LBC 408 – april 2021
Editorial: Creatief
Nu alle vakantiehuisjes in Nederland volgeboekt zijn en de grenzen nog zo goed als dicht voor vakantieverkeer rest ons nog maar één manier om de thuisblijfplek tijdelijk te verlaten, de camping. Voor velen een gruwel, voor anderen het walhalla. Dat de DS al langer een graag geziene gast op kampeerterreinen is, blijk uit de coverstory en natuurlijk de achterpagina. Geniet ervan. Dat mag zelfs thuis. Maar dat is niet het enige stukje vrijheid dat we weer terugkrijgen. De DS-club heeft na lange tijd weer een rondrit georganiseerd. Creatief en helemaal volgens het nieuwe normaal. Schrijf je in! Om toch nog iets van de andere kant van de wereld te ervaren, geeft de DS-club van Thailand acte de présence. Het is prachtig om te zien hoe in een totaal andere omgeving zo’n herkenbare auto als de DS past. Droom mee. De laatste twee nummers hebben jullie de column van Wouter Dijk moeten missen. Als columnist heeft Wouter ons in 25 columns aan het denken, lachen en relativeren gezet. Hartelijk dank daarvoor Wouter, namens de redactie en alle lezers. Op pagina 28 presenteren we het debuutartikel van een nieuw redactielid Milan van Lange. Het woord debuutartikel is eigenlijk niet helemaal juist. Het woord nieuw ook niet. Trouwe lezers kennen. Milan nog als jongste redactielid die in zijn studententijd verslag deed van het leven met een DS. En het jongste redactielid is hij nog steeds. Welkom terug Milan.
Gerald Willemsen
25 april Cirkelrit
We hebben een zwaairit, of zogenaamde cirkelrit georganiseerd. Op zondag 25 april gaan we die rijden. Elke regio verzorgt zelf een gezamenlijke rit vanuit die regio naar een startpunt op de cirkelrit. Op het gekozen startpunt van de cirkelrit dient de groep deelnemers zich om en om (of twee aan twee) te splitsen in een route tegen de klok in en een route met de klok mee. Het doel is ondanks de coronamaatregelen de deelnemers zoveel mogelijk DS’en te laten tegenkomen. Vandaar dat de route eindigt in een rondgaande route. Uiteraard kan er ook individueel (dus niet in regioverband) gereden worden. Klik hier voor meer informatie.
DS-Privé: Vakantie, vakantie, vakantie!
De lente is alweer op dreef. De temperatuur stijgt, de zomer is aanstaande. Caravans keren terug in het straatbeeld. Soms staan ze eerst dagenlang voor het woonhuis, voordat er vertrokken kan worden. Dat is niet alleen vanwege de voorpret. Want reizen met een caravan, vouwwagen, camper of tent, dat vraagt zorgvuldige voorbereiding. Kamperen, dat is op naar de vrijheid! En dat al sinds de jaren vijftig, toen pioniers met een eenvoudige caravan of tent eropuit trokken, de grenzen over en het avontuur tegemoet. Met kamperen kun je de ultieme vrijheid ervaren, kom je uit de dagelijkse sleur. Al kamperend kunnen we ons verheven wilden wanen; de stadsmens komt tot rust en gaat terug naar de natuur. Tv-historicus Herman Pleij schreef over caravanbezitters dat ze een hang naar huiselijkheid hebben. Dus wat doe je als je met vakantie gaat? Je neemt je huis mee, met alles wat het zo behaaglijk maakt. De man op de foto hiernaast is klaar voor vertrek. Hij staat in de klassieke eigenaarspose voor zijn Citroën ID19 met een Océane van modeljaar 1962 aan de trekhaak. Nog snel even door zijn vrouw op de foto gezet. De grote belevenis kan beginnen. Boven in het raam staat een vrouw klaar om het gezelschap uit te wuiven.
A classic car lover in Thailand
In de tijd van de wereldpremière van de DS, 1955, ging het voorspoedig in Thailand. De economische groei was daar het hoogste van heel zuidoost Azië. Thailand importeerde auto’s uit het hogere segment. Ook de hoogst geavanceerde DS19 vond gretig aftrek. Nu, zo’n zes decennia later, blijken nog slechts 20 DS’en rond te rijden. De meeste zijn derde neuzen, waarvan een flink deel is uitgevoerd met vaste koplampen, zoals ook op Amerikaanse DS’en is gemonteerd.
De DS en het Schip van Theseus – deel 1
Slenterend over de parkeerplaats bij één van onze clubevenementen valt me altijd weer op hoeveel verschillende invullingen van onze DS-hobby er te vinden zijn. Het blijft verbazend, maar ook bewonderenswaardig, dat we al die opvattingen weten te verenigen in die ene Citroën ID/DS Club. Blijkbaar zijn er net zoveel verschillende ideeën over onze auto’s, als er originele uitvoeringen van de DS zijn. Met het verstrijken van de tijd, lijkt welhaast elk individueel exemplaar een eigen identiteit gekregen te hebben die haar onderscheidt van elke andere merk-, type-, en zelfs uitvoeringsgenoot. Tijd om eens dieper in te gaan op de vraag: wat maakt onze DS nou eigenlijk onze DS?
Espace technique: hoogteregelaar
Je gaat met allerlei mankementen aan je DS gewoonlijk naar je vertrouwde DS-garage. Maar er blijven altijd kleine ergernissen waar je best eens zelf mee aan de slag kunt gaan. Sleutelen aan je DS is ook leuk en bevredigend als het je lukt om een probleempje op te lossen. Zet enkele DS-rijders bij elkaar en al gauw gaat het gesprek weer over die fantastische vering. Zo kwam het gesprek tijdens een van onze sleutelmiddagen uit op de stelling hoe lang een DS nu hoog moet blijven staan nadat je de motor uitgezet hebt. De antwoorden variëren van meer dan een dag tot slechts enkele minuten. Uiteindelijk maakt dit niet zo heel veel uit, want het gaat niet om het comfort als de wagen stil staat maar als ze rijdt. Alhoewel, als een hoogteregelaar echt lekkage vertoont, heeft dit onherroepelijk gevolgen voor het functioneren van de andere onderdelen in het hydraulisch systeem. Het gesprek spitste zich toe op de vraag hoe de hoogteregelaar eigenlijk werkt.