Select your language

#01 DS Tijdgenoten: Rover P6

Rover P6 2000TC, in dit geval een ongerestaureerd model uit 1969 met slechts 27.000 mijl op de teller (foto Classic Auction UK)

Tekst Rob Hoen

In deze eerste aflevering van DS Tijdgenoten rijdt Rainer Günzler met een Rover P6 2000 TC uit en in 1967. Daarnaast maakt de Brit Matt Richardson een hedendaagse rij-impressie met een klassieke Rover P6B 3500 V8 uit 1976, in combinatie met veel historische informatie over dit model.

Ga hier naar alle tot dusverre verschenen afleveringen van DS Tijdgenoten.

De introductie van de Rover P6 in 1963 werd door de Britse media zeer positief ontvangen. De auto werd geprezen om zijn vooruitstrevende ontwerp, geavanceerde technologie en rijprestaties. De Rover P6 werd gepositioneerd als een moderne en innovatieve sedan die zich duidelijk onderscheidde van de meer traditionele modellen die Rover tot dusverre had gebouwd.
In de Britse autojournalistiek werd er al snel een vergelijking gemaakt met de Citroën DS, die al in 1955 was geïntroduceerd en bekend stond om zijn revolutionaire technologie en futuristische ontwerp. De Britten merkten op dat de Rover P6 veel kenmerken had die deden denken aan de Citroën DS, maar dan wel met een eigen Britse interpretatie. Hoewel de Citroën DS op veel manieren als radicaler en revolutionairder werd gezien, werd de P6 geprezen om zijn Brits pragmatisme en de manier waarop het moderne technologie combineerde met praktisch gebruik en comfort. De vergelijking tussen beide auto’s benadrukte de verschillende benaderingen van innovatie door de Britse en Franse automobielindustrie.

Het vikingschip dat Rover als merklogo gebruikte, is een visuele metafoor voor tegelijkertijd avontuur en degelijkheid. Vikingen stonden bekend om hun robuuste en zeewaardige schepen, waarmee zij de wereld ontdekten. Ze waren sterk en betrouwbaar. Net als de auto’s die Rover produceerde. Het logo moest de kwaliteit en duurzaamheid van Rover-auto’s weerspiegelen. Het gebruik van een vikingschip had ook een culturele en historische herkenbaarheid die aantrekkelijk was voor het publiek en dan vooral in Groot-Brittannië, waar de Viking-historie een deel van het nationale verleden uitmaakt.

Verwantschap met de Citroën DS

De Citroën DS was beroemd om zijn aerodynamische, futuristische design en radicaal andere benadering van autoconstructie. De hydropneumatische vering en de wielophanging droegen bij aan zijn reputatie als technisch wonder. Hoewel de P6 niet zo radicaal oogde als de DS, werd het ontwerp – ook buiten het Verenigd Koninkrijk – als zeer vooruitstrevend beschouwd. De Britse pers waardeerde de modulaire constructie van de P6 met focus op passieve veiligheid. Die was in die tijd vernieuwend. Zo was de Rover P6 uitgerust met innovatieve veiligheidsvoorzieningen, zoals een energie-absorberende stuurkolom, een sterk compartiment voor de inzittenden en schijfremmen rondom. De DS moest het doen met alleen schijfremmen voor, maar die had dan weer belasting afhankelijke trommelremmen achter. Maar we schrijven dan 1955. De Rover verschijnt acht jaar later op de markt.
De DS stond symbool voor Franse technologische durf, met innovaties zoals de eerder genoemde schijfremmen voor, stuurbekrachtiging, halfautomatische transmissie, een eenspakig stuurwiel en natuurlijk de hydropneumatische vering. De Rover P6 werd gezien als een Britse benadering van technologische vernieuwing, met een focus op veiligheid met een sterke, maar conventionele motor. De motor van de Citroën DS was verre van revolutionair, maar je kunt niet in alles grensverleggend zijn.
Hoewel de DS op sommige gebieden als technologisch geavanceerder werd beschouwd, werd de P6 geprezen voor zijn praktische benadering van innovatie. Hoewel de Rover nooit dezelfde iconische status bereikte als de DS, werd hij toch zeer gewaardeerd om zijn vooruitstrevende ontwerp en technologie. De Britse media zagen de P6 als een waardige concurrent in het hogere segment van de markt, zij het met een meer conservatieve benadering dan de DS.
De Rover 2000 is de eerste Rover zonder een klassiek chassis. In plaats daarvan werd – net als bij de Citroën DS – een skeletframe gebruikt. Hier werd al het plaatmateriaal aan vastgeschroefd. Voordeel van deze constructie is dat het plaatmateriaal makkelijk te vervangen is. Dat was wel zo handig, omdat deze voor- en achterschermen nogal roestgevoelig zijn. De motorkap is (deze ook bij de Citroën DS) en het kofferdeksel waren van aluminium. Opvallend is dat de schijfremmen achter niet aan het einde van de as zitten, maar tegen het differentieel gemonteerd zijn. Bij de Citroën DS zitten de schijfremmen tegen de versnellingsbak. De veerpoten voor zijn bij de Rover horizontaal gemonteerd. Via een draaimechanisme zorgt dit voor een grotere veeruitslag en daarmee zeer hoog veercomfort. De geavanceerde, onafhankelijke wielophanging met schroefveren aan de voorzijde en de Dion-achteras zorgden voor een uitstekend rijcomfort en goede wegligging, wat de P6 een rijervaring gaf die gunstig afstak tegen veel concurrenten.
Tenslotte nog een detail: de voorruit wordt bij deze Rover van onderuit naar boven gemonteerd. Zo ook bij de Citroën DS. Het zorgt ervoor dat de omlijsting bij beide auto’s er min of meer hetzelfde uitziet, zij het dat deze bij de Rover mooier afgewerkt is. Maar bij zowel bij de Rover als de DS zorgt dit voor veel lawaai bij het rijden met hogere snelheden.

