Jaarlijks behandelt de Tweede Kamer meer dan 3.000 moties en meer dan de helft daarvan verdwijnt in de prullenbak, omdat die moties niet worden aangenomen. De FEHAC kijkt altijd met bovengemiddelde belangstelling naar moties, die over mobiel erfgoed gaan of bijvoorbeeld over de vrijstelling oldtimers van de motorrijtuigenbelasting.
‘Laat de 40+ vrijstelling helemaal vallen’ haalde het niet Een voorbeeld van een motie uit het recente verleden, die het bij lange na niet haalde, was eentje van de Kamerleden Henk Nijboer (GroenLinks|PvdA) en Laurens Dassen (Volt). Deze partijen stelden voor om de vrijstelling Motorrijtuigenbelasting voor oldtimers bij 40 jaar en ouder helemaal te laten vervallen. Dat speelde eind oktober 2023, vlak voor dat de Tweede Kamer in nieuwe samenstelling aantrad. Die motie haalde het niet en kon daarna dus de prullenbak in. Het idee om de vrijstelling oldtimers helemaal af te schaffen, popt af te toe in Den Haag weer op. Die discussie begon al in 2012 bij de start van het VVD-PvdA kabinet Rutte II, toen dit punt aan de PvdA van Diederik Samsom gegund werd. We zijn dertien jaar verder en tot nu toe blokkeren de partijen op rechts en het midden steeds dit linkse voorstel.
‘Houd bij milieubeleid rekening met het uitzonderlijke karakter van oldtimers’ haalde het wel. Een motie over mobiel erfgoed, die het recent wel dik haalde – met 111 van de 150 stemmen – was de motie van 27 mei 2025 van het JA21 kamerlid Joost Eerdmans. De motie is kort en begrijpelijk genoeg om hier even in zijn geheel te citeren: constaterende dat oldtimers een zeer beperkte milieu-impact hebben door hun beperkte gebruik en zeer lange levensduur; overwegende dat oldtimers bijdragen aan cultureel erfgoed en circulaire duurzaamheid; verzoekt de regering bij de ontwikkeling van milieubeleid expliciet rekening te houden met het uitzonderingskarakter van oldtimers, en ze te erkennen en behandelen als duurzaam mobiel erfgoed.
Verder emissie beperken met synthetische niet-fossiele brandstof
Bij milieubeleid wordt met de motie Eerdmans aan deze en een toekomstige regering gevraagd rekening te houden met het uitzonderingskarakter van oldtimers in het milieubeleid. En hoewel de invloed die het mobiel erfgoed heeft op klimaat en milieu gering is door het geringe aantal km’s dat oldtimers rijden, blijft de FEHAC zoeken naar mogelijkheden om de emissie verder te beperken en zo mogelijk fossielvrij te gaan rijden. In dat kader zijn er recent wat publicaties geweest over synthetische brandstoffen die ons daarbij gaan helpen. Daar gaat nog wel onderzoek aan vooraf of deze brandstof inderdaad geschikt is voor gebruik in onze gedateerde voertuigen, of het in Nederland beschikbaar kan komen, en of dat tegen een redelijke prijs kan.