Op 10 oktober was de RDW te gast bij de FEHAC in Bunnik. In het kader van de voorlichting en informatie aan de ledenclubs gaven Seloua Hagenbeek (productontwikkeling en innovatie), Ad van de Laar (toezicht en beoordeling) en André Bouwman (infocentrum Voertuigcriminaliteit) met een duidelijke presentatie inzicht in het proces van keuren en identificeren van oldtimers.

Veranderingen van het te keuren voertuig bemoeilijken afgifte kenteken

Uitgebreid werd ingegaan hoe de RDW beoordeelt of het voertuig dat gekeurd wordt ook het voertuig is dat op de bijgeleverde papieren staat. Ook ging men in op de vraag of veranderingen die aan een voertuig zijn aangebracht, bijvoorbeeld een nieuwe motor of een nieuw chassis, gevolgen hebben voor de identiteit van het voertuig. Om een voertuig te kunnen identificeren is het chassisnummer, of beter gezegd het VIN (voertuig identificatienummer) van groot belang. Als dat ontbreekt of onleesbaar is geworden, is identificatie moeilijk zo niet onmogelijk. Soms kan de RDW uit andere bronnen alsnog de identiteit van het voertuig herleiden. De RDW heeft daar veel ervaring mee. Eventueel kan een nieuw of het originele VIN door de RDW in het chassis worden geslagen. Lastiger wordt het, wanneer een voertuig is opgebouwd uit delen van meerdere voertuigen, bijvoorbeeld bij een restauratie of na een aanrijding. De RDW doet dan haar uiterste best om de identiteit van het oorspronkelijke voertuig te behouden, maar soms is dat door de regels die daarvoor gelden niet mogelijk. Bij zo’n samengesteld voertuig geldt dat twee van de drie hoofdcomponenten aandrijflijn, chassis, carrosserie origineel moeten zijn. De RDW komt op verzoek ook thuis om een restauratieproject te bekijken en bespreekt dan wat nodig is om na restauratie ook daadwerkelijk een kenteken te krijgen.

Papieren ontbreken: wat dan te doen?

De RDW vertegenwoordigers gingen ook in op de vraag of een voertuig, dat zonder papieren, of met maar een deel van de papieren ter keuring wordt aangeboden, nog wel een kenteken kan krijgen. Dat is niet altijd mogelijk, maar de RDW zal wel altijd proberen om tot een oplossing te komen. Als de papieren ontbreken, zal op een andere manier aangetoond moeten worden dat bij dit voertuig, met dit chassisnummer een kenteken hoort. Maar helaas lukt dit niet altijd maar soms kan in overleg met de FEHAC nog een oplossing gevonden worden. Over dergelijke probleemgevallen vindt regelmatig overleg tussen de FEHAC en de RDW plaats.

Veel vragen en geslaagde avond met een vervolg

Dat het onderwerp leeft bleek wel uit het grote aantal vragen en de onderwerpen van de avond waren best lastig, ook voor de specialisten. Een aantal vragen is ‘meegenomen’ en die zullen op een later moment beantwoord worden. We kijken terug op een zeer geslaagde FEHAC Academy avond en zijn de RDW erg dankbaar voor de moeite die zij genomen hebben om de FEHAC-leden voorlichting te geven over het keurings- en identificatie proces van ons mobiele erfgoed. Wellicht komt er op niet al te lange termijn nog een vervolg.