Select your language

Smeernippel op een voorwiellagerblok

De Technische Commissie van de Citroën ID/DS Club Nederland beantwoordt dagelijks vragen van leden. We doen dat via e-mail of in Tull en ‘t Waal tijdens de wekelijkse clubavonden op dinsdagavond in het magazijn of in de Espace Technique Rob Lageveen (ETRL), de werkplaats van onze club. De laatste tijd gaan vragen nogal eens over de zin en onzin van het monteren van een smeernippel op een voorwiellagerblok.
Ga voor meer technische artikelen naar deze pagina (alleen voor leden).

Of het verstandig is een smeernippel te monteren op een voorwiellagerblok, daarover lijken de meningen nogal te verschillen, maar niet binnen de Technische Commissie van de club.

Rondslingerend vet

Bij de hogere beroepsopleidingen in de automotive wordt geleerd dat voor optimale smering van een lager rondslingering van vet noodzakelijk is. Citroën schrijft dat ook voor bij bijvoorbeeld het achterwiellager en adviseert dat met 50 gram vet te monteren (plus nog een dot vet in de afsluitdop). Daar zit, niet onlogisch, logica in. Los van of rondslingering van vet de beste smeermethode voor het lager is, is het gevolg van een rondom met vet volgepropt lager dat er meer weerstand komt en het vet warmer wordt. In een ruimte met rondslingerend vet wordt het vet ook warm, maar is sprake van een natuurlijke koeling door lucht. Vanuit de fabriek is destijds natuurlijk ook bewust gekozen voor vet met een speciale viscositeit.

Keerring

De keerring is bij een voorwiellagerblok een kwetsbaar onderdeel. Nieuw om te monteren zijn ze al fragiel, maar verouderde – en dus verharde – gemonteerde keerringen hebben helemaal weinig weerstand tegen krachten, bijvoorbeeld in het geval van doorsmeren. Zo’n keerring wordt op z’n plaats gehouden door een fragiel dun kraagje, op de foto al nauwelijks te zien (boven de rode pijl)… De kans is groot dat met de positie van de keerring iets gebeurt door vet te duwen in het wiellagerblok.
Het maken van een extra uitgang in het blok zal zeker de kans op pech verkleinen, de druk tegen de keerring aan zal immers niet zo groot worden dat ie zomaar wordt uitgeperst, maar het blijft een risico. Als aan een voorwiellager al iets mankeert (lawaai maken) is dit vrijwel altijd het gevolg van een losgekomen keerring. Die draait eerst nog even mee in het blok, maar werkt zich daarna naar opzij waarna het vet zich er vanzelf vrolijk uit slingert en het lager ‘droog’ loopt. Zodoende veroorzaak je dus juist door montage van een smeernippel het tegenovergestelde van wat je nu juist wilde bereiken. In ieder geval verhoog je het risico.

Wiellagerblok

Wiellagerblokken van een Citroën ID/DS zijn in het algemeen onverslijtbaar. Een miljoen kilometers kunnen ze zomaar halen. Dan praten we wel over de modellen met de 5-gats velgen, dus van na september 65. Voor de modellen met een centrale wielmoer ligt het anders. Als je beslist je wiellager wilt vertroetelen is er maar één oplossing: het ding open peuteren. In de Espace Technique van de club beschikt de Technische Commissie over het originele gereedschap hiervoor.

Het uit elkaar halen van een wiellagerblok is geen eenvoudig klusje. Er is ook meer nodig dan alleen het gereedschap van Citroën. Om te beginnen een constructie met een bankschroef en een werkbank die momenten tot zo’n 3000 Nm (drieduizend!) eenvoudig kan weerstaan. In de praktijk komt er dan ook een momentversterker bij kijken. En verder gereedschap (mallen) om de keerringen op hun plaats te krijgen.

Zolang je alleen de keerringen en/of de kogels vervangt is er naast de werkzaamheden niet veel aan de hand. Vervang je het hele lager dan zal dat opnieuw moeten worden afgesteld en daarvoor zijn specifieke afstelringen nodig. Daar kom je alleen aan door meerdere blokken te demonteren… Als je het materiaal en gereedschap bij de hand hebt ben je nog lang niet klaar. Het uit elkaar en in elkaar zetten van een wiellagerblok is een arbeidsintensieve klus.

Gelukkig zullen heel veel van ons hier ook niet mee te maken krijgen, al zal dat over twintig jaar natuurlijk anders kunnen zijn. In het clubmagazijn in Tull en ‘t Waal en in de handel zijn gelukkig nog volop gebruikte wiellagerblokken voorradig. Hoe dat komt? Tja, zoals eerder opgemerkt, ze zijn nogal onverslijtbaar.

Heb jij ook een vraag? Stel ‘m aan de Technische Commissie, wij helpen jou en jouw ID/DS graag verder.

Stuur een e-mail naar technischecommissie@citroeniddsclub.nl

Iedere dinsdagavond (19:00 – 21:30 uur) en 7 zaterdagen in de periode tussen maart – november zijn we aanwezig. Zie hiervoor de agenda.

De Technische Commissie
Gerald Belder, Harry de Bliek, Wim de Bruin, Albert-Jan Bulder, Dago Langen en Max Westerhof

 

Loading…
Loading…

Bienvenue