. Als het te doen is om het milieu te verbeteren, is het maar de vraag of ombouw naar elektrisch van een bestaand voertuig zo heel veel oplevert. Ook als je bedenkt dat de elektromotor en het hele accupakket de auto veel zwaarder maakt, waardoor ook chassis, wielophanging en remmen aangepast moeten worden. In feite bouw je dan een nieuwe auto in een oud jasje, terwijl een oldtimer toch echt bedoeld is als een af fabriek origineel voertuig dat liefdevol gebruikt wordt met de bedoeling om het zo lang mogelijk te bewaren. Als werkelijk alles mee wordt genomen (milieubelasting van het produceren accu’s en elektromotor, de uitstoot van de elektriciteitscentrale die de stroom voor de auto moet opwekken, de hoge kosten van ombouw, het aantal te rijden km’s bij dagelijks gebruik etc.) is het zeer de vraag of de milieubalans wel positief is.

Fossiel aangedreven zal altijd blijven

Veel plannenmakers denken dat fossiel aangedreven voertuigen op termijn allemaal vervangen gaan worden door elektrische varianten. De vervangingsvraag gaat het uitstootprobleem vanzelf wel oplossen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de enkele honderdduizenden eigenaren van klassieke voertuigen. Mobiel erfgoed dat nooit vervangen gaat worden omdat het geen gebruiksvoertuigen zijn. En omdat het geen dagelijkse gebuiksvoertuigen zijn, dragen oldtimers ook maar heel, heel weinig bij aan een eventueel luchtkwaliteit probleem. Een 40+ oldtimer rijdt gemiddeld maar 1700 km per jaar en dan ook nog eens grotendeels buiten de stad.

Hotrod is ook niet meer origineel

Een ombouw naar elektrisch is te vergelijken met de ombouw van een originele Amerikaan naar een hotrod. Een technische uitdaging, het resultaat trekt veel aandacht, maar een oldtimer is het niet meer. Maar een enkele oldtimereigenaar kiest voor een ombouw naar hotrod. Als je dat toch elektrisch wilt rijden, koop dan een Opel Ampera, Renault ZOE of Nissan Leaf: die zijn er voor ontworpen en zijn veel efficiënter en comfortabeler.

FEHAC

 

Loading…
Loading…

Bienvenue