Voetbal & auto’s: Citroën SM

Aanvang: 20:00 uur
Locatie: Stompetoren (vlakbij Alkmaar), Noordervaart 198.

Wie kent het plaatje niet? Johan Cruijff zittend op de motorkap van zijn Citroën SM. Voetballers deden goede zaken door in een auto van een bepaald merk te gaan rijden. De fabrikanten waren maar wat gretig met het afstaan van een auto aan een bekende voetballer. Iedere keer als er een met de auto in het nieuws kwam, stegen de verkopen.

Overigens is de SM van Cruijff nooit van hem geweest. Hij kreeg een flinke korting, maar wilde dat niet, omdat hij dan belasting moest betalen. ‘Ik rijd in de auto en geef je ƒ 100,- per maand’, was zijn voorstel. Niet alleen een goede voetballer, maar ook nog eens iemand die als een van de eersten een auto leasede. De film Nummer 14 uit 1973 begint niet met een keur aan Johan Cruijffs weergaloze passeerbewegingen of prachtige doelpunten. Nee, de Ajaxieden Johan Neeskens, Arie Haan en Piet Keizer komen de parkeerplaats van Stadion De Meer opgestoven met hun auto’s. Als laatste verschijnt een zilvergrijze Citroën Sport Maserati. Eigenaar Johan Cruijff stapt uit, gehuld in een rode coltrui en een jasje van de club. Op de hoedenplank van de geparkeerde SM met het kenteken 06-54-UD ligt een bal. Pas dan schakelt de film naar beelden van het voetbalveld en een stevige training in de bossen.

Zo was Cruijff de eerste Nederlandse voetballer die aan verkapte sluikreclame deed. Hij liet zich ook veelvuldig fotograferen met de SM, voor interviews in kranten of magazines. De auto is enige tijd onvindbaar geweest, maar een paar jaar geleden weer opgedoken en in haar volle glorie hersteld.

De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. SM staat nergens voor hoewel sommige bronnen zeggen dat het staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent en anderen weer Sport Maserati. De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron.  Het technisch ontwerp is het werk van een groep technici, onder leiding van Jacques Né. Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stond, was het daar een drukte vanjewelste.. In 1971 won deze auto de Rally van Marokko.

De SM is geleverd van 1970 tot 1975 en is dus een tijdgenoot van de DS. Daarnaast was het de langverwachte wagen met de beroemde Maserati zes cilinder motor. In die jaren was Citroën in zijn top en had de hand weten te leggen op de overname van de Maserati-fabriek. Zij ontwikkelde een motor die niet in het citroen programma stond. De prijs van de SM was voor die tijd aanzienlijk, twee keer zo veel als een DS.  In Nederland zijn er in totaal 98 van verkocht.
Cyril Sars van Cyril Sars Citroën Cars uit Terborg en Jeroen ten Hove zullen u meenemen naar de wereld van de SM. Niet alleen praten en informatie verstrekken, maar er wordt tevens een SM carburator volautomaat meegenomen (Amerikaans model) en een Europese SM injectie met 5 versnellingsbak. Het wordt hiermee een informatieve en aanschouwelijke avond met veel ruimte voor vragen. Een kijkje buiten de DS-keuken dus.

Deel dit artikel
  •  
  •  
  •  
  •  
Loading…
Loading…

Bienvenue