Select your language

Techneuten onder elkaar

Tekst Rob Hoen

In DS Podcast nr. 16 gaat Hans Groenhuijsen in gesprek met twee techneuten: Hans Kloos en Dago Langen. Hans Kloos is in de klassiekerwereld bekend als taxateur van oldtimers, in het bijzonder van de Citroën DS. Dago Langen is al twintig jaar werkzaam als vrijwilliger bij het clubmagazijn en de technische commissie van de Citroën ID/DS Club Nederland. Hij geeft veel lezingen samen met Albert-Jan Bulder over met name de techniek rondom de Citroën ID/DS.

Ga hier naar alle tot dusverre verschenen DS Podcasts via de website van de Citroën ID/DS Club Nederland.

Hans Kloos (1943) is opgegroeid aan de westkant van Haarlem, vlakbij De Blinkert. Dat is een zeer steile duintop nabij de horecagelegenheid Kraantje Lek (tegenwoordig een pannenkoekenrestaurant), op een steenworp van het circuit van Zandvoort. Hier startte Maus Gatsonides zijn rallyclub. Als Gatsonides en zijn vrienden gereden hadden op het circuit gingen ze bij altijd bij Kraantje Lek borrelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hans in zijn jonge jaren al snel gegrepen werd door motorsport en techniek van auto’s. Hij is opgegroeid met het geluid van het circuit. Al snel was hij zelf aan het sleutelen aan motorfietsen en later auto’s die op het circuit van Zandvoort raceten. Zo liep hij onder meer stage bij Henk van Zalinge. Deze laatste was een Nederlandse autocoureur en motortuner, onder meer verantwoordelijk voor Hirondelle-raceauto’s.

Hans Kloos (foto © Erik Buis)

Begin jaren zestig kocht Hans Kloos zijn eerste Citroën: een tweedehands 2CV uit 1957. Na het afronden van de MTS solliciteerde hij in 1963 bij de ANWB als wegenwachter. Vanaf toen reed hij beroepsmatig in Citroëns 2CV AK 250, 350 en 400, ofwel de geel-zwarte Wegenwacht Eenden. Daarna werd hij gevraagd als keurmeester bij de toenmalige Technostations van de ANWB. Hier werden aankoopkeuringen en taxaties voor occasions gedaan. Van BOVAG-garantie en apk was toen nog geen sprake.

Hans Kloos (l) als wegenwachter in 1963.

Privé bleef Hans Kloos Citroën rijden. Zo volgden er een Ami en GS. Einde jaren zeventig kocht hij zijn eerste DS, twintig jaar later zijn tweede: een DS23 Pallas met een originele airco. Met de DS heeft hij veel kilometers gemaakt, bijvoorbeeld naar Corsica en Portugal.  Voor het taxeren van klassiekers verplaatst hij zich beroepshalve in een Lancia Thesis, die ooit van de Italiaanse Ambassade in Den Haag is geweest. Silvio Berlusconi zou op de achterbank gezeten hebben. In zijn Arnhemse tijd was hij actief betrokken bij de regio aldaar en bij de eerste edities van de rally Le Citron Pressé met Michel Verbeek in de jaren negentig. Hij was ook keurmeester bij diverse andere historische rally’s, waaronder de Tulpenrally en de Historische Auto Ren Club (HARC). Voor de DS Club heeft ooit ook de cursus Pech Onderweg -speciaal voor de ID/DS- gemaakt en gegeven. Dat deed hij ook voor de ANWB, maar dan voor alle merken.

Ook Nijmegenaar Dago Langen heeft een uitgesproken technische achtergrond. Na Gymnasium B, HTS Werktuigbouwkunde (Breda) en TU Werktuigbouwkunde/Autotechniek (Eindhoven) en dienstplichtig officier Technische Dienst aan de Kromhoutkazerne Utrecht, werkte hij eerst als docent Werktuigbouwkunde aan de HTS te Vlissingen (1993-1996).

Dago Langen (l)

Sinds 1996 is hij docent Autotechniek aan HAN Automotive in Arnhem, de vroegere HTS Autotechniek in Apeldoorn). Dago kocht zijn eerste DS in 1986, gevolgd door een DSpécial, waarmee hij enkele honderdduizenden kilometers heeft afgelegd. Één van die ritten was een rondje Zwarte Zee in 2006. Toen heeft hij ruim elfduizend kilometer in drie weken tijd afgelegd, onder andere door Georgië en Oekraïne. Later kocht Dago nog een rode, blauwe en groene DS Break. De rode is intussen weg. De blauwe Break is intussen al drie keer gebruikt als lijkauto. De groene ID20F doet dienst als dagelijkse auto.
De liefde voor de Citroën DS ontstond al op 6-jarige leeftijd. Zijn vader reed met DS’en voor zijn werk en een buurman kocht elke twee jaar een nieuwe DS! Naast de verschillende DS’en bezit Dago nog een Citroën GSA, een Panhard PL17 Break (1964) en twee BMW R100 motorfietsen. Het is in de introductie al gememoreerd: Dago werkt al twintig jaar voor het clubmagazijn en is lid van de technische commissie van de Citroën ID/DS Club Nederland.

Loading…
Loading…

Bienvenue