Select your language

Nepnieuws in oldtimerland

Foto Rob Hoen

Totaal andere kentekenplaten en een importstop op oldtimers: het zal toch niet waar zijn? Kennisbank oldtimer regelingen Bij de FEHAC wordt al het nieuws rond oldtimers op de voet gevolgd. Als er iets wordt veranderd in (overheid)regelingen waar de ouderdom van een motorvoertuig een rol speelt willen we dat weten. Zeker op sociale media staat nog weleens iets dat de plank mis slaat en een eigen leven gaat leiden. Soms is een bericht niet overduidelijk verkeerd en worden oldtimereigenaren op het verkeerde been gezet. Klopt dit nou of niet?

Geen importverbod op oldtimers

Verschillende autofabrikanten hebben al aangekondigd dat zij op termijn helemaal met de fossiel aangedreven auto zullen stoppen. Dan worden alleen nog maar elektrisch aangedreven auto’s gemaakt. In dat verband wordt het jaartal 2030 vaak genoemd. Inmiddels gaat het toch wel hardnekkige gerucht rond dat in Nederland vanaf 2030 geen oudere voertuigen/oldtimers meer geïmporteerd of geëxporteerd mogen worden. Dat zou getuigen van een visie van de overheid op dingen die over acht jaar mogelijk te gebeuren staan en dat is echt te veel gevraagd. Zo’n verbod per 2030 zou betekenen dat de handel in tweedehands voertuigen met het buitenland stil gaat vallen. Stel dat het al zou lukken om tegen 2030 alle nieuwe voertuigen elektrisch te maken, dan hou je in Nederland alleen al miljoenen tweedehands voertuigen over die nog lang niet aan het einde van hun levensduur zijn. Die blijven ook na 2030 nog vele jaren doorrijden en fossiele brandstof tanken en worden ook nog jaren verhandeld. Een van de belangrijkste zaken binnen de EU is dat we vrij verkeer van goederen en diensten hebben. Een Nederlands importverbod op oude voertuigen kan helemaal niet.

Geen verandering van kentekens

Rond onze kentekenplaten kwam een persbericht dat die ingrijpend veranderd zullen worden. Iedereen aan de nieuwe platen met een witte ondergrond. Dit persbericht – afzender geheel onbekend, dat wel – kondigt nieuwe witte platen aan. Dat zou al per 1 januari 2022 in moeten gaan. Iemand heeft zich ook nog uitgeleefd op een leuk ontwerp van die nieuwe platen. Maar met een beetje dieper doordenken, weet je al gauw dat het niet kan kloppen. Flets oranje op een witte plaat is echt niet beter zichtbaar dan het huidige zwart op geel. Het stijl elementje van de Nederlandse leeuw maakt een buikschuiver. Als je al een leeuw gebruikt, zoals de FEHAC in haar nieuwe logo, dan hoort die fier rechtop te staan. Uiteraard is dit bericht toch nog even gecheckt bij de instantie die over uitgifte van kentekens gaat, de RDW dus. Niets van waar, onzin, hooguit een geslaagde 1-aprilgrap.

Persoonlijk kenteken

Dit grapje neemt niet weg dat er rond kentekens wel wat aan de hand is. De VVD wil een persoonlijk kenteken mogelijk maken. Bijvoorbeeld RU-TT-E4 zou dan kunnen. Tractoren van vóór 1-1-1978 mogen ook voor een blauwe plaat kiezen. Ook al bestaat de combinatie op de kentekenplaat niet uit twee letters en vier cijfers. Tot slot: de blauwe plaat mag nu alleen op steeds ouder wordende voertuigen geschroefd worden: er geldt een datumgrens van vóór 1-1-1978. Dat zou best een leeftijdsgrens mogen worden van 40 jaar, dezelfde grens als die geldt voor de vrijstelling Motorrijtuigenbelasting.

Loading…
Loading…

Bienvenue