Tekst en film: Hans Peter Fukkink

Het is augustus 2016, een warme dag in Borculo als ik het zeil van de overdekte auto-ambulance opzij trek. Ik sta oog in oog met een droom, ooit ontstaan na het aanschouwen van een prachtige foto van een Citroën DS21 cabriolet 1968 voor het Chateau de Chantilly. In dit artikel is de volledige restauratie van een DS21 cabriolet op film te volgen.

Droom

Die droom ontstond in 2008. Echter, het realiseren zou pas acht jaar later plaatsvinden. Een en ander veroorzaakt door de beschikbaarheid van een Citroën DS décapotable in restauratieconditie en de financiële middelen. Een van de voorwaarden, dat ik de wagen zelf zou gaan restaureren, heb ik bereikt door in de tussenliggende periode niet stil te zitten. In deze periode zijn twee wagens volledig gerestaureerd, een derde neus Berline uit 1973 en een eerste neus DS19 uit 1958. Een drietal andere Franse dames zijn met een (vergaande) deelrestauratie voltooid: een tweede neus break, een derde neus break en een tweede neus DS21. Voor menig persoon niet te begrijpen: alle wagens zijn kort na de voltooiing verkocht aan echte liefhebbers. Al die personen hadden ook zo hun droom, en ik kon hem op mijn wijze invullen. De techniek van de DS en/of ID blijft uitdagend, soms moeilijk op te lossen. Mijn standaard slogan: ‘doe het goed of anders niet’ draagt bij aan het eindresultaat.
In die afgelopen acht jaar ging niet alleen de opgedane kennis op een hoger niveau, de prijzen van de Citroen cabriolet stegen tot bijzondere hoogte. Een originele (te restaureren) versie was moeilijk te verkrijgen. Een tweetal bezoeken aan het Musée des Citroën in Castellane in 2013 en 2016 gaven mij meer inzicht in de restauratie. Bij een van deze bezoeken kwam ik in gesprek met de eigenaar van het Musée des Citroën: Henri Fradet, een fraaie persoonlijkheid en idolaat van het merk Citroën. Na een goed gesprek met Toon en Richard (van CitroClassique in Borculo) uiteindelijk besloten tot aanschaf van een aangepast chassis als basis voor de realisatie van de droom. De constructie wordt nagenoeg gereproduceerd aan de originele uitvoering van de Decapotable Usine van Chapron.

De basis is er… Het avontuur kan beginnen

De opeenvolgende maanden zijn een aaneenschakeling van het zoeken/vervangen van onderdelen, liefst zo veel mogelijk origineel. In de weekenden, avonduren en vakanties worden al deze onderdelen gerestaureerd/gereviseerd en weer in topconditie gebracht.vMijn persoonlijke voorkeur voor het motorblok en de versnellingsbak is vertaald naar de toepassing van een gereviseerde 2100-motorblok en een gereviseerde vijfbak, dit in combinatie met een 2300-radiateur. Zoals het spreekwoord luidt: ‘geduld is een schone zaak’ blijkt van toepassing op het vergaren van de specifieke cabriolet-onderdelen. Denk hierbij aan: achterbumper, de hoeveelheid sierlijsten, achterverlichting en clignoteurs. Afwijkende onderdelen, zoals raambevestiging en sluitmechanisme deuren worden zelf aangepast.
De opbouw van de ‘open’ Franse dame verloopt net even anders dan een standaard restauratie aan een berline of break. In eerste instantie worden de voor- en (verlengde) achterbumper passend gemaakt, plaatmateriaal afgehangen, deuren voorzien van het dubbele slotmechanisme, de polyester kofferbakdeksel afgehangen. Vervolgens wordt door de autospuiterij de wagen geheel strak gemaakt en in de epoxy primer gespoten. Het dashboard en de A-stijl worden in de gewenste kleur rood gespoten. Hierna kan het echte werk gaan beginnen….

De opbouw van alle onderdelen kan starten

De draadbomen worden geheel vernieuwd, er wordt een Jaeger tableau geplaatst. Na de opbouw worden de sierlijsten aangebracht op het chassis. De strips zijn allemaal voorzien van klemmetjes met bijbehorend draadeinde en moer(tje). Een hele toer om de sierstrips passend te maken en mooi in lijn met het chassis aan te brengen. Een andere uitdaging is het aanbrengen van de vele moertjes op de tapeinden, het merendeel op de niet meest toegangbare plekjes in of op het plaatmateriaal. Kleine correcties op het plaatmateriaal worden nog aangegeven op het chassis.
In augustus 2017 is de wagen terug van de spuiter, de kleur rood is zo goed mogelijk geïnterpreteerd ten opzichte van het bouwjaar. En om heel eerlijk te zijn: de Franse dame kon worden aangeschaft, echter mijn vrouw bepaalde de kleur. Het afbouwen kan weer verder en alles wordt technisch werkend, functionerend en rijdbaar gemaakt. Medio oktober is de dame onderweg naar de bekleder voor het plaatsen van de stoffen kap, tapijt, stoelen en bekleding. CitroClassique voert deze activiteiten uit en verzorgde het transport. Net voor de kerstdagen is de wagen terug en ziet er fantastisch uit in de gekozen kleurstellingen van autolak, stoffen kap en leren bekleding.

De allerlaatste stap zal in begin februari plaats vinden: goedkeuring door de RDW. De afspraak is gemaakt en de voltooiing van deze droom zal op dat moment ook eindigen. Kijk hieronder naar de restauratie in 43 minuten.