David Bache

P6 is de interne projectnaam van dit Britse automerk voor de modellen die als Rover 2000, Rover 2200 en Rover 3500(S) bekend zouden worden. Het model werd ontworpen door de eigen ontwerper David Bache (1925-1994). Hij was een echte Rover-man. Hij heeft hier gedurende een groot deel van zijn carrière vanaf 1954 gewerkt. Zijn eerste opdracht was het herontwerp van de Rover P4 in 1957. Hij herintroduceerde de klassieke Rover-grill, die ook op de Rover P5 en later weer op de Rover 200 serie en zelfs de Rover 75 te zien waren. Zijn belangrijkste ontwerpen zijn:

Rover P5 (1959)
Land Rover Series II (1958)
Rover P6 (1963)
Range Rover (1970)
Rover SD1 (1976)

Auto van het Jaar

De Rover 2000 werd in 1963 gelanceerd en werd de allereerste Auto van het Jaar. Enkele jaren daarna werd de 2000 TC gepresenteerd (TC staat voor twin carburettor). De belangrijkste wijziging was de toepassing van twee carburateurs van SU. Die Skinner Union carburateurs zie je in veel Britse auto’s terug. Ook Volvo gebruikte dit merk.

In 1967 werd de P6 ook leverbaar met de van het Amerikaanse Buick overgenomen lichtmetalen V8-motor met een cilinderinhoud van 3,5 liter met maximaal 185pk. Deze Rover werd de Three Thousand Five genoemd. In 1973 werd de 2 liter motor vervangen door een 2,2 liter. Met name de V8 met de boterzacht schakelende Borg Warner 3-trapsautomaat is een geweldig soepel rijdende en comfortabele auto.

 

Varia

De P6 is bij het grote publiek bekend geworden door een bijzondere optie: het reservewiel kon via een speciale constructie op de kofferbak worden gemonteerd. Die kofferruimte is best groot, maar met het reservewiel én de grote accu (bij de V8) wordt het wat krapjes. Dat wiel op de kofferbak zorgt wel voor een hoger brandstofverbruik.

De P6 werd ook gebruikt door het Koninklijk Huis van het Verenigd Koninkrijk. Het verhaal gaat dat de Koningin Elizabeth de auto zelf reed. Ook de actrice Grace Kelly reed in een P6. Zij komt op 14 september 1982 om het leven achter het stuur van haar Rover P6 als zij in een haarspeldbocht nabij Monte Carlo een ravijn in rijdt.

In de loop van zijn geschiedenis is Rover door verschillende bedrijven overgenomen, waaronder British Leyland, BMW, en uiteindelijk de MG Rover Group. In 2005 ging de MG Rover Group failliet. Na het faillissement werden de merkrechten van Rover verkocht aan Ford, die op dat moment ook eigenaar was van Land Rover. Later nam Tata Motors, een Indiaas bedrijf, Jaguar en Land Rover over van Ford, inclusief de rechten op de naam Rover. Tata Motors heeft echter besloten de naam Rover niet opnieuw te gebruiken.

Deze Rover werd in de Britse volksmond ook wel the poor man’s Jaguar genoemd. Hieronder Rainer Günzler’s nuchtere rij-impressie met een Rover 2000TC uit 1967. Zo armoedig blijkt deze auto niet te zijn.

Rainer Günzler

Matt Richardson

Matt Richardson is freelance fotograaf, beeldredacteur, autojournalist en Youtuber. Hij bestiert het videokanaal Furious Driving en maakt daar filmimpressies over zijn favoriete klassiekers. Die filmpjes maakt hij in zijn eentje: hij plakt de testauto vol met cameraatjes en vertelt met veel emotie en beleving over over een roomwitte Rover P6B met een V8. Het gaat hem niet zozeer om wat de auto allemaal kan. Maar hoe voelt hij, welke emoties roept de Rover op, hoe verhoudt deze auto zich tot de geschiedenis en cultuur van de auto-industrie.

Abonneren op updates van DS Tijdgenoten

Leden van de Citroën ID/DS Club Nederland kunnen zich abonneren op updates van de agenda van de serie DS Tijdgenoten. Ga hiervoor naar deze pagina van de website en vink DS Tijdgenoten aan. Dan krijg je automatisch bericht als er een nieuwe aflevering verschenen is.  Nadat je het vinkje gezet hebt, afsluiten met aanpassen.

 

 

 

 

 

 

Loading…
Loading…

Bienvenue