Tekst Rob Hoen
We schrijven 1969, Australië. De Citroën ID19 was recent nog gewoon nieuw te koop in de showroom, dus waarom geen mooi ID-evenement organiseren? De Citroën Car Club Queensland dacht er net zo over en trok naar het historische goudzoekersstadje Adelong in New South Wales. Dat ligt ruim 100 kilometer ten westen van Canberra.
Tegenwoordig is Adelong een rustig dorpje met een museum, wandelpaden en kunstroute, maar in de 19e eeuw werd hier nog fanatiek naar goud gezocht langs de Adelong Creek.
Neil Tassell legde het evenement vast op 8mm-film. Een bonte stoet van niet alleen rechtsgestuurde Citroëns ID’s, ook Traction Avants zijn van de partij. Het is een sfeervol tijdsbeeld van hoe zo’n liefhebbersbijeenkomst er meer dan 55 jaar geleden in Down Under uitzag. Ook al was de ID/DS toen nog geen klassieker.
Overigens, The Royal Hotel die in het filmpje voorkomt en waar de Citroënisten verbleven, is het oudste hotel van Adelong en staat er nog steeds.
De Citroën ID werd geassembleerd in Australië, in West Heidelberg. Dat ligt tegen Melbourne aan. De fabriek was eigendom van Continental and General Co Pry, die ook Peugeots assembleerde. Zo wist Citroën Parijs dure importheffingen te omzeilen. In totaal zijn er daar circa 1400 ID’s geproduceerd. De auto werd in Australië verkocht onder de naam Citroën ID Parisienne. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, werd de Citroën DS daar nooit gebouwd. De Australische ID week op meerdere punten af van de Franse versie. Natuurlijk was daar het gespiegelde dashboard. De auto’s waren voorzien van een oliebad-luchtfilter, geschikt voor het stoffige Australische klimaat. De stoelen waren bekleed met taai vinyl, aangepast aan het warme weer en intensief gebruik. Opvallend was dat het remsysteem een remknop had in plaats het voor een ID gebruikelijke hangend rempedaal. Enjoy the movie!