Tekst Rob Hoen
Alweer voor de negende keer past Citroën haar logo aan tijdens het honderdjarige bestaan van het merk met de double chevrons. Merklogo’s worden altijd aangepast aan de contemporaine merkidentiteit.
Het nieuwe Citroën-logo is een gestileerde versie van het bekende beeldmerk en grijpt terug op het oorspronkelijke logo van het merk. De chevrons zijn in een ovaal geplaatst. Daaronder is in strakke, moderne typografie de merknaam uitgeschreven. Het nieuwe logo komt op een nieuw studiemodel waarmee Citroën in grote lijnen laat zien welk pad het in de toekomst zal bewandelen. Het merk geeft al weg dat het een gezinsauto wordt.
De nieuwe logo’s en de typografie zijn niet alleen voor auto’s, maar voor alle communicatie en promotie van het merk bestemd. De nieuwe huisstijl zal te zien zijn in reclamespotjes en op de panden van Citroën-dealers. Het nieuwe logo gaat gepaard met een nieuwe reclameleuze in de ‘Franse’ taal: ‘Nothing Moves Us Like Citroën’. Citroën heeft zijn logo meermaals aanpast de afgelopen eeuw, waarbij de klassieke chevrons blijven verwijzen naar de tandwielen met visgraatvormige tanden waar Citroën-oprichter André Citroën een patent op had voordat Citroën een autofabrikant was. Traction-rijders zullen wellicht blij worden van dit logo. Het lijkt een kwestie van tijd dat Citroën met een variant komt die geïnspireerd is op het logo ten tijde van de Citroën DS